P
elpaco elpaco skrev:
Jag tolkar ts post som att släktingen har ”lånelöftet” av huset, men att hon sedan delat omkostnaderna med sambon. Om det varit så att hon stod för allt så skulle ju detta med stroken vara en ickefråga!
Ok, det här du rätt i. Jag fattar ändå inte varför man renoverar ett hus man inte äger. Varför bjuda på den standardhöjningen som gör att huset ökar i värde. Det borde husägaren gjort.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Ok, det här du rätt i. Jag fattar ändå inte varför man renoverar ett hus man inte äger. Varför bjuda på den standardhöjningen som gör att huset ökar i värde. Det borde husägaren gjort.
Vi vet ju inte hur länge hon bott där gratis till vilket värde. Men jag håller med om att det låter lite speciellt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
elpaco elpaco skrev:
Vi vet ju inte hur länge hon bott där gratis till vilket värde. Men jag håller med om att det låter lite speciellt.
Jo, jag håller med om att det är svårvärderat men en stuga ute i skogen låter inte som om det är alltför lätt att hyra ut. Om någon har ett hus som den inte har för avsikt att bo i själv faller det huset snabbt ihop om personen inte tar hand om det. Skulle någon köpa den tjänsten vitt så kommer det kosta husägaren ganska stora summor eller mycket tid. Jag hoppas TS och tanten uppvärderar sin egen arbetsinsats. Hon har inte bara bott gratis, hon har uppenbarligen arbetat gratis också.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Oavsett skick har gratis boende för två personer ett visst värde.
Ägaren hade troligen inte kunnat få in särskilt mycket på att hyra ut, kanske ingenting.
Å andra sidan hade parets alternativkostnad för boende antagligen varit hög. I de flesta delar av landet är det inte så lätt att hitta en bostad för ett par med låg inkomst och små tillgångar. Det är oftast dyrt att vara fattig.
Nu vet vi ju inte hur mycket som åtgärdats. Som jag tolkar det handlar det bara om det absolut nödvändigaste, som en toalett.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
K kindvall skrev:
Ägaren hade troligen inte kunnat få in särskilt mycket på att hyra ut, kanske ingenting.
Å andra sidan hade parets alternativkostnad för boende antagligen varit hög. I de flesta delar av landet är det inte så lätt att hitta en bostad för ett par med låg inkomst och små tillgångar. Det är oftast dyrt att vara fattig.
Nu vet vi ju inte hur mycket som åtgärdats. Som jag tolkar det handlar det bara om det absolut nödvändigaste, som en toalett.
I vanliga fall brukar hyresfastigheter tvångsförvaltas om toaletter inte fungerar etc.
Fattiga pensionörer har alltid rätt att söka ett särskilt bostadstillägg som just bara pensionärer kan söka.
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg
Om de inte tvingat jobba så mycket med huset eller bott så långt ut på landet hade kanske sambon aldrig fått någon stroke alt kommit snabbare till sjukvård och inte blivit så handikappad.
Jag försöker bara säga att det där med att få "gratis boende" ofta är ganska dyrt för den som får det.

• Gilla
Okvin
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Finns det något avtal skrivet vad gäller boendet, mellan ägaren och din släkting samt sambo? Specifikt då om den sjuke sambon står nämnd som hyresgäst?
Hur är det med lånet till toaletten, är det gemensamt?
Mannen kan ju eventuellt behöva en god man eller förvaltare, så det blir ju vederbörandes uppgift att klara ut hans nuvarande affärer. Frågan är ju hur mycket mannen kan knytas till boendet, eller om han "bara har bott där".
Hej!

Det finns inget skrivet avtal vad jag vet utan det är ett muntligt avtal. Den som äger fastigheten betalar i princip ingenting annat än underhåll på huset medan alla räkningar (el, försäkring, fastighetsavgift) antingen regleras med att de som bor där får räkningarna till sig och betalar dem, eller som för fastigheten ger fastighetsägaren cash.

Det är även fastighetsägaren som står för lånet för renoveringen pga rot och sånt, men de som bor där betalar en summa varje månad för att betala av 50% av lånet. Resten står fastighetsägaren för då renoveringen höjer värdet på huset.

Jag kan tänka mig att det enda sättet att knyta mannen till huset är att han "bara har bott där", och är skriven där. Det finns inga andra skrivna avtal utan allt sköts muntligt och pengar ges till höger och vänster i form av cash.

