Hej
Har precis flyttat in i min första lägenhet och lyckats få in en tvättmaskin.
Min golvbrunn(röda pricken) ligger under badkaret. Går det att göra som bilden visar dvs köpa en längre slang o dra slangen längst med golvet och sedan sticka ner den i brunnen? Något man borde tänka på?
Just nu hänger den i badkaret och tömmer då slangen är för kort.
Har precis flyttat in i min första lägenhet och lyckats få in en tvättmaskin.
Min golvbrunn(röda pricken) ligger under badkaret. Går det att göra som bilden visar dvs köpa en längre slang o dra slangen längst med golvet och sedan sticka ner den i brunnen? Något man borde tänka på?
Just nu hänger den i badkaret och tömmer då slangen är för kort.
Förr i tiden (kanske även nu) måste slangen ha sitt utlopp högre än trummans utlopp så inte vattnet bara rinner ut när maskinen försöker fylla. Ofta ser man ett vitt rör komma upp från golvet med en tratt slangen hänger i.
Toastol och badkarskant brukade vara höga nog men inte rätt ner i en brunn.
Toastol och badkarskant brukade vara höga nog men inte rätt ner i en brunn.
Välkommen till forumet -)
Kolla bara med din hyresvärd innan du ev borrar fast ngt i väggen
Det finns numera även limmade produkter att använda för att fästa
slangfästen på/i så detta är nog att föredra så behöver man inte
riskera att förstöra tätskiktet.
/B
Kolla bara med din hyresvärd innan du ev borrar fast ngt i väggen
Det finns numera även limmade produkter att använda för att fästa
slangfästen på/i så detta är nog att föredra så behöver man inte
riskera att förstöra tätskiktet.
/B
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
jag är osäker på det är en godkänd lösning i förhållande till maskinens installationsanvisning. Har för mig att utloppet skall sitta på viss höjd. Om utloppet sitter för lågt, så kan man få en hävert effekt som suger ut vatten.useless skrev:
Om du går till ett byggvaruhus, så finns där rördelar för sådant här, vita rör, ca 40mm. Med diverse krökar osv. Jag skulle nog ordna ett sådant rör, en krök ned i brunnen, en bit rör, en 90 graders krök uppåt, en bit rör och en tratt (finns i samma system). Ett par rörklammers som du kan sätta med dubbelhäftande tejp (finns specialtejp för att limma upp saker på badrumsväggar så att det går att få bort igen. kopplingarna i de här systemen är gjorda så att man bara sticker in röret i kröken och trycker in det. Runda av röränden lite först, så där inte är någon utstickande kant från när du kapar röret. Ett par droppar diskmedel som glid, gör det lättare att trycka in röret.
Jag kollade några anvisningar och hittar ingen som inte tillåter att man drar ner slangen till en golvbrunn. Häverteffekten uppstår ju bara i samband med att vattnet pumpas ut och då spelar det ju inte så stor roll.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Det beror kanske på vilken tvättmaskin det gäller men med min nuvarande, och åtminstone den innan, har avloppsslangen placerad högt upp på tvättmaskinens baksida och inga ytterligare krav på avloppsslangens höjd finns i bruksanvisningarna.
Tack för alla svar. Det vart inte så lätt som jag först tänkte
Har köpt lite grejer och precis satt ihop men frågan är om det är okej att ha röret så som på bilden nedan eller måste jag dra den längst med väggen och fästa med rörklämmor så som någon tipsade om?
Har köpt lite grejer och precis satt ihop men frågan är om det är okej att ha röret så som på bilden nedan eller måste jag dra den längst med väggen och fästa med rörklämmor så som någon tipsade om?
Klicka här för att svara



