Byggahus.se

Fråga angående underlag vid altanbygge!

1. C
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Jag är en nybliven husägare sedan ett par år tillbaka och har i vår/sommar tänkt bygga ny altan.
    Den nuvarande altanen består av klinkerplatter lagda på nån slags betongplatta. Underlaget är relativt ojämnt och när det regnar brukar det samlas en pöl på mitten. Nu till min fråga. Hur ska jag lämpligen göra med underlaget.Känns som väldigt mycket jobb att helt ta bort plattorna så skulle det funka att lägga ett gruslager på ca 10 cm ovanpå plattorna och därefter bygga vidare?

Tacksam för synpunkter!

Mvh
    Conny

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    WP_20150301_002.jpg

2. A
    Medlem Nivå 12
    Om altanen ska vara lika stor, kan du med fördel använda underlaget till att vara bärare till ramen.
    Vi har lagt liggande tryckimpregnerat 28x120 längst hela. Bärande 45x145 och stödpunkter av 45x45. Fästes med 2 rostfria ner i den liggande och mot den bärande 45x145. Just att dessa 45x45 fästes stående, är det inga problem med justering av ramverket i våg. Sen bara skruva på 28x120 med trallskruv. Det var 5 år sen. Är fortfarande stabil o i våg.

3. C
    Medlem Nivå 3
    Tack för tipsen. Det är ingen fara med virket i botten då om det samlas vatten på plattorna? Fast det kanske inte är någon större fara med tryckimpregnerat virke?

4. A
    Medlem Nivå 12
    Precis.Tryckimpregnerat! Dessutom kan du lyfta varannan platta. Behövs inte. Då kommer vattnet samlas där istället!

5. C
    Medlem Nivå 3
    Ok, låter bra! Dock går det ju inte att lyfta plattorna då de sitter gjutna mot betongen under men det kanske funkar ändå då.

6. A
    Medlem Nivå 12
    Kofot! ;)