/HLH

Z ZipLock skrev:
När den rent akuta situationen är löst tror jag man måste ta sig en funderare kring en permanent lösning av boendet. Ensam 80-årig kvinna i ett vedeldat ruckel låter som problem.
Ja detta är helt klart ett problem. Dock är det inget "ruckel" i den bemärkelsen utan ett vanligt hus på landet. Problemet är att man under de senaste 20 åren enbart har kostat på underhåll på fastigheten (taket omlagt, fönster bytta toalett renoverad) men inte lagt en spänn på att säkra vatten och värme (vi har alltid haft vatten i brunnen, vi har alltid eldat i kaminen har man sagt när jag påtalat detta vid besök). Man har inte sett vedeldning och grävd brunn som något problem och har således aldrig haft tanke på att byta ut/modernisera detta. Det är först nu på äldre dar som det verkar klarna att det är jobbigt att på på sommaren i ett hus som inte har något vatten, och på vintern när ved ska bäras in och stickor ska huggas.

Mitt förslag med oljeradiatorer i varje rum (ca 500 kr styck) avfärdades med "det kostar för mycket el".

/HLH

K kindvall skrev:
Nu har ju TS inte återkommit, men det har ju betydelse vem som står för räkningarna. Om den sjuke sambons namn inte finns på räkningarna kan det vara svårt att få en god man att betala dem, samt att få uppskov från fordringsägare.
Beklagar sent svar, har varit en hel del att stå i.

Det är den som inte är sjuk som har betalat det mesta av räkningarna och mat. Denne har fått 5000 kr i cash varje månad av den sjuke sambon för att ha råd med detta. Jag tror den sjuke endast har en räkning till Canal Digital för nåt tv-paket, men detta kan ju med lätthet sägas upp och är inga större kostnader.

/HLH

P Pin skrev:
I det här fallet uppfattar jag det som att det inte finns några som helst tillgångar ,vilket ju är roten till problematiken uppstår vid sjukdomsfall .
Helt rätt det finns inga tillgångar mer än en hemlig summa pengar som finns på den sjuke släktingens bankkonto. Den friske släktingen har inga pengar alls mer än pensionen på 6500 kr och är helt beroende av de där 5000 kr från den sjuke för att kunna betala räkningarna för att bo där.

/HLH

elpaco elpaco skrev:
Det är som hempularen säger rimligt att sambon betalar för sin del av kostnaden tills dess det framkommer huruvida han kan rehabiliteras till gemensamt boende. När det ev står klart att han inte kan detta bör han även inte betala för denna kostnad. Eftersom det inte låter som att detta är rimligt, bör släktingen redan nu söka annat boende. Denna bedömningstid vatierar, men prata med strokeläkaren. Är det en mycket stor stroke kan man nog ge svar redan nu.

Sedan 2017 behöver en god man i dessa fall inte längre utses via rätten, utan en ”nära anhörig”, tex ett barn eller en sambo, har rätt att sköta den basala ekonomin, som tex räkningar. Man får dock inte göra tex investeringar. Denna nära anhörige har även rätt att för sambons räkning söka tex hjälp från samhället.

OM sambon är helt oförmögen att klara sig själv eller sin ekonomi kan man även ansöka om förvaltarskap. Då blir sambon omyndigförklarad.

Som redan tipsats om så är det kuratorerna som hjälper till med kontakten mot samhället för sjuka patienter och deras anhöriga. På en strokeavdelning bör de vara mycket erfarna om dessa nämnda problem!
Tack för tips!

Vi har börjat rota redan nu i möjligheten att söka annat boende för den friska släktingen, då denne inte kommer ha råd att bo kvar i huset själv, och heller inte ork att sköta det som behöver skötas. Problemet är att köerna för bostad här i kommunen är groteskt långa, jag vet tvåbarnsfamiljer som trängt ihop sig i en etta i över ett år för de finns inga tvåor eller treor att få tag i, trots att de stått flera år i kö. En riktig soppa med andra ord...

/HLH

Tragiskt. Lösningen som jag ser det är ju att upprätta ett hyreskontrakt där man faktiskt betalar hyra istället för att själv stå för renovering och andra omkostnader, så att det går att söka bostadstillägg.

