2 746 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Fråga angående el. elektikerna bad mig dra ner 4st kablar till proppskåpet
Sida 1 av 2
Vi har renoverat massa och haft en elektriker här.
Jag har gjort mycket själv. Och i våran ny byggda tvättstugan har jag dragit el själv ner i källaren så har elektrikerna kopplat in allt i nya proppskåpet.
tyvärr går säkringen varje gång jag kör tork och tvättmaskin samtidigt.
Elektrikern sa att det blir så för jag bara har dragit ner "vanlig" ström. Tre kablar ner från de.
Han bad mig dra ner fyra nya kablar i röret.
Nu till frågan.
Vilket mått (kvd) behöver jag ha på kablarna. Vilka färger?
Hur funkar detta? vad behöver jag köpa i tvättstugan? speciella uttag? nu har jag vanligt 220v inbyggt i väggen.
Han kopplar som sagt ihop allt i källaren(proppskåpet) men vad gör jag i rummet?
Sen undrar jag. I garaget finns 380v och jag har en svets på 220v. men när jag kör den skjuter jag säkringarna i garaget. Kan jag utnyttja 380 på något sätt till min svets på 220?
Jag har gjort mycket själv. Och i våran ny byggda tvättstugan har jag dragit el själv ner i källaren så har elektrikerna kopplat in allt i nya proppskåpet.
tyvärr går säkringen varje gång jag kör tork och tvättmaskin samtidigt.
Elektrikern sa att det blir så för jag bara har dragit ner "vanlig" ström. Tre kablar ner från de.
Han bad mig dra ner fyra nya kablar i röret.
Nu till frågan.
Vilket mått (kvd) behöver jag ha på kablarna. Vilka färger?
Hur funkar detta? vad behöver jag köpa i tvättstugan? speciella uttag? nu har jag vanligt 220v inbyggt i väggen.
Han kopplar som sagt ihop allt i källaren(proppskåpet) men vad gör jag i rummet?
Sen undrar jag. I garaget finns 380v och jag har en svets på 220v. men när jag kör den skjuter jag säkringarna i garaget. Kan jag utnyttja 380 på något sätt till min svets på 220?
Jag är själv inte elektriker på något sätt, men jag har pluggat massor med el. Det du påvisar i kunskap om el så borde du absolut ringa din elektriker och låta honom fixa detta!
Beträffande tvättmaskinen har du antagligen bara en fas ned. Du behöver alltså två. Och dom bör inte kopplas på samma nolla.
Din svets behöver en "egen" fas. Inte gemensamt med tex belysningen.
Jag tycker fortfarande du ringer din elektriker och låter honom lösa problemen på ett korrekt sätt!
El leker man inte med frivilligt.
Beträffande tvättmaskinen har du antagligen bara en fas ned. Du behöver alltså två. Och dom bör inte kopplas på samma nolla.
Din svets behöver en "egen" fas. Inte gemensamt med tex belysningen.
Jag tycker fortfarande du ringer din elektriker och låter honom lösa problemen på ett korrekt sätt!
Det låter som att du ska låta din elektriker dra det där istället... Rätt märkligt att elektrikern låter dig göra så mycket utan att du har koll.
Det låter som att han planerar för en tvåfasgrupp. Det är en lösning. Bättre vore att dra ner ett rör till om det är möjligt.
Sista frågan..... hm....
Vad har du för uttag i garaget? Semkodon eller CEE? För CEE finns adapter så att du kan koppla in enfasiga laster och eftersom trefasuttag vanligen är avsäkrade minst 16A har du sannolikt bättre möjligheter att köra din svets...
Det låter som att han planerar för en tvåfasgrupp. Det är en lösning. Bättre vore att dra ner ett rör till om det är möjligt.
Sista frågan..... hm....
Vad har du för uttag i garaget? Semkodon eller CEE? För CEE finns adapter så att du kan koppla in enfasiga laster och eftersom trefasuttag vanligen är avsäkrade minst 16A har du sannolikt bättre möjligheter att köra din svets...
Bra råd från krilleman där i övrigt. Det går dock utmärkt att koppla två fasledare på samma nolla, förutsatt att det är två olika faser. Då får man en tvåfasgrupp. Man kan lägga till ytterligare en tråd och få en trefasgrupp också.
Edit: Insåg att det lät väldigt drygt mot krilleman, det var inte meningen.
Edit: Insåg att det lät väldigt drygt mot krilleman, det var inte meningen.
Redigerat:
Den elektrikern skulle Jag sparka ut och aldrig mer få sätta sin fot där.
En elektriker ska ta ansvar för installationen, och kan aldrig skylla på kunden. Dvs han skulle redan från början ha talat om hur det skulle vara och att det inte kommer att funka.
Ring en kompetent elinstallatör istället.
En elektriker ska ta ansvar för installationen, och kan aldrig skylla på kunden. Dvs han skulle redan från början ha talat om hur det skulle vara och att det inte kommer att funka.
Ring en kompetent elinstallatör istället.
Arean på trådarna avgörs av säkringarna. Är det 10A säkringar brukar det vara 1,5 mm². En annan angreppspunkt är att du väljer samma area som sitter där idag. Färgerna kan till exempel vara gulgrön, blå, brun och svart. Om du inte vet hur du skall koppla så håller jag med övriga om att du bör låta elektrikern koppla i båda ändar. Tvättmaskinen och torktumlaren skall dela på samma nolla och jord, men har varsin fas.jonaslatt skrev:
Med en sådan här fixar du det.jonaslatt skrev:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Hade du sparkat ut dig själv om kunden insisterade på att dra egna kablar som du skulle koppla in?tuktuk skrev:
Precis vad jag tänkte, (men det gäller ju inte bara elektriker). Kunden ska prompt själv fixa allt förarbete och sen ska bara sakkunnig "göra det sista". Inte alltid det blir så lyckat...Emil_K skrev:
Skall man köra en tvåfas grupp då skall man inte ha två nollor. Fasförskutningen mellan faserna gör att nollan aldrig får mer ström än strömmen i en fasledare. I det här fallet är övertoner inget problem eftersom 80 - 90 procent av maxlasten är rent resistiv.krilleman_215 skrev:Jag är själv inte elektriker på något sätt, men jag har pluggat massor med el. Det du påvisar i kunskap om el så borde du absolut ringa din elektriker och låta honom fixa detta!
Skall man köra din lösning är det bättre att använda 2 st rör eller kablar som består 3 ledare vardera.
Din lösning ger t.o.m. mer värmeutveckling i röret än den normala lösningen eftersom din ger FYRA belastade ledare istället för tre.
Redigerat:
Nu är jag inte elektriker men jag har full förståelse för att elektrikern "sparkar sig själv" genom att inte ta ett sådant jobb. Sen är jag ju förutom icke-elektriker en sån jobbig kund också som gärna gör så mycket som möjligt själv. Jag vill dock gärna tro att jag har lite mer koll än TS. Tyvärr innebär det att det inte är så många elektriker som vill komma till mig och koppla....Emil_K skrev:
Jag håller med tuktuk om att den här elinstallatören verkar lite tveksam om hen låter TS göra så mycket med så lite koll. Det är nästan samma nivå som "trefärgat kablage" i den berömda extra eluttag-tråden med Kevin.
Man kan nästan misstänka att TS egentligen gör allt själv, vilket jag egentligen inte har så mycket synpunkter på mer än att TS borde skaffa sig bättre koll och erkänna här att han vill göra allt själv om så är fallet. Det ger bättre svar...
Det jag menade var väl att man drar väl fram dubbla rör från centralen så man får uttagen på "rätt ställe" om man enda ska dit och riva i prylarna?!Tobbe_3 skrev:Skall man köra en tvåfas grupp då skall man inte ha två nollor. Fasförskutningen mellan faserna gör att nollan aldrig får mer ström än strömmen i en fasledare. I det här fallet är övertoner inget problem eftersom 80 - 90 procent av maxlasten är rent resistiv.
Skall man köra din lösning är det bättre att använda 2 st rör eller kablar som består 3 ledare vardera.
Din lösning ger t.o.m. mer värmeutveckling i röret än den normala lösningen eftersom din ger FYRA belastade ledare istället för tre.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
"""Din lösning ger t.o.m. mer värmeutveckling i röret än den normala lösningen eftersom din ger FYRA belastade ledare istället för tre."""
Detta är fel. Om du skickar samma ström genom två parallella noll-ledare får du hälften så mycket värmeutveckling än om du skickar det genom en. Förlusteffekten (=värme) =I^2*R.
Detta är fel. Om du skickar samma ström genom två parallella noll-ledare får du hälften så mycket värmeutveckling än om du skickar det genom en. Förlusteffekten (=värme) =I^2*R.
Ja om kunden gör ett undermåligt arbete som han förväntar sig att Jag ska ta ansvar för.Emil_K skrev:
Formellt är det inte lagligt att göra på det viset ( det finns vissa kryphål men de funkar knappast mot privatpersoner), Jag är medveten om att det funkar så i verkligheten men som man säger, det håller inte i en rättegång.
Kombinationen okunnig hempulare och regelöverskridande elektriker är olycklig och potentiallt farlig.
Men , Jag lägger ett mycket större ansvar på Elektrikern än på TS. Frågan hur jag hade gjort är tack och lov hypotetisk eftersom jag enbart jobbar för företag.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nej Thomas du tänker fel i det här fallet.
Om du har ett rör med två grupper i (vilket man alltså inte skall ha), och det går 10A i båda grupperna. Då har du alltså 4 ledare med 10A i. Var och en av de här ledarna kommer att utveckla lika mycket värme per meter tråd om de är lika grova.
Om du istället har en tvåfasgrupp, så går det 10A i vardera fasledaren, men pga fasförskjutning så blir strömmen i den gemensamma nollan lägre än 10A. Dvs. då har du två ledare med full ström, och en 3e med lite lägre ström.
Det handlar alltså inte om att skicka samma ström genom 2 parallella nolldeare.
Man skulle iofs. kunna tänka sig en konstig variant med tvåfasgrupp med den gemensamma nollan dubblerad, men varför skulle man dubblera den ledare som kommer att bära den lägsta strömmen?
Om du har ett rör med två grupper i (vilket man alltså inte skall ha), och det går 10A i båda grupperna. Då har du alltså 4 ledare med 10A i. Var och en av de här ledarna kommer att utveckla lika mycket värme per meter tråd om de är lika grova.
Om du istället har en tvåfasgrupp, så går det 10A i vardera fasledaren, men pga fasförskjutning så blir strömmen i den gemensamma nollan lägre än 10A. Dvs. då har du två ledare med full ström, och en 3e med lite lägre ström.
Det handlar alltså inte om att skicka samma ström genom 2 parallella nolldeare.
Man skulle iofs. kunna tänka sig en konstig variant med tvåfasgrupp med den gemensamma nollan dubblerad, men varför skulle man dubblera den ledare som kommer att bära den lägsta strömmen?