Hej!

Vi har tänkt att renovera om köket och göra det mera praktiskt. Bakom kyl och frys idag finns det en inspektionslucka för vattenkopplingarna till övervåningen. Här har vi tänkt ha högskåp för mikro och ugn och flytta kyl och frys till höger. Finns det någon regel som säger att man absolut inte får bygga detta här framför inspektionsluckan? Skulle man mot all förmodan behöva göra något jobb här får man väl skruva ner denna delen av köket.
En kalkylerad risk med andra ord. Vi kopplade på vatten till övervåningen för 3 år sedan, och det känns som om den enda gången det är aktuellt att gå in här är om det skulle bli en läcka.

Alternativet ta bort själva dörren så kommer man åt kopplingarna bara genom att skruva väck ugnen.

Vad tror ni erfarna köksmontörer.

/Steve

en inspektionslucka vill man alltid ha, man måste kunna komma åt kopplingarna där, om/när det händer något. Såga upp till en lucka i skåpets bakkant, ta till så att det finns plats för både händer och verktyg. Ni kan ta bort den befintliga luckan, och kanske sätta en ny större mazonite på skåpets insida, om hålet hamnar så det syns, när någon dörr är öppen. Är det bakom micro/ugn, har det mindre betydelse. Kan kanske vara bra att ha det öppet, där inne i skåpet, så ni har uppsikt på kopplingarna.

Helt rätt, måste finnas lätt åtkomligt - annars kan det bli dyrköpta problem med försäkringsbolaget vid eventuell vattenläcka!

Ramboo skrev:
Helt rätt, måste finnas lätt åtkomligt - annars kan det bli dyrköpta problem med försäkringsbolaget vid eventuell vattenläcka!
Men vad spelar det för roll vid en vattenläcka? Är jag hemma, tar jag två steg in i tvättrummet och vrider av huvudbrytaren, därefter kan jag i lugn och ro skruva ner köket i väntan på rörmokaren. Är jag inte hemma, ja då spelar det ju ingen roll...

Att man ska kunna komma åt kopplingarna är jag helt med på, men om det tar 1 timme eller 2 sekunder att komma åt dem, vad spelar det för roll när det finns en huvudvattenkran?

Nåväl som jag tolkar det hela så är det OK att bygga högskåp framför insp-luckan. Vi kommer ju inte att mura igen hela väggen...

/Steve

Varför inte göra det lättåtkomligt när man ändå bygger nytt? Personligen så tycker jag inte man kan få nog av inspektionsluckor. Jag har förvånats över hur många det är som inte har en öppning till sin krypgrund exempelvis. Den lilla tid det tar att ordna någon form av inspektionslucka tycker i alla fall jag att man ska lägga.

Locos skrev:
Varför inte göra det lättåtkomligt när man ändå bygger nytt? Personligen så tycker jag inte man kan få nog av inspektionsluckor. Jag har förvånats över hur många det är som inte har en öppning till sin krypgrund exempelvis. Den lilla tid det tar att ordna någon form av inspektionslucka tycker i alla fall jag att man ska lägga.
Hej!

Du kanske missförstår mig, jag är absolut inte emot inspektionsluckor. Men när huställverkaren placerar dem på ett sådant dumt ställe var min fråga här huruvida det var tillåtet att bygga för dem (dvs om hantverkaren kan vägra bygga köket), det verkar ju inte vara några problem.

Dessutom anser jag inte att kommentaren rörande försäkringsbolag och snabbt åtkomlig inspektionslucka är relevant. Det man gör vid en vatten läcka är att man vrider om huvudkranen, punkt slut. Sen om det tar lite extra tid att komma åt själva kopplingen pga att ett högskåp sitter i vägen ska försäkringsbolaget inte bry sig om. Det är ju helt och hållet en sak mellan mig och rörisen.

/Steve

steve5432 skrev:
Hej!

Du kanske missförstår mig, jag är absolut inte emot inspektionsluckor. Men när huställverkaren placerar dem på ett sådant dumt ställe var min fråga här huruvida det var tillåtet att bygga för dem (dvs om hantverkaren kan vägra bygga köket), det verkar ju inte vara några problem.

Dessutom anser jag inte att kommentaren rörande försäkringsbolag och snabbt åtkomlig inspektionslucka är relevant. Det man gör vid en vatten läcka är att man vrider om huvudkranen, punkt slut. Sen om det tar lite extra tid att komma åt själva kopplingen pga att ett högskåp sitter i vägen ska försäkringsbolaget inte bry sig om. Det är ju helt och hållet en sak mellan mig och rörisen.