Får man fråga varför den friska släktingen inte har full garantipension? Den är ju 7 899 efter skatt för ogifta.

Och vad händer om sjuklingen dör? Finns det testamente eller barn? Den okända penningsumman kanske försvinner till allmänna arvsfonden?

D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att de delat på kostnaderna. Jag tycker att det låter som ett förmånligt avtal. På så vis kan de ju lägga boendestandardrn påden nivå de har rådmed. Nackdelen är att det sannolikt inte går att få bostadstillägg med det upplägget.
Ja de två som bor där delar på alla kostnader och får bo där "gratis". Alltså det finns inget hyresavtal och ingen hyreskostnad. Anledningen är att den andre släkting som äger huset har ärvt det och har inget som helst intresse av huset, och är vare sig intresserad av att kosta på stora pengar på renioveringar och verkar ha planer på att sälja huset när de två inte vill/kan bo kvar där längre. De splittade kostnaden för renoveringen för att båda tyckte det kändes mest rättvist. Kommunen dömde ut avloppet och i samband med detta fick även toaletten renoveras då den var i extremt dåligt skick, det fanns t.ex. inte tvättmaskin eller dusch.

Som du säger blir detta ett problem om bara en ska bo där, denne får inte bostadstillägg...

/HLH

Anna_H Anna_H skrev:
Tragiskt. Lösningen som jag ser det är ju att upprätta ett hyreskontrakt där man faktiskt betalar hyra istället för att själv stå för renovering och andra omkostnader, så att det går att söka bostadstillägg.

Får man fråga varför den friska släktingen inte har full garantipension? Den är ju 7 899 efter skatt för ogifta.

Och vad händer om sjuklingen dör? Finns det testamente eller barn? Den okända penningsumman kanske försvinner till allmänna arvsfonden?
Den sjuke personen har barn från tidigare äktenskap någonstans i landet. Vi som är släkt med hans sambo vet inte mycket om hans bakgrund och släktskap. Antar pengarna faller till hans barn.

Jag har också pratat med dem om att bli lite mer formella med hyreskontrakt och liknande, men har kommit fram till att det inte är möjligt för min släkting att bo kvar i huset om hennes sambo skulle hamna på vårdboende eller trilla av pinnen. Det är för mycket jobb helt enkelt. Den andre släktingen som äger huset verkar inte heller så villig att formalisera det hela då denne är totalt ointresserad av att agera hyresvärd, med allt vad detta innebär. Han verkar tycka nuvarande upplägg är bra, han hjälper sin släkting med bostad, och han sköter mindre underhåll, där hans plan är att sälja huset eller i alla fall marken så fort det bara går, när det inte bor någon i huset längre. Han har fått detta huset via ett arv, och tänkte egentligen sälja det redan då, när denna situation uppkom där hans släkting med sambo behövde någonstans att bo.

Pensionen har jag fått till mig, kanske menar hon nettoinkomst. Det är ganska vimsigt när man ska försöka prata med dem, speciellt om pengar... det jag med säkerhet vet är att min släkting är så fattig man kan bli, totalt utan tillgångar mer än nån guldring och möblemanget i huset. Tror hon äger en gammal volvo 245 som står i "garaget". Denna kör de till affären med (4 km bort)

/HLH

K kindvall skrev:
Jo, så uppfattar jag det som. Att hyra två rum och kök här i kommunen går lätt på 5-6000 kr, och huset i sig är nog omöjligt att hyra ut då det ligger långt från allting. Det som åtgärdats i huset är sånt som varit viktigt t.ex. avlopp och toa, samt några fönster som var spruckna. Det är ett väldigt slitet hus men fullt dugligt att bo där i, upplever jag som har varit på besök. Det är dock väldigt omodernt, men detta har inte bekymrat de som bor där då de har varit friska och har orkat bära ved och slå gräs på åkern med lie och sånt. Det är först nu med sjukdomar som det börjar bli motigt.

/HLH

Garantipension på 7 899 är alltså EFTER skatt för ogifta, dvs det är nettoinkomsten, men det kan ju finnas skäl till att hon inte har rätt till full pension, tex om hon varit utomlands några år.

Om sambon har barn är det de som ärver allt, eftersom de uppenbarligen inte har testamente till förmån för varandra.

• Gilla
Okvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.