Hej,

Jag och min sambo ska bygga hus (vårt framtida boende) på en fastighet som han först ska få som enskild egendom i gåva av sin mamma. Därefter kommer han skänka 50% av fastigheten till mig så att vi äger hälften var. Vi har två gemensamma barn.

Såhär står det i gåvobrevet från hans mamma till min sambo:

4. Förbehåll och hembud
4.1 Gåvotagaren är i och med gåvans fullbordan införstådd med att fastigheten i framtiden kan komma att belastas av servitut avseende vattenledning för fastighet X.

4.2 För det fall gåvotagaren i framtiden avser avyttra fastigheten genom försäljning, har gåvogivaren förköpsrätt. Gåvogivaren har då rätt att återköpa fastigheten för motsvarande marknadsvärde.

4.3 Gåvotagare ges samtycke från Gåvogivare att upprätta ett gåvobrev med exakt samma förbehåll och hembud till fästmö J, personnummer XXXXXX-XXXX till max 50% av fastighet X.

Vi vill sen skriva ett samboavtal/testamente där det framgår att jag och min sambo ska ärva varandras delar av fastigheten om någon av oss skulle gå bort eller att bådas delar ska ingå i en bodelning vid en separation. Så min fråga är egentligen, skulle punkt 4.3 i gåvobrevet kunna vara ett hinder för oss att få dela lika på allt genom ett samboavtal/testamente i och med att det indirekt kan tolkas som att min sambo inte får ge bort mer än 50% av den enskilda egendomen?

Är långt ifrån nån expert men det låter konstigt om mamman i det här fallet kan lägga förbehåll på hur sonen gör i framtiden..........Det kanske låter bra men rent juridiskt så borde sonen kunna göra hur han vill när gåvan är fullbordad och affären klar så att säga.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det enda förbehållet är väl att om fastigheten ska säljas har mamman första tjing på att köpa den till då gällande marknadspris.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men. ..om tanken ändå är att du ska ha hälften av fastigheten, varför ger inte svärmor hälften till dig direkt?
Är det en jurist eller annan kunnig i fastighetsrätt inblandad i detta förresten? Jag som vanlig dödlig undrar om det verkligen går att ha en hembudsklausul som är giltig i flera led?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men. ..om tanken ändå är att du ska ha hälften av fastigheten, varför ger inte svärmor hälften till dig direkt?
Är det en jurist eller annan kunnig i fastighetsrätt inblandad i detta förresten? Jag som vanlig dödlig undrar om det verkligen går att ha en hembudsklausul som är giltig i flera led?
För att sambons bror har redan fått sin fastighet i enskild egendom därför måste det bli lika där så att det blir rättvist den dag de ska ärva.

Än är det ingen jurist inblandad, men det är på g, ville kolla här först.

Då förstår jag.
Hör med juristen om bästa sättet att lösa detta, så att allt blir korrekt. Vi icke-jurister har en viss förmåga att hamna i diverse "tänkte inte på det"-situationer när avtal ska tolkas och tillämpas.

Min personliga åsikt är att gåvor (och köp) ska vara så "rena" som möjligt och inte ha en massa villkor och om och men, som gör att ägandet inte fullt ut övergår på den nya ägaren.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är långt ifrån nån expert men det låter konstigt om mamman i det här fallet kan lägga förbehåll på hur sonen gör i framtiden..........Det kanske låter bra men rent juridiskt så borde sonen kunna göra hur han vill när gåvan är fullbordad och affären klar så att säga.
Just vid fastighetsgåvor kan man ställa villkor som man inte får göra vid motsvarande försäljning, så helt snett ute är nog inte svärmodern. Men avtalet ser lite ihåligt ut.

Vad gäller arv är ju exempelvis inte den frågan alls reglerad, så där går det absolut att testamentera egendomen till TS eller Gefle katthem eller vart som önskas.

Jag tror att det går att "runda" hembudsdelen av avtalet, om man vill det. Det gäller bara hembud vid en försäljning. Antag att man istället ger den som gåva, eller en annan "icke försäljning". Ex. vid bodelning efter sin nästa fru.

S Stefan1972 skrev:
Det går utmärkt genom formuleringen ”Enskild gåva”.

Jag kan inte alls sådant här, men jag känner till fall i min närhet där hembud ställt till med enorma problem. Jag tror att det blev problem med pantsättning på banken, vilket ledde till att det inte gick att få ut lån hur som helst.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jo, men finns en bra tanke bakom. Jag fick ett hus som enskild egendom av mina föräldrar vid typ 18-års ålder med kravet i gåvobrevet att mina föräldrar skulle godkänna ev försäljning, belåning och uthyrning.

DET var smart av dom när jag var i den åldern!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Det går utmärkt genom formuleringen ”Enskild gåva”.
jo den som skriver gåvobrevet kan ju ha alla möjliga förbehåll men det blir väl isåfall bara en personlig strid mellan parterna den dagen? Det blir ju inget förbehåll för ägandet av fastigheten ifråga ? Har man lagfarten och äger fastigheten så gör man väl som man vill? Det finns väl inga spärrar så sett eller har de koll på sånt om man säljer och ny lagfart ska fram? Att ett gåvobrev för nuvarande ägare stipulerar så och så?

S Stefan1972 skrev:
jo den som skriver gåvobrevet kan ju ha alla möjliga förbehåll men det blir väl isåfall bara en personlig strid mellan parterna den dagen? Det blir ju inget förbehåll för ägandet av fastigheten ifråga ? Har man lagfarten och äger fastigheten så gör man väl som man vill? Det finns väl inga spärrar så sett eller har de koll på sånt om man säljer och ny lagfart ska fram? Att ett gåvobrev för nuvarande ägare stipulerar så och så?
Gåvobrevet registreras så utan något godkännande och uppfyllelse av villkoren i gåvobrevet så blev det inget lån från banken. I mitt fall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Gåvobrev registreras så…

S Stefan1972 skrev:
kanske ger dig mer kött på benen:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/ogiltigforklara-gava-om-fastighet/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.