Byggahus.se
Tänkte bara tipsa de som är i tankarna med att köpa tätskikt att sigro har 20% rabatt på LIP system 25 just nu.

Dum fråga kanske men behöver man vara två för att sätta upp detta? kanske bäst om man är det när man är novis? eller om man har tapetserat och klarat det själv (med godkänt resultat kanske skall tilläggas ;-P) så skall det inte vara några problem?

Spelar det någon roll vilket material eller kvalite det är på rullen på rollern? Vilken roller köpte du in för ändamålet Paul? kanske läge att köpa en lite mindre rulle om det är tight i hinkarna?

jaja..får väl bärga mig tills på torsdag för å höra hur det gick =)
 
Mitt badrum gjordes nyss med LIP duk-system. Det var en person som gjorde allt. Såg mycket gediget och bra ut :)
 
Ska man dela burkar är brevvågen ett mycket bra verktyg. Bara att mäta upp hela volymen och sen dela på önskat antal omgångar.

Själv med system 17 körde jag brevvågen för ångspärren och för VS30 så var det 2 burkar minus 2 kilo som skulle på så även det gick bra att mäta :D
 
Zemerlin skrev:
Tänkte bara tipsa de som är i tankarna med att köpa tätskikt att sigro har 20% rabatt på LIP system 25 just nu.

Dum fråga kanske men behöver man vara två för att sätta upp detta? kanske bäst om man är det när man är novis? eller om man har tapetserat och klarat det själv (med godkänt resultat kanske skall tilläggas ;-P) så skall det inte vara några problem?

Spelar det någon roll vilket material eller kvalite det är på rullen på rollern? Vilken roller köpte du in för ändamålet Paul? kanske läge att köpa en lite mindre rulle om det är tight i hinkarna?

jaja..får väl bärga mig tills på torsdag för å höra hur det gick =)
Jag köpte en ganska "vanlig" roller som min leverantör säljer just för ändamålet med primer och tätskikt...typ 20cm bred...
Det fungerar ju i en rund hink med, men man tycker de som tar fram sådant här borde tänka vad som är smidigast...

Jag har t.ex aldrig förstått vitsen med att färghinkar är runda... :x
 
Pålle:Ännu värre är det med LIP:s ångspärr, där är hålet på dunken så litet att man inte får ner ens en 50:s pensel :D
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har t.ex aldrig förstått vitsen med att färghinkar är runda... :x
Det är faktiskt rätt sjukt när man tänker efter. Kan inte komma på en enda praktiskt fördel med runda hinkar faktiskt.

Någon som har ett bra argument för runda hinkar?
 
Maximal volym i minsta möjliga förpackning är en fördel iaf. Troligen ligger det kvar sen burkarna var av plåt och då var runda lättare att tillverka.

VS30 levereras i fyrkantiga hinkar iaf ;)
 
v-g skrev:
Pålle:Ännu värre är det med LIP:s ångspärr, där är hålet på dunken så litet att man inte får ner ens en 50:s pensel :D
:D:D
Har du såååååå rätt i... ;)


v-g skrev:
Maximal volym i minsta möjliga förpackning är en fördel iaf. Troligen ligger det kvar sen burkarna var av plåt och då var runda lättare att tillverka.

VS30 levereras i fyrkantiga hinkar iaf ;)
Och dessa är helt perfekta att använda som primerhinkar... ;)

Sätt inte på locket på hinken när du är färdig så torkar det sista ganska snabbt och då är det lätt att dra bort på ett kick och du har perfekta hinkar till mycket.
 
Vi kanske borde starta en lobbygrupp mot runda hinkar?!? De ovala brukshinkarna är ju suveräna när man bär fix eller spackel. Mycket mer ergonomiska dessutom.
 
Såja...

Då har man använt System 25 för första gången... :)

Gick smärtfritt och ett badrum med 6kvm golv och 22kvm vägg tog ca. 5tim från start till mål...

Inte speciellt kul bara att man fick blanda ihop lite lim & pulver till från den 3e satsen för att det saknades till den sista våden på golvet... :(
2x10kg räcker ju till 26kvm och jag hade 28kvm i badrummet.

Limmet är tråkigt nog värre att få bort från händerna än VS30 :(

Personligen undrar jag bara hur detta kan vara bättre än ca: 2kg ångspärr och tätskikt per kvm... men sägs det vara godkänt så är det väl det.
Betydligt snabbare att tätskikta med detta systemet än med det gamla iaf.

Lösningen med de runda hinkarna kom när man skulle blanda limmet med visp...
Hur fan gör man det om man har rektangulära hinkar... ;)
Ibland tänker man inte förrän man står där... haha
 
Vilken metod körde du då??? Överlapp hela vägen? eller remsade du hörnen för att spara lite "brinn" tid?

Ytterligare en liten fråga i fall du överlappade hela rummet: Borde man inte börja med golven först då, för att uppviket skall hamna under själva vägg våderna?


"Lösningen med de runda hinkarna kom när man skulle blanda limmet med visp...
Hur fan gör man det om man har rektangulära hinkar... ;)
Ibland tänker man inte förrän man står där... haha"

ha ha...ja det är bara att välja...tror dock att det är lättare att blanda i en rektangulär burk och rolla ut än vad det är att blanda ut lim och rolla ut i en rund burk? =)
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Såja...

Då har man använt System 25 för första gången... :)

Gick smärtfritt och ett badrum med 6kvm golv och 22kvm vägg tog ca. 5tim från start till mål...

Inte speciellt kul bara att man fick blanda ihop lite lim & pulver till från den 3e satsen för att det saknades till den sista våden på golvet... :(
2x10kg räcker ju till 26kvm och jag hade 28kvm i badrummet.

