Hej hej,

Har spenderat åtskilliga timmar i att läsa många bra trådar om gjuta själv hemma osv men lyckas inte helt hitta ett bra svar på min specifika fråga. Ska försöka förklara allt så bra jag kan :)

Har skaffat en 3 meter rund pool, den är av galvaniserad plåt och ska installera den i vår. Har redan gjort ett hål på ca: 90 cm (djup) och en 120 mm armerad platta är gjuten som är fyrkantig på 3,4 meter (dvs 20 cm mer än poolens form)

I vår behöver jag gjuta som ett skydd runt poolen för att minska risken för punktbelastning av jorden (enligt instruktioner). Då behöver jag gjuta något dom kallar för mjukbetong. Det är enligt deras definition följande:

Gjutsand (<Poolens diameter> x 3,14 x <poolkant till form> x <höjd>)
Det blir alltså 3m x 3.14 x 0.2 x 1m = 1.8 kubik

Cement (<gjutsandens volym> x 14.4)
Det blir 1.8 x 14.4 = 26 säckar cement

På det så vill dom att konsistensen ska vara som när man bygger ett sandslott, dvs rätt torr. (iaf min definition av sand till ett sandslott :) )

Då jag även måste fylla poolen så det är 30 cm mer vatten än betong medan jag fyller på så kan jag inte riktigt köra en betongbil, han lär få stå där rätt länge och vänta medan min vattenslang fyller på :D
Jag funderar på att hyra några vattentankar och förfylla för att snabba upp allt. Har även svårt med att få in en betongbil bakom huset, isf måste jag köra pump också.

Gällande formen så funderade jag på att köra formplyfa i kanske 2-3 lager (omlott) för att få formen rund, köra 3 stycken spännband runt samt stöttor typ överallt. Alternativet är att köra en 10 kantig form för att förenkla om rund inte går.

Den ska inte armeras enligt instruktion men gjutningen ska ske väääldigt försiktigt och man ska inte använda en vibrator :p

Jag kan få tag på 3 personer extra, kanske fler så funderade på att hyra så stora cementblandare som man kan få tag på för hemmabruk och köra kanske 2 stycken samtidigt.

Min fråga blir egentligen, funkar ovan tror ni? Eller har ni några andra förslag? Alla tips är välkomna

En annan fråga, även om jag inte armerar hela, borde jag sätta ner ett par armeringar i plattan och sedan upp i denna gjutning eller ska jag bara blöta plattan och lägga på allt? Känns som man vill ha något som ändå håller ihop allt

Ska inte göra detta förrän i vår så har lång tid att förbereda, CAD:a fram och tänka

Exempel på en 8-kantig variant.
3D-modell av en åttkantig betongform för poolstomme visas på rutnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand

Redigerat:
Du kan köra på "mager betong" (cement/sand 1:5). Blanda sand och cement torrt i blandaren och häll ut runt poolen. Du kan fylla upp ca. 20 cm och sen vattnar du det sparsamt med slangen.
Alternativt lägger du vatten med i blandaren och då ska blandningen vara ganska torr (som leca kulor blir det eller som blöt sand på stranden).
När jag gjorde motsvarande med en vanlig tombola (3x8 m åttaformig pool) hann jag inte med med torrbetongen och fick stänga av vattnet mellan varven (från en vanlig duschblandare).
För mig gick det inte med vatten i tombolan, det bara fastnade på väggarna så jag började vattna i gropen sen istället...

Du måste som de säger hålla vattennivån högre i poolen än torrbetongen runt men inte mer än kanske 10cm högre.

• Gilla
sundset
  • Laddar…
Ok, så om jag förstod dig rätt så funkar det att blanda sand med cementen och köra ner det i formen typ 20 cm och sedan vatten i formen? Behöver du röra runt på något sätt eller låter du det sjunka ner själv?

Eller menar du att du körde lite vatten i tombolan och fyllde på med vatten sen i formen för att få rätt sandslott-konsistens? ☺️

anders07 anders07 skrev:
Du kan köra på "mager betong" (cement/sand 1:5). Blanda sand och cement torrt i blandaren och häll ut runt poolen. Du kan fylla upp ca. 20 cm och sen vattnar du det sparsamt med slangen.
Alternativt lägger du vatten med i blandaren och då ska blandningen vara ganska torr (som leca kulor blir det eller som blöt sand på stranden).
När jag gjorde motsvarande med en vanlig tombola (3x8 m åttaformig pool) hann jag inte med med torrbetongen och fick stänga av vattnet mellan varven (från en vanlig duschblandare).
För mig gick det inte med vatten i tombolan, det bara fastnade på väggarna så jag började vattna i gropen sen istället...

Du måste som de säger hålla vattennivån högre i poolen än torrbetongen runt men inte mer än kanske 10cm högre.

Jag testade med vatten i tombolan först men det blev bara klet och hopplöst att få ur den så då började jag köra torrt och vattnade på. Vattnet för rinna genom själv, behöver inte blanda i "diket"

Tack för svaret, detta gjorde ju allt mycket ”lättare” än vad jag förväntade mig ☺️

anders07 anders07 skrev:
Jag testade med vatten i tombolan först men det blev bara klet och hopplöst att få ur den så då började jag köra torrt och vattnade på. Vattnet för rinna genom själv, behöver inte blanda i "diket"

Gjorde som du sa, funkade superbra, körde ungefär 10 cm åt gången. Typ runt 2,5 timmar med hjälp. Två tombolas körde vi.

tänkte mest bara uppdatera tråden om någon annan ska göra liknande.

• Gilla
Mr-XXX och 3 till
  • Laddar…
sundset sundset skrev:
Gjorde som du sa, funkade superbra, körde ungefär 10 cm åt gången. Typ runt 2,5 timmar med hjälp. Två tombolas körde vi.

tänkte mest bara uppdatera tråden om någon annan ska göra liknande.
Hej! Ska snart göra just detta moment och det låter ju toppen att göra som du gjort!
En fråga... hur byggde du formen? Funkade det bra med formplyfa?

I Iafia77 skrev:
Hej! Ska snart göra just detta moment och det låter ju toppen att göra som du gjort!
En fråga... hur byggde du formen? Funkade det bra med formplyfa?
hej, det går säkert bra. Jag använde bara billiga osb/plywood-skivor. Muren jag gjorde skulle hamna under altanen så brydde mig inte så mycket om utseendet.

lycka till

sundset sundset skrev:
hej, det går säkert bra. Jag använde bara billiga osb/plywood-skivor. Muren jag gjorde skulle hamna under altanen så brydde mig inte så mycket om utseendet.

lycka till
Toppen! Min kommer att vara under mark så det spelar absolut ingen roll hur den ser ut

• Gilla
sundset
  • Laddar…
Kommer att göra ngt liknande, har en rund pool på Ø5 x1,5 kommer kör en klack på 50cm hög med foam som ligger imellan pool och jordfuktigbetong, inget kommer att synas, sen blir det nog formad frigolit runt som bärlina får ligga emot o stötta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.