/Steve

Rent logiskt sett borde det inte vara några problem om man bygger för den i sitt hus, det borde vara din ensak om du behöver gå igång lite på köket om du behöver öppna upp där:). Ska dock säga att det är ingen fakta utan bara vad min logik säger:). Själv bor jag i bostadsrätt och där har säkerligen föreningen en del att säga till om. Råkade ut för samma problem som dig när jag gjorde om mitt kök. Men jag hade sådan tur att inspektionsluckan hamnade i mitt hörnskåp och ganska högt upp. Så jag kapade bara lite i baksidan av slåpet så den gamla inspektionsluckan gick att trycka in i hålet. Borde inte du kunna göra något liknande? Det är ju inte så att luckan hamnar precis där finglasen skall stå.

Milkshaken
I dom inspektionsluckorna så brukar det vara skarvar, rör, ventilation med mer.. Dessa skarvar kan vara bra att ha om man ska förlänga nån ggn. Ja förutom just möjligheten att se så det inte läcker...
Om du vill ha Ismaskin tex i kylen, då går det att gå in på kallvattnets rör sätta dit en t-koppling och sen snaida ut den...
Klart du ska ha luckan åtkomligt.... Finns bara positivt med dom...

I många fall tror jag inte det handlar om att ha luckan för att kunna se en störtflod av vatten som kommer när en koppling brister utan för att man ska se dropp och små läckage som med tiden blir till stora skador i en konstruktion av trä och annat organiskt material. Vid störtfloderna håller jag med om att det är huvudkranen som gäller och då kanske det inte spelar så stor roll hur mycket man måste riva för att åtgärda.

Dock skulle jag bli mycket förvånad om ditt försäkringsbolag inte skulle bli mycket svåra att diskutera med om du får en rötskada i golvet pga att du haft dropp från en koppling som förvisso kunnat inspekteras bakom en lucka men där ett helt högskåp måste demonteras för att luckan ska ses.

Varför inte göra rätt från början?

steve, det är kanske Du själv som inte förstår vad som skrivs här som svar på din fråga. Hur kan du vara så naiv, och tro att det bara är till att springa in och stänga av huvudkranen. När tror du att du upptäcker att kopplingarna där inne bakom luckan har börjat att läcka? Jo efter 7 år, när skadan är så omfattande, att det syns utifrån, m a o det är så dax då. Det var därför jag menade, att låta hålet där inne i högskåpet vara öppet, så kan du hålla ett vakand öga på den här dumheten, som att ha kopplingar inne i en vägg.
Ett annat tips till Dig kan vara att kolla upp mycket noga var rören går inne i dina väggar, så du inte sätter en skruv eller spik i ett rör, när du monterar upp skåpen.
I all vänlighet

å andra sidan är en kran sådan man har mitt i ansiktet, det andra är en ventil

Redigerat:
Hej!

Idag står det en kyl och frys framför inspektionsluckan, med en vit täckskiva på sidan. Om denna sedan ersätts med ett högskåp blir det varken mer eller mindre synligt än vad det är idag. Det korrekta i min mening hade varit attt från början dra ett skvallerrör ut till tvättrummet där det finns golvbrunn och plastmatta. Ber om ursäkt om jag inte beskrev dagens förutsättningar tillräckligt tydligt.

Herr Saturnus missförstår mig tror jag, givetvis finns det olika grader av läckage, det antog jag var underförstått, men den enda läcka man kan se för blotta ögat utan montering av ett skvallerrör är ett sprutande läckage, både med dagens konstruktion (kyl och frys framför inspektionslucka) och med min föreslagna konstruktion (högskåp med mikro och spis). Att det är dåligt från början har inget med denna diskussion att göra. Jag vill endast undvika att göra det ännu sämre. Jag får diskutera med snickaren hur vi ska göra för att förbättra situationen, för ju mer man tänker på det desto mera konstigt känns det att den konstruktion som finns idag är okej, finns ju ingen chans att se ett droppande läckage, mer än att parkettgolvet förmodligen börjar svälla...

/Steve

• Gilla
lyxboende
  • Laddar…
Lösningen med skarvar i inspektionslucka är INTE ok längre. Så får man inte bygga idag om man ROTar eller bygger nytt. Det var en typisk idiotkompromiss från 70-80-talet.

Jag hade två såna luckor i min tvättstuga. Den ena byggde jag bort genom att flytta in alla skravar innanför fuktspärren. Den kvarvarande luckan är lättinspekterad men vem sjutton öppnar den dagligen för att konstatera att det är tätt i alla rörskarvar? Ingen, så jag gjöt en botten i luckan och la på ett tätskikt. Botten har ett fall så att allt vatten som kan tänkas läcka från rörskarvar - dropp eller sprut - rinner ut på golvet utanför (som har tätskikt).

Så kan du göra i köket också. Gjut en botten, tätskikta, och dra ett skvallerrör till ett ställe som du lätt kan kasta ett öga på då och då. Därefter kan du med gott samvete bygga för inspektionsluckan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.