1 007 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Fråga om att ta nya husfoton innan mäklaravtalet löper ut, skvaller:
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om du låter avtalet löpa ut med mäkalren pga
missnöjd, tex i mitt fall annonserades inte mitt hus på
hans mäklarsida bland hans övriga hus -
fick påtala detta -
om jag nu pga dåligt värder löven faller från träden
mm vill ta nya bilder nu och fånga någon sol dag-
ifall jag hittar fotograf som är frilans inom mäklarfirma
ses det som kontraktbrott och skvaller -
ifall jag nu väljer annan mäklare med nytt avtal,
hur kan detta påverka mig negativt?
kan min nuvarnade mäklaren på nåt sätt sabba?
den mäkilarfirman jag kommer välja
säljer ofta lägenheter radhus i områden känt¨för stök bråk
men mäklaren jag sett ut är alltid kontaktbar och
har bra recensioner av många på REKO sajt mm.
när fotona skaoas av fotografen på den nya
firman, bor på mindre ort kanske skvallret
börjar mellan mäklarfirmorna.
regniga mörka bilder är ej kul på fasad trädgård
stor skillnad med soliga bilder
fick påtala detta -
jag betalar fotografen privat,A555 skrev:
Om du låter avtalet löpa ut med mäkalren pga
fick påtala detta -
pga kan ej teckna avtal med ny mäklaren ännu,
alt daterar avtalet med ny mäklare ska gälla
i framtiden - inte under nuvarande ensamrätten för
mäkalren just nu - vid ny fototagning.
pga ensamarätt får jag ej behålla mina foton jag har nu
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Du använder fortfarande ett sätt att skriva som är väldigt svårt att förstå,ganska rörigt..
Men jag tror inte att foton med eller utan sol är avgörande för försäljningen..
Det avgörande är fortfarande läget...
Men jag tror inte att foton med eller utan sol är avgörande för försäljningen..
Det avgörande är fortfarande läget...
har bra läge -plåtrickard skrev:
men nära huvudled tyvärr hus många anser för litet lite trafikstört på landet
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
kanske överdriver - har vanlig gammaldags väg utanför ,plåtrickard skrev:
har flera olika som bott här längre perioder utan att de uppfattar huset negativt.
att mäklaren inte visat mitt hus brevid hans andra hus hans visar
vet jag inte hur länge de pågått och det är bara han som kan
hantera att fotton sätts in och tas bort.
Att ha träd utan löv nära oktober ejplåtrickard skrev:
kul om träden brukar gå ka syn på vägen nära mig.
Har du hittat en mäklare som du litar på?A555 skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Hemverket kanske är en mäklare för dig?
Där gör man mycket själv..
Där gör man mycket själv..
Jag rekommenderar att TS skaffar en mäklare. Lita sedan på mäklaren och tänk inte för mycket. Försök läsa igenom skriftlig information du har med mäklaren för att undvika missförstånd. Kanske bättre om du endast har muntlig kommunikation?Farstatjej90 skrev:
...Om man inte riktigt har koll på hur saker funkar och dessutom har svårt att uttrycka sig begripligt håller jag med om att det kan bli heltokigt om man försöker rodda detta själv - nästan en mardröm tror jag.
Mäklare har ju ett standardarbetssätt med hur kontrakt upprättas och bilder och annonser utformas. Jag tror på att HELT överlåta detta till mäklaren. Om det är en med hyfsat renome och man sätter ett rimligt pris så tror jag att allt kommer löpa smidigt. Men låt mäklaren göra jobbet. Det är i de flesta fall det bästa om man lejer ut ett arbete till någon - om man inte litar på den man gett uppdraget så skulle man inte lejt ut det - att försöka detaljstyra blir bara fel - dessutom ÄNNU MERA fel om man själv är avsevärt mer okunnig i detta än den som ska göra arbetet. Vilket med tanke på alla trådar TS startat helt säkert är fallet. Man väljer nån man litar på och låter sen denna göra så bra jobb som går. Om man inte vågar lita på nån gör man det själv, men måste då "läsa in sig" vilket även för nån med bra koll är ett hästjobb. Även en dålig mäklare är nog oftast bättre än en amatör utan utbildning som ska sälja sitt första objekt.
