4 658 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Fråga om kakling på toa
Sida 1 av 3
Hej har äntligen börjat kakla min toa. Vi valde ju tyvär en platta som var 30 *60 cm och jag tycker det är svårt att få fixet att smeta ut sig på baksidan av plattan för den är ju så stor så det är svårt att ruka dem så mycke så det liksom flyter ut. Nån som har ett bra knep för deta? Tror ni att det kan vara smidigare att sätta fixet på plattan i stället för på väggen? känns som det är lättare att gör det ibland. Sen hade jag fråga om hur ma ska göra med sånna lister man kan sätta i utåtvända hörn. Ska man sätta fast dom först med nått eller bara sätter man dom i fix? ska det vara fog mellan listen och kakelplattan? skulle bli jätte glad om ni kunde hjälpa mig med detta
Vad har du för storlek på fixkammen. 6, 8 eller 10mm?
Till dina plattor bör du nog minst välja en kamstorlek på 8 mm kanske till och med 10 mm lite beroende på plattans karaktär. De plattorna har ibland en tendens att vara lite "bukiga" det vill säga lätt bananformade och då kan man behöva lägga lite fix mit på plattan.
Listerna sätter du i fix och jag brukar försöka få fogen mellan kaklet och listen så liten som möjligt. Därefter fogas det med kakelfog.
Listerna sätter du i fix och jag brukar försöka få fogen mellan kaklet och listen så liten som möjligt. Därefter fogas det med kakelfog.
Jäklar Jon_h skulle du verkligen dubbellimma på en toa? Min erfarenhet säger mig att det är överarbetat. Med tians kam inomhus har jag hittills aldrig stött på problem och jag har gjort många såna golv
. Utomhus är en annan sak.
Jag har fix kam med stl 10 blev rekomenderad det av kakel afären. Så det gör inget om det är jätte liten springa då? Jag var rädd för att det kanske kunde spricka då. Men det var kanon att jag fick det förklarat. jag har inte märkt att dom är bukiga men det kanske dom är.
Men varför sätter man fixet på väggen och inte plattan? Det du säger jon_h varför gäller det bara golv?
Men varför sätter man fixet på väggen och inte plattan? Det du säger jon_h varför gäller det bara golv?
Största anledningen till att sätta fixet på väggen och inte på plattan är att det går mycket mycket snabbare. En annan anledning är att ytan "ruggas" upp en smula vilket medför att fixet biter bättre.
På golv kan man ibland behöva dubbellimma, oftast om du har riktigt stora plattor då det kan bli svårt att få full fixtäckning annars. En annan anledning till att dubbellimma är att fixet tar upp rörelser i golvet. T.ex om du har en ganska nygjuten platta etc.
Utomhus är det viktigt att dubbellimma och få 100% täckning eftersom vatten kan rinna in under plattorna i fixränderna och orsaka froststjärnor eller t.om spräcka plattorna.
På golv kan man ibland behöva dubbellimma, oftast om du har riktigt stora plattor då det kan bli svårt att få full fixtäckning annars. En annan anledning till att dubbellimma är att fixet tar upp rörelser i golvet. T.ex om du har en ganska nygjuten platta etc.
Utomhus är det viktigt att dubbellimma och få 100% täckning eftersom vatten kan rinna in under plattorna i fixränderna och orsaka froststjärnor eller t.om spräcka plattorna.
Ok jag tror att jag ska prova att limma på plattan några st. Det är ingen som kan tala om hur tjockt fixet ska vara. det står ju att man ska ha 9 liter vatten till 25 kg pulver och det är ju ingen risk att jag hinner sätta upp 25 kg fix på enblandning. så jag gör ju bara lite åt gången. men det är svårt att mäta upp så man vet att det är rätt i ich med att jag inte har nån våg.
Åhå menar du konsistensen på fixet? Måste missuppfattat din fråga i så fall. Sorry
Det är omöjligt att svara på så länge man inte vet vilket fabrikat du använder men vi som är i branschen utvecklar en "känsla" för hur god fixkonsistens ska vara.
Känns det bäst för dig att sätta fixet på plattorna tycker jag absolut att du ska göra det. Glöm dock inte rucka plattorna så att fixet får chans att bita.
Känns det bäst för dig att sätta fixet på plattorna tycker jag absolut att du ska göra det. Glöm dock inte rucka plattorna så att fixet får chans att bita.
Nej, precis, man får blanda på känsla. Svårt att beskriva, men man märker ganska snabbt om det är för tjockt eller för tunnt. Om det är för tjockt så blir det tungkammat och suger inte fast i plattorna som det ska, för tunnt så glider plattorna och det är lätt att pressa in plattan för långt i fixet så att det tränger ut i fogarna.
Edit: Abbedabbe hann före.
Edit: Abbedabbe hann före.
Generellt om fixets konsistens kan man när det gäller standardfix säga:
Om man stoppar ner handen i det ska hela handen vara genomkletig och det ska vara svårt att tvätta bort.
Samtidigt ska det vara så fast konsistens att hinken ska gå att vända upp och ner utan att fixet rör sig.
Fixet får absolut inte vara så "torrt" att man kan peta på det utan att bli kladdig.
Mvh
Om man stoppar ner handen i det ska hela handen vara genomkletig och det ska vara svårt att tvätta bort.
Samtidigt ska det vara så fast konsistens att hinken ska gå att vända upp och ner utan att fixet rör sig.
Fixet får absolut inte vara så "torrt" att man kan peta på det utan att bli kladdig.
Mvh