Hejsan
Jag håller på att försöka sätta mig in i hur värmesystemet är kopplat/fungerar hemma hos min svärmor, då hon själv inte riktigt vet.
I grunden så har det varit vedeldning, med 2 st 1000L ack tankar.
Nu är det även installerat jordvärme paralellt med det, (som tyvärr krånglar alldeles för mycket) vilket gör att vi eldat mycket denna vinter.
Nu undrar jag vad den gröna kranen på denna bild gör, vilket läge den ska vara? och lite allmän förklaring om denna om det går att förstå av det man ser.
Dom två kopparfärgade rören är tillopp och retur från Jordvärmepumpen.
plastboxen mellan dom är elektronik för att automatiskt skifta mellan VP och Vedeldning och röret med den gröna kranen är vad jag förstår kopplat mellan dom två ack tankarna. Men vad gör den i stängt läge? öppet läge?
När jag eldar med kranen i stängt läge så verkar inte temperaturen i tankarna byggas upp lika? varför skulle man vilja ha den stängd som den är nu?
mvh
Håkan
Jag håller på att försöka sätta mig in i hur värmesystemet är kopplat/fungerar hemma hos min svärmor, då hon själv inte riktigt vet.
I grunden så har det varit vedeldning, med 2 st 1000L ack tankar.
Nu är det även installerat jordvärme paralellt med det, (som tyvärr krånglar alldeles för mycket) vilket gör att vi eldat mycket denna vinter.
Nu undrar jag vad den gröna kranen på denna bild gör, vilket läge den ska vara? och lite allmän förklaring om denna om det går att förstå av det man ser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom två kopparfärgade rören är tillopp och retur från Jordvärmepumpen.
plastboxen mellan dom är elektronik för att automatiskt skifta mellan VP och Vedeldning och röret med den gröna kranen är vad jag förstår kopplat mellan dom två ack tankarna. Men vad gör den i stängt läge? öppet läge?
När jag eldar med kranen i stängt läge så verkar inte temperaturen i tankarna byggas upp lika? varför skulle man vilja ha den stängd som den är nu?
mvh
Håkan
Redigerat:
Ahh, missförstånd. Den vet jag vad den gör.
Den kran jag menar är den vanliga kulventilen som du ser sitter lite till vänster om shuntautomatiken, mellan/bakom shunt och cirk.pump.
/Håkan
Den kran jag menar är den vanliga kulventilen som du ser sitter lite till vänster om shuntautomatiken, mellan/bakom shunt och cirk.pump.
/Håkan
Troligast:
Den gröna stänger man när man bara behöver den ena ackumulatortanken. Dvs i stängt läge är det bara tanken till höger som är inkopplad, i öppet läge är bägge tankarna parallellkopplade. )Typiskt sett stänger man kranen på sommaren då värmebehovet är litet, eller när man kör på elpatron.
Den gröna stänger man när man bara behöver den ena ackumulatortanken. Dvs i stängt läge är det bara tanken till höger som är inkopplad, i öppet läge är bägge tankarna parallellkopplade. )Typiskt sett stänger man kranen på sommaren då värmebehovet är litet, eller när man kör på elpatron.
Klicka här för att svara