Limmet är tråkigt nog värre att få bort från händerna än VS30 :(

Personligen undrar jag bara hur detta kan vara bättre än ca: 2kg ångspärr och tätskikt per kvm... men sägs det vara godkänt så är det väl det.
Betydligt snabbare att tätskikta med detta systemet än med det gamla iaf.

Lösningen med de runda hinkarna kom när man skulle blanda limmet med visp...
Hur fan gör man det om man har rektangulära hinkar... ;)
Ibland tänker man inte förrän man står där... haha
Välkommen in i folieträsket! ;)
Kul hur känslan för vilket system man "tror på" kan variera. Personligen har jag rätt lång tid varit skeptisk till rollade system i träbjälklagskonstuktioner och regelkonstruktioner av trä. Magkänslan går emellertid inte alltid ihop med vissa monteringsanvisningar (och i den "konflikten" vinner naturligtvis monteringsanvisningen). Exempelvis känns det med folien mest rätt att först lägga golvet med uppvik mot vägg och därefter sätta väggar. Likaså hade jag velat köra både med överlapp och remsa. Men som sagt inga hittepå-lösningar,man ska ju följa monteringsanvisningarna.

Här är förresten en bild på hur den optimala hinken ser ut ;) Den är stapelbar och lätt att kånka på och funkar även bra att blanda i! Hinkens utformning (åtminstone ska den föreställa en sådan) är samma som exempelvis beckers mindre varianter med väggfärg.
 
  • denoptimalahinken.jpg
"Exempelvis känns det med folien mest rätt att först lägga golvet med uppvik mot vägg och därefter sätta väggar. Likaså hade jag velat köra både med överlapp och remsa. Men som sagt inga hittepå-lösningar,man ska ju följa monteringsanvisningarna."

- Var i monteringsanvisningarna står det att du skall klä folie på väggarna först? Det jag har noterat är att stycket som avser väggar förvisso står före stycket om golv, men när man kollar på bilden på sidan 7 längst ner till vänster (http://www.lip.dk/media/54284/lip-foliefolder%2012%20sidor.pdf) så ser du att ingen folie är satt på väggen när golvet (uppviket) är gjort. Så det får mig att dra slutsatsen att man skall göra golvet med uppvik innan man sätter väggarna när man kör med överlapp/uppvik?

Du säger själv att logiken får stå tillbaka för monteringsanvisningarna, men det kanske är så att anvisningarna inte är upprättade kronologiskt utan enbart i "sektioner/avsnitt"...Om man kör kant i kant alternativet så är det ju mest logiskt att köra golv sist så att man inte skadar folien kan jag tänka mig? Men vid överlapp så blir det omvänd ordning?

Jag kanske är helt ute och cyklar här, men då får jag säga att bilden LIP tagit, har mycket att för övrigt önska.
 
Redigerat:
Zemerlin skrev:
"Exempelvis känns det med folien mest rätt att först lägga golvet med uppvik mot vägg och därefter sätta väggar. Likaså hade jag velat köra både med överlapp och remsa. Men som sagt inga hittepå-lösningar,man ska ju följa monteringsanvisningarna."

- Var i monteringsanvisningarna står det att du skall klä folie på väggarna först? Det jag har noterat är att stycket som avser väggar förvisso står före stycket om golv, men när man kollar på bilden på sidan 7 längst ner till vänster ([länk]) så ser du att ingen folie är satt på väggen när golvet (uppviket) är gjort. Så det får mig att dra slutsatsen att man skall göra golvet med uppvik innan man sätter väggarna när man kör med överlapp/uppvik?

Du säger själv att logiken får stå tillbaka för monteringsanvisningarna, men det kanske är så att anvisningarna inte är upprättade kronologiskt utan enbart i "sektioner/avsnitt"...Om man kör kant i kant alternativet så är det ju mest logiskt att köra golv sist så att man inte skadar folien kan jag tänka mig? Men vid överlapp så blir det omvänd ordning?

Jag kanske är helt ute och cyklar här, men då får jag säga att bilden LIP tagit, har mycket att för övrigt önska.
Jag medger att jag uttryckt mig klumpigt. Tråden ska ju enbart behandla LIP 25 och där ser jag (liksom du själv) inte uttryckligen något hinder mot att först köra golv med uppvik. När jag skrev om monteringsordningen i tidigare inlägg åsyftade jag monteringsanvisningarna för folie generellt sett. Monteringsanvisningarna för olika folier varierar något mellan tillverkarna och dessutom har de ibland ändrats. Den monteringsordning som passade min egna logik bäst var tidigare höganäs system. Nu är det ändrat i strid med min egna logik. Sorry om jag rört till det för dig i onödan!
 
Jag körde faktiskt med båda varianterna för jag ville testa hur det fungerade...
Ett hörn lät jag en våd passera hörnan men i de andra körde jag med tätband i hörnorna och det är betydligt smidigare måste jag säga.

Vad gäller överlappen så skulle det inte ha någon betydelse vilket håll de ligger åt och jag satte väggarna först med folie ca 80mm ut på golvet runt hela rummet.
Sen alla rörgenomföringar och vinkelband.
Efter detta blev det brunnsmanschett och golvets folie samt hörnorna och till slut manschetter vid vask och toalett.
KLART... :)

En kollega till mig kör med Höganäs foliesystem och jag har fått uppfattningen att det fungerar likvärdig förutom att man sätter folien i den gamla hederliga gummimassan och sen ska deras folie till skillnad från LIP´s rollas en gång med gummimassa när hela rummet är folierat.

Funderar på att kolla upp och testa detta någon dag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.