Hej, vi ska byta ut bärplanet på vår släpvagn (Caravan 1250 xl) och hittar inga formskivor i rätt mått. Vi Undrar därför om man kan använda vanliga brädor som bärplan ist? Är det tillåtet?

Har aldrig hört det kallas för bärplan tidigare. Sök på slitskyddsplywood, släpvagnsbotten, eller något i den stilen. Inga problem alls att hitta rätt dimension för din vagn, går även att prata med närmsta bygghandel så köper de hem åt dig.
Vanliga brädor, tänker du typ ytterpanel då? Det känns som en väldigt temporär lösning.

Tack för tipsen! Ska genast kolla upp! Plankor, då tänkte jag nog snarast på tryckimpregnerat.

Mina bygghandlare vart snordyra på slitplyfa i större dimension än standard

Åkte och pratade med en som säljer och hyr ut släp så tog han hem en skiva extra i mitt mått till sin beställning ganska mkt billigare

M Mickebandsåg skrev:

Åkte och pratade med en som säljer och hyr ut släp så tog han hem en skiva extra i mitt mått till sin beställning ganska mkt billigare
M Mickebandsåg skrev:

Tack! Ja, billigt är det inte. Bra tips!

H Hanfri skrev:
Hej, vi ska byta ut bärplanet på vår släpvagn (Caravan 1250 xl) och hittar inga formskivor i rätt mått. Vi Undrar därför om man kan använda vanliga brädor som bärplan ist? Är det tillåtet?
Har du räknat på skillnaden i vikt mellan plyfa och bräder? Spontant skulle jag säga att du gör vagnen tyngre med bräder.

• Gilla
Hanfri
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Har du räknat på skillnaden i vikt mellan plyfa och bräder? Spontant skulle jag säga att du gör vagnen tyngre med bräder.
18 mm slitplywood väger 12 kg/m2, 25 mm furu väger ca 13 kg/m2.
Så att köra med 25 mm brädor istället för 18 mm plywood gör en normalstor släpvagn ca 3-4 kg tyngre... Det är väl minst lika stor skillnad mellan slitna sommardäck och nya dubbdäck.

• Gilla
Hanfri och 1 till
  • Laddar…
galento
Vi lade in trall 28x120 mm i hästkärran istället för den 20 mm skiva som det var tidigare.
Enligt SBP var detta ok då de tittar extra på hästkärrors golv , har också tvärgående
förstärkningar under.

• Gilla
Hanfri
  • Laddar…
useless useless skrev:
18 mm slitplywood väger 12 kg/m2, 25 mm furu väger ca 13 kg/m2.
Så att köra med 25 mm brädor istället för 18 mm plywood gör en normalstor släpvagn ca 3-4 kg tyngre... Det är väl minst lika stor skillnad mellan slitna sommardäck och nya dubbdäck.
Där ser man. Spontant hade jag trott att det var större skillnad.

• Gilla
Hanfri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.