Felet här kanske är att priset är för högt? Vill man ha en snabb försäljning kan man inte vänta sig samma pris som det var för ett par år sen. Sänk priset och låt mäklaren göra sitt jobb. Om det inte sålt i våras så kommer det inte säljas på hösten om priset inte är lägre! (visst kan marknaden som helhet gå upp eller ned, men om man räknar att det följer marknaden).
Risken att gå ut med en annons i december med sommarbilder är ju att alla förstår att huset legat ute länge, om bilderna är gamla. Detta var väl det du i en annan tråd ville undvika genom att försöka radera googles sökhistorik? Många som säljer ett fint sommarställe på hösten tar ju med "egna bilder" där det tydligt framgår att det inte är fotografens bilder utan personliga bilder som kan vara tagna över alla årstider.
Att börja en resa med en ny mäklare med specialvarianter där du ordnat egen fotograf osv tror jag är en dålig start. Låt mäklaren göra allt! Försök sitta på händerna ända till kontraktet ska skrivas på!
Mäklare har ju ett standardarbetssätt med hur kontrakt upprättas och bilder och annonser utformas. Jag tror på att HELT överlåta detta till mäklaren. Om det är en med hyfsat renome och man sätter ett rimligt pris så tror jag att allt kommer löpa smidigt. Men låt mäklaren göra jobbet. Det är i de flesta fall det bästa om man lejer ut ett arbete till någon - om man inte litar på den man gett uppdraget så skulle man inte lejt ut det - att försöka detaljstyra blir bara fel - dessutom ÄNNU MERA fel om man själv är avsevärt mer okunnig i detta än den som ska göra arbetet. Vilket med tanke på alla trådar TS startat helt säkert är fallet. Man väljer nån man litar på och låter sen denna göra så bra jobb som går. Om man inte vågar lita på nån gör man det själv, men måste då "läsa in sig" vilket även för nån med bra koll är ett hästjobb. Även en dålig mäklare är nog oftast bättre än en amatör utan utbildning som ska sälja sitt första objekt.
Felet här kanske är att priset är för högt? Vill man ha en snabb försäljning kan man inte vänta sig samma pris som det var för ett par år sen. Sänk priset och låt mäklaren göra sitt jobb. Om det inte sålt i våras så kommer det inte säljas på hösten om priset inte är lägre! (visst kan marknaden som helhet gå upp eller ned, men om man räknar att det följer marknaden).
Risken att gå ut med en annons i december med sommarbilder är ju att alla förstår att huset legat ute länge, om bilderna är gamla. Detta var väl det du i en annan tråd ville undvika genom att försöka radera googles sökhistorik? Många som säljer ett fint sommarställe på hösten tar ju med "egna bilder" där det tydligt framgår att det inte är fotografens bilder utan personliga bilder som kan vara tagna över alla årstider.
Att börja en resa med en ny mäklare med specialvarianter där du ordnat egen fotograf osv tror jag är en dålig start. Låt mäklaren göra allt! Försök sitta på händerna ända till kontraktet ska skrivas på!
Om jag förstått rätt så har mäklaren hittat köpare som vill betala det TS vill ha? Men det har aldrig blivit någon försäljning eftersom TS har en massa konstiga krav?J JohanLun skrev:Felet här kanske är att priset är för högt? Vill man ha en snabb försäljning kan man inte vänta sig samma pris som det var för ett par år sen. Sänk priset och låt mäklaren göra sitt jobb. Om det inte sålt i våras så kommer det inte säljas på hösten om priset inte är lägre! (visst kan marknaden som helhet gå upp eller ned, men om man räknar att det följer marknaden).
Om jag var köpare så skulle jag dra öronen åt mig om säljaren smög runt mitt befintiga boende och försökte kontakta mig om ändringar i kontraktet utan att gå via mäklaren. Vore det inte ett väldigt unikt objekt eller väldigt prisvärt så skulle jag gå vidare utan att köpa...
Liknande trådar
-
Hej jag håller på att köpa ett hus men vill gärna fråga någon som kan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vattentrycket på noll i vedpanna samt fråga om avstängning
Ved, Pellets, Flis -
Fråga om Shelly 1 för att styra garageport
El -
Dum fråga om tilloppsslangen till tvättmaskinen.
Badrum -
Vad glömde ni att kolla eller fråga vid genomgång med säljare?
Köpa & Sälja hus