6 790 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Fråga om isolering - blir mer och mer förvirrad
Sida 1 av 4
Jag är en glad amatör på byggområdet. Jag håller på med en mindre utbyggnad som kommer att vara uppvärmd lite då och då under året. Väggarna ser ut enligt följande (utifrån och inåt): Ytterpanel-Luftspalt-Asfaboard-Cellulosaisolering-Ångbroms-Glespanel-Innerpanel. Har försökt läsa mig till en vettig konstruktion. Tidigare, då jag visste ännu mindre, körde jag i den äldre delen med vanlig isolering, typ Rockwool, utan någon fuktspärrar alls. För utbyggnaden rev jag också en ca 6 år gammal yttervägg och den såg helt frisk ut inuti, bara isolerad med Rockwool och sedan vindpapp under ytterpanelen. Jag förstår givetvis vitsen med ångspärr då man kör med vanlig isolering men det konstiga är att jag har aldrig sett några bilder på fuktskador när man utelämnat fuktspärren. Är det någon här som har några bilder som kan skingra mystiken?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 226 inlägg
Det där är lite av en djungel.Jan Fahleson skrev:
Jag är en glad amatör på byggområdet. Jag håller på med en mindre utbyggnad som kommer att vara uppvärmd lite då och då under året. Väggarna ser ut enligt följande (utifrån och inåt): Ytterpanel-Luftspalt-Asfaboard-Cellulosaisolering-Ångbroms-Glespanel-Innerpanel. Har försökt läsa mig till en vettig konstruktion. Tidigare, då jag visste ännu mindre, körde jag i den äldre delen med vanlig isolering, typ Rockwool, utan någon fuktspärrar alls. För utbyggnaden rev jag också en ca 6 år gammal yttervägg och den såg helt frisk ut inuti, bara isolerad med Rockwool och sedan vindpapp under ytterpanelen. Jag förstår givetvis vitsen med ångspärr då man kör med vanlig isolering men det konstiga är att jag har aldrig sett några bilder på fuktskador när man utelämnat fuktspärren. Är det någon här som har några bilder som kan skingra mystiken?
Kör du cellulosa bör du ju inte ha ångspärr, utan snarare ångbroms.
Men skall du kallställa så kanske inte ens det behövs/är bra.