Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här är en lite modifierad bild ifrån artikelserien som visar vad Hasse beskriver.

Att det är (nästan) samma potential mellan N och PE beror först o främst på att de är sammankopplade, om inte i elcentralen som på bilden så i transformatorn. Men du har rätt i att det går en ström i N som ger ett spänningsfall. Bilden nedan försöker visa vilka spänningsfall det normalt kan handla om.

[bild]​

Ledningarna har en väldigt låg resistans (typ 0.4 ohm sammanlagt) jämfört med en belastning som har en resistans på åtminstone några tiotals ohm. Strömmen genom hela kretsen blir alltså I = U / R = 230 V / (100 + 0.2 + 0.1 + 0.1) = strax under 2.3 A. Strömmen är densamma i alla punkter (om vi antar denna enda last).

Om man då beräknar spänningsfallet över ledningarna och över belastningen så ser man att nästan alla 230 V hamnar över belastningen. Om du står vi tvättmaskinen och tar i N och PE samtidigt som bilden visar så har du där en potentialskillnad på ca 0.23 V, lika med spänningsfallet i N fram till den punkt där den är förbunden med PE. Det går ingen belastningsström i PE så den har samma potential mot N i alla punkter.

Om det däremot skulle handlar om en kortslutning, då är resistansen i belastningen nära 0 och det blir helt andra spänningsfall i ledarna. I detta fall kommer du att känna ca 230 / 4 = 57 V mellan N och PE vid förbrukaren (du känner spänningsfallet över ca 1/4 av ledningens totala längd).
Förlåt för jag väcker en gammal tråd. Har bara funderar på detta i en dag nu. Jag kanske tänker fel men spänningsfallet som sker i PEN ledaren som i din bild visar 0.23v eftersom att PEN och PE är sammankopplade i te,x elcentralen får man inte denna potential mellan skyddshöljet på alla jordade appartare och sann jord då? Låt mig säga att belastningen är mycket stören en 2.3 A och istället te.x 20 A 0.1 (ohm motståndet i PEN ledare) U=0.1*20=2v då har man istället 2v mellan jordade apparater och sann jord? Antar att detta fortfarande är för litet för att känna av. Men anta att man är i en anläggning med hög zför (förimpedans) och det inte längre är 0.1ohm motstånd i pen ledaren men istället 0.3ohm tänker att det kanske inte är omöjligt i en anläggning ute på landet. U=0.3*20=6v Tänker 6v kanske man känner av? Bifogar en bild från en annan av dina trådar bo som kanske enklare förklarar hur jag tänker. Där du vissar att det blir 0.5v volt mot sann jord. (sann jord kanske är fel utryck)
 
  • Diagram över elsystem med transformator, elcentral och förbrukare visar spänningsfall och värden, inklusive PEN-ledare och skyddsjord, med olika voltangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
X xeya skrev:
spänningsfallet som sker i PEN ledaren som i din bild visar 0.23v eftersom att PEN och PE är sammankopplade i te,x elcentralen får man inte denna potential mellan skyddshöljet på alla jordade appartare och sann jord då?
Ja det får man!
X xeya skrev:
Låt mig säga att belastningen är mycket stören en 2.3 A och istället te.x 20 A 0.1 (ohm motståndet i PEN ledare) U=0.1*20=2v då har man istället 2v mellan jordade apparater och sann jord?
Det stämmer.
X xeya skrev:
Antar att detta fortfarande är för litet för att känna av. Men anta att man är i en anläggning med hög zför (förimpedans) och det inte längre är 0.1ohm motstånd i pen ledaren men istället 0.3ohm tänker att det kanske inte är omöjligt i en anläggning ute på landet. U=0.3*20=6v
Du kan trippla den siffran då det kan vara oförskämt hög förimpedans i många stugor på landet.
X xeya skrev:
Tänker 6v kanske man känner av? Bifogar en bild från en annan av dina trådar bo som kanske enklare förklarar hur jag tänker. Där du vissar att det blir 0.5v volt mot sann jord. (sann jord kanske är fel utryck)
Jag kallar det sann jord så jag tycker ju det är bra när man vill tydliggöra skillnaden mellan skyddsjord och sann jord. Jag brukar kalla det moder jord också som kanske är tydligare. TS ursprungliga fråga använde ordet "jord" vilket jag tolkade som skyddsjord, men det kan lika gärna vara moder jord.

Men du har helt rätt. Spänningsfallet orsakar en potential mellan skyddsjord och moder jord som kan vara besvärande. Dock ska det finnas jordtag längs med linjen så det är nog sällan det blir kännbara spänningar. Med ett eget jordtag anslutet till elcentralen så sjunker dessa spänningar ganska mycket, men inte jättemycket då resistansen i ledningarna inne i huset vanligen är högre än resistansen i PEN-ledaren i mark.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det får man!

Det stämmer.

Du kan trippla den siffran då det kan vara oförskämt hög förimpedans i många stugor på landet.

Jag kallar det sann jord så jag tycker ju det är bra när man vill tydliggöra skillnaden mellan skyddsjord och sann jord. Jag brukar kalla det moder jord också som kanske är tydligare. TS ursprungliga fråga använde ordet "jord" vilket jag tolkade som skyddsjord, men det kan lika gärna vara moder jord.

Men du har helt rätt. Spänningsfallet orsakar en potential mellan skyddsjord och moder jord som kan vara besvärande. Dock ska det finnas jordtag längs med linjen så det är nog sällan det blir kännbara spänningar. Med ett eget jordtag anslutet till elcentralen så sjunker dessa spänningar ganska mycket, men inte jättemycket då resistansen i ledningarna inne i huset vanligen är högre än resistansen i PEN-ledaren i mark.
Tackar så extremt mycket för det snabba svaret. När du skriver "resistansen i ledningarna inne i huset" så antar jag resistansen i PEN ledaren fram till det egna jordtaget anslutet vid centralen? För det är väll bara spänningsfallet över PEN ledaren man kan känna mellan jord och sann jord? Kanske tänker helt fel nu. Har även en annan fråga till dig ångande varför spänningsfallet sjunker med hjälp av ett lokalt jordtag är det för resistansen sjunker i PEN ledaren eftersom moder jord då blir paralell kopplad tillbaka till transformatorn via marken via det lokala jordtaget. Eller har det med at göra att då sann jord får samma potential som själva späningsfallet i PEN leddaren i marken. Har säkert förklarat dåligt snurrar extremt mycket i huvudet för försöka förklara bättre sen. Kanske lite pinsamt att jag inte vet om detta efter att ha jobbat som elmontör i 8 år snart.......
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xeya skrev:
När du skriver "resistansen i ledningarna inne i huset" så antar jag resistansen i PEN ledaren fram till det egna jordtaget anslutet vid centralen? För det är väll bara spänningsfallet över PEN ledaren man kan känna mellan jord och sann jord?
Ja, i PEN-ledaren, inne i huset och i mark fram till första jordtaget.

Jag hittade originalbilden och modifierade den med ett nytt jordtag mitt på linjen. Då bör det bli ungefär så här:

Illustration av elnät från transformator till förbrukare med spänningsfall och jordpunkter markerade, visar olika potentialskillnader och ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är den lilla stumpen PEN mellan anläggningen och första jordtaget som man upplever mellan skyddsjord och moder jord.
X xeya skrev:
Har även en annan fråga till dig ångande varför spänningsfallet sjunker med hjälp av ett lokalt jordtag är det för resistansen sjunker i PEN ledaren eftersom moder jord då blir paralell kopplad tillbaka till transformatorn via marken via det lokala jordtaget.
Till viss del, men bara lite. Moder jord är visserligen är oändligt bra ledare, men begränsningen sitter i jordtagens övergångsresistans som kan vara flera 10-tals ohm.
X xeya skrev:
Eller har det med at göra att då sann jord får samma potential som själva späningsfallet i PEN leddaren i marken.
Ja, det är så jag ser det.

Det går ingen ström i jorden som är mätbar. Strömmen som orsakar ett spänningsfall går i PEN-ledaren.

Med ett extra jordtag så får man i bilden en potentialskillnad mellan jordtagen vid transformatorn och på linjen på 0.3 V.

Moder jord runt om detta jordtag i elcentralen får då potentialen 0.3 V mot transformatorns mittpunkt.
Samma potential uppstår då i "jordtaget" längst till höger i bild som den tänkta gubben har foten på.

Därför förändras spänningarna mellan de olika punkterna så som jag ritat jämför med bilden i ditt inlägg. Beröringsspänningen mellan skyddsjord och moder jord sjunker med ca 0.3 V.

Det är ungefärliga siffror. Jordtagets potential har en viss utbredning. Så länge det inte går en ström i moder jord så kan den utbredningen vara stor. Jämför med skyddsledaren i bild mellan elcentralen och apparatens hölje. Där går ingen ström, så den får vid apparaten samma potential som i elcentralen.

X xeya skrev:
Kanske lite pinsamt att jag inte vet om detta efter att ha jobbat som elmontör i 8 år snart.
Då är det väl dags att börja ställa frågor och kliva upp några snäpp i karriären och kanske bli serviceelektriker eller nåt.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, i PEN-ledaren, inne i huset och i mark fram till första jordtaget.

Jag hittade originalbilden och modifierade den med ett nytt jordtag mitt på linjen. Då bör det bli ungefär så här:

[bild]

Det är den lilla stumpen PEN mellan anläggningen och första jordtaget som man upplever mellan skyddsjord och moder jord.

Till viss del, men bara lite. Moder jord är visserligen är oändligt bra ledare, men begränsningen sitter i jordtagens övergångsresistans som kan vara flera 10-tals ohm.

Ja, det är så jag ser det.

Det går ingen ström i jorden som är mätbar. Strömmen som orsakar ett spänningsfall går i PEN-ledaren.

Med ett extra jordtag så får man i bilden en potentialskillnad mellan jordtagen vid transformatorn och på linjen på 0.3 V.

Moder jord runt om detta jordtag i elcentralen får då potentialen 0.3 V mot transformatorns mittpunkt.
Samma potential uppstår då i "jordtaget" längst till höger i bild som den tänkta gubben har foten på.

Därför förändras spänningarna mellan de olika punkterna så som jag ritat jämför med bilden i ditt inlägg. Beröringsspänningen mellan skyddsjord och moder jord sjunker med ca 0.3 V.

Det är ungefärliga siffror. Jordtagets potential har en viss utbredning. Så länge det inte går en ström i moder jord så kan den utbredningen vara stor. Jämför med skyddsledaren i bild mellan elcentralen och apparatens hölje. Där går ingen ström, så den får vid apparaten samma potential som i elcentralen.


Då är det väl dags att börja ställa frågor och kliva upp några snäpp i karriären och kanske bli serviceelektriker eller nåt.
Extremt tacksam för svaret då är det som jag tänkte. Har bara en sista fråga då. Det exemplet jag tog innan på 0.3ohm 20 ampere på landet tror du det är en realistiskt att det skulle vara så hög resistans fram till första jordtaget i en anläggning på landet? Så att man skulle kunna få 6v mellan jord och moder jord. Förstår att i ett tättbebyggt område så är det säkert många lokala jordtagg i området. Är extremt stort fan av dig har ställt flera frågor till dig på fluxio genom åren också. Kan också meddela att på din sista fråga att vet inte om det är så stort kliv upp jobbar på ett av dom större företagen i landet. Och kan meddela att många av dom som kör service eller rent allmänt jobbar på firman inte ens vet om hur man räknar på utlösningsvilkor.......... Syftar på själva dom som är ute och skruvar då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
I äldre badrum där tex golvbrunnen är en främmande ledande del och ingen skyddsutjämning finns brukar folk kunna känna av dessa låga volt som stick och pirr i kroppen när de duschar om de får kontakt med blandaren som då har en annan potential.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
I äldre badrum där tex golvbrunnen är en främmande ledande del och ingