Först och främst, jag är helt ny på forumet och har inte riktigt funnit rätt plats för tråden, jag ber om ursäkt för om det hamnar helt snett.

Till min fråga,

Jag bor i en lägenhet (byggår 2016 om det spelar roll) och ska i ett av sovrummen borra 4 hål för att förankra en garderob, jag har kört med regeldetektor och det går ingen el genom väggen men den ger utslag på metall.

Väggen i fråga ligger långt ifrån våtrum (kök/badrum) och bakom väggen finns ingen annan lägenhet, den leder rätt ut till innergården.

Alla vattenrör som går till elementen är utanpåliggande och det sitter inget element på väggen jag ska borra i.

Jag har fått planlösningen från PEAB tidigare och kan inte se att det ska gå varken el eller vatten genom denna vägg men undrar vad det är regeldetektor ger utslag på, kan det vara armeringsjärn eller dylikt?

Jag får utslag var 10cm i cirka 7cm och sedan ”dött utrymme”.

Bifogar bilder från planritningen, den röda inringade delen är där jag tänkt borra (ca 4cm), delen till höger där det står el ska jag inte röra.

Vad tror ni kunniga, bör det vara någon fara?

Stort tack på förhand
//Person som inte vill orsaka en vattenläcka

• Planritning över ett sovrum med markerad vägg där användaren avser borra för att förankra en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av olika väggkonstruktioner och uppställningar markerade med mått och materialspecifikationer.
    Skapa konto
  • Översiktsbild av olika väggkonstruktioner från en byggplansritning med detaljer om material och mått angett.
    Skapa konto
A
Det är med all sannolikhet armeringen som regeldetektorn ger utslag på.

Alla typer av installationer (el, värme, vatten, ventilation, etc) förutom till enstaka vägguttag och strömbrytare är dragna i de olika schakten som finns markerade på planritningen med "S__"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.