Hej,

Vi bor i ett sutteräng-radhus från ~1973-75 (ej gavel). Med utomhusventilerade (ej fläktar) krypgrund som är gemensam för hela längan på ca. 13 hus a´ ca. 6 m bredd per hus.
Golvet nere är reglat (trä) direkt på betongblock ("taket" i krypgrunden.

Vi har en fläkt på taket, dvs mekanisk frånluft. Kopplade till övervåning: kök, toalett, tvättstuga och nerevåning: badrum.

Jag har snackat med en granne, som säger att golvet är ventilerat och att det är (ska) vara ventilerade golvsocklar. Eftersom det ska komma tilluft inte bara från fönster osv, utan även från krypgrunden.
Jag kollade på nerevåningen. Och förrådet som står i ena hörnet, bl.a. mot betongväggen som står mot berg/jord, så är golvsocklarna ventilerade. Dels mot betongväggen som är mot berget/jorden. Men även mot motstående väggen som är mot stora badrummet. Dock så är socklarna INTE ventilerade mot betongväggen som är mot grannhuset. Vet inte varför?
I alla fall. I de övriga rummen nere (allrum och två sovrum) är INGA golvsocklar ventilerade.

Fråga 1: Ska alla socklar vara ventilerade med tanke på texten ovan?

Fråga 2: Om ja på Fråga 1; Är det dumt att dra in luft från krypgrunden upp i hela huset? Om det finns mögel i krypgrunden måste det ju vara det. Men det finns det inte enligt besiktningsmannen vi hade, och man gör även en årlig genomgång av krypgrunden varje år.
Om nej på Fråga 1; Luften från krypgrunden är ju ofta fuktig. Är det inte bättre att täta mot krypgrunden och istället sätte tilluftsventiler i sovrummen? Vi har dock bara en av fyra sidor ut mot luft på sutterängvåningen (såklart) så det är bara på den sidan man kan sätta ventiler.

Fråga 3: En fördel med att dra upp tilluft från krypgrunden är ju såklart att golvet och reglarna mot betongbjälklaget inte blir fuktigt, eftersom luften rör på sig och går upp i huset och vidare ut i frånluftskanalerna (badrum nere, tvättstuga uppe, kök uppe, toalett uppe) med hjälp av en fläkt på taket (mekanisk frånluft). Men kan denna (fuktiga) luft från krypgrunden skada väggar, övervåningens golv eller vind/tak? Eller sugs den ut tillräckligt fort via frånluftskanalerna med fläkten på taket?

Det som är konstigt är: Grannen sa att golven INTE är isolerade eftersom de är ventilerade med luft från krypgrunden. Men när besiktningsmannen provborrade i vägg och golv i förrådet nere så var det isolering i golvet. Så jag vet inte riktigt vad min granne menar. Kanske har någon isolerat golvet i efterhand. men det känns inte så troligt då jag inte tror att något alls är gjort i det förrådet.

Men! Säg att det stämmer att golvet ska vara ventilerat frånmed luft som sugs upp från krypgrunden. Om det då ligger isolering där (sån där gul ullfiber). Kommer inte partiklar från det upp i huset då? Jag fattar ingenting. :x

Jag vet inte ritkigt vart jag ska börja nu. Måste ju först få reda på om jag bör ha ventilerade socklar eller inte. Ventilationen i huset känns vettigt trots allt. Det är bra sug i köksfläkt, toalett, tvättstuga och badum. Ett A4-papper fastnar mot ventilerna utan problem. Luften känns bra. Vi har aldrig imma på några fönster, ens på vintern. Efter en lång varm dusch i badrummet nere med totalt igenimmad spegel så är imman borta på långt under 30 minuter. Osv. Dock så är luften på nerevåningen lite tyngre och fuktigare på sommaren. Dock inga problem med imma även då.

Vad är era tankar och inte minst, råd? Antar att jag kanske ska börja med att anlita någon firma för att mäta/kontrollera ventilationen först. Och de kanske även kan svara på det här med ventilerade socklar och hur bra eller dåligt det är att tilluft kommer från krypgrunden? Även om det är bra för golvet så kanske det som sagt är sämre för väggar och övre golv osv?

Rörigt inlägg kanske, men jag är lite stressad över detta. Har en viss nivå av ångest.

PS.
Kan tillägga att vi har något som luktar litegrann inne i den isolerade utbyggda väggen mot betongväggen som är mot berget/jorden nere. Det luktar endast om man öppnar ett hål i spånskiva och gipsskiva och luktar in i hålet eller tar ut lite isolering och luktar på. Detta upptäcktes när vi gjorde en kompletterande besiktning nrä vi köpte huset för ett år sedan. Vi fick då 100 000 kr rabatt på huset för att åtgärda det själva. Vi ska riva ner allt in till betongväggen och troligtvis bara måla den. Eventuellt sätta upp plåtreglar och sedan bygga på vägg. Ingen isolering!
Besiktningsmannen borrade även hål i golvet i förrådet (det som har ventilerade socklar) ca 50 cm från betongväggen som står mot berg/jord. Där luktade det ingenting, varken ner i hålet eller om isoleringen.

Besiktningsmannen ska ringa mig imorgon. Skrev ungefär samma till honom. Får de vad han har att säga om de olika sakerna.

Petade med grannen om isoleringen. Och han rättade sig själv. Han har isolering under spånskivorna också. Direkt mot betongblocken (eller vad det nu heter) trodde han. Kan kolla i borrhålet i förrådet nån dag om det är direkt emot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.