6 790 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Fråga om isolering - blir mer och mer förvirrad
Sida 1 av 4
Jag är en glad amatör på byggområdet. Jag håller på med en mindre utbyggnad som kommer att vara uppvärmd lite då och då under året. Väggarna ser ut enligt följande (utifrån och inåt): Ytterpanel-Luftspalt-Asfaboard-Cellulosaisolering-Ångbroms-Glespanel-Innerpanel. Har försökt läsa mig till en vettig konstruktion. Tidigare, då jag visste ännu mindre, körde jag i den äldre delen med vanlig isolering, typ Rockwool, utan någon fuktspärrar alls. För utbyggnaden rev jag också en ca 6 år gammal yttervägg och den såg helt frisk ut inuti, bara isolerad med Rockwool och sedan vindpapp under ytterpanelen. Jag förstår givetvis vitsen med ångspärr då man kör med vanlig isolering men det konstiga är att jag har aldrig sett några bilder på fuktskador när man utelämnat fuktspärren. Är det någon här som har några bilder som kan skingra mystiken?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 226 inlägg
Det där är lite av en djungel.Jan Fahleson skrev:
Jag är en glad amatör på byggområdet. Jag håller på med en mindre utbyggnad som kommer att vara uppvärmd lite då och då under året. Väggarna ser ut enligt följande (utifrån och inåt): Ytterpanel-Luftspalt-Asfaboard-Cellulosaisolering-Ångbroms-Glespanel-Innerpanel. Har försökt läsa mig till en vettig konstruktion. Tidigare, då jag visste ännu mindre, körde jag i den äldre delen med vanlig isolering, typ Rockwool, utan någon fuktspärrar alls. För utbyggnaden rev jag också en ca 6 år gammal yttervägg och den såg helt frisk ut inuti, bara isolerad med Rockwool och sedan vindpapp under ytterpanelen. Jag förstår givetvis vitsen med ångspärr då man kör med vanlig isolering men det konstiga är att jag har aldrig sett några bilder på fuktskador när man utelämnat fuktspärren. Är det någon här som har några bilder som kan skingra mystiken?
Kör du cellulosa bör du ju inte ha ångspärr, utan snarare ångbroms.
Men skall du kallställa så kanske inte ens det behövs/är bra.
Jag har också byggt med glasull utan någon ångspärr, som förbereldel för kallställning, vilket fungerade fin-fint i 10 år. Det var dock bara 95mm isolering i väggen, kan bli värrre om det är tjockare, eller mer fuktbelastning inifrån periodvis.
I min utbyggnad nu så blir det en ångbroms (istället för spärr) för att minska fukttrycket, men ge funkten en större chans att torka ut om den väl kommer in (vilket enligt min erfarenhet är svårt att totalt hindra om man inte är väldigt noggran och bygger helt nytt.
Din konstruktion ser vettig ut tycker jag.Jan Fahleson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 226 inlägg
Det förstås, men då finns knappast någon mening med att ha cellulosaisolering ?W witten skrev:
Och skall man ha det uppvärmt "då och då" så vill man troligen har en åpngbroms just för att änd åtillåta fukt att vandra åt andra hållet tidvis
Så för att man har en isolering som inte direkt möglar om det kommer lite fukt så bör man släppa in fukt i väggen? Jag förstår inte den logiken. Du kommer att ha högst ångtryck inifrån, så det bör sitta en spärr där. Även om det kommer att funka utmärkt även med en dyrare ångbroms.
Jag förstår inte frågan riktigt. När jag själv isolerade vinden valde jag cellulousa för att det var en återvunnen produkt (cirkulärt byggande) och ångspärr där det var möjligt för att minimera fukten till vindsutrymmet för att minska risken för mögel på råsponten.Tomture61 skrev:
Bor i ett hus med Isover + fuktspärr + mekanisk ventilation , får leva med 20% RH på vintern .D Daniel 109 skrev:
Inte bra för hälsan med varken för låg / hög RH .
Ett hus isolerat med cellulosaisolering kan både ge och ta fukt från bostaden
Tror du ej har förstått produkten cellulosaisoleringW witten skrev:
Du kan inte lagra fukt i väggarna för en signifikant höjning av fukten inne under vintern. Det är fullständigt orimligt.
Varför är det orimligtD Daniel 109 skrev:
Hur funkar varmt / kallt , är de omöjliga att utjämna .
Vattenånga har lika fenomen som ovanstående .
Varmare luft kan bära mer vattenånga .
Man vill aldrig ha in fukt i isoleringen oavsett vad den är gjord av. Det kan vara fördelaktigt med en ångbroms i vissa fall när man renoverar och det inte går att få till en heltäckande ångspärr, men det är definitivt inte samma sak som att det är någon fördel eller självändamål att tillåta fuktvandring in i isoleringenklaskarlsson skrev: