Jag ska sätta upp liggande väggpaneler i en lägenhet. Jag behöver sätta reglar först då väggen är av betong, det är en innevägg. Min fråga är behöver jag ha något mellan reglarna och väggen?
Och vilken dimension på reglarna ska jag ha?

G Jolles skrev:
Jag ska sätta upp liggande väggpaneler i en lägenhet. Jag behöver sätta reglar först då väggen är av betong, det är en innevägg. Min fråga är behöver jag ha något mellan reglarna och väggen?
Och vilken dimension på reglarna ska jag ha?
Nej det behöver du inte så länge vi jobbar på en innervägg.
Dimensionen bero på flera faktorer, ljudisolering mm. Jag brukar jobba med 45x70 med stålregel både öppe och nere. C-C 600 eller kortare beroende på panelen tjocklek.

Reglar underlättar montering, behöver bara vara så djupa att du har något att skruva i.
Skulle fylla hålrummet med isolering för att undvika en resonans låda.

Tack för svaren.
Skulle det funka att använda 28X70 reglar?
Vi har inte tänkt att sätta upp något utöver panelen.
Hur fäster man bäst reglarna i väggen?

28x70skulle fungera utmärkt tycker jag. Se bara till att använda så pass korta skruv att de lagom bottnar i brädan. Du vill ju inte att de sticker in i betongväggen för då går de nog inte in hela vägen, och du vill inte har för korta för då fäster de dåligt. Lagom är bäst alltså.

Reglarna fäster du i väggen med plugg. Borra hål med en borrhammare, plugga och skruva fast regeln.

Beror ju lite på vad de är för betong. Betong kan va jätte poröst eller överjävligt hårt, men borr och plugg + skruv är väll och föredra.
Undersök va det är för mtrl i väggen.

Lånar denna tråd...
Hur är det med reglar som vilar direkt mot betonggolv, kan man lägga lite vindpapp emellan så är det lugnt sen? Regeln ska fästas i en parallell lodrät regel men ska nå ner till golv som råkar vara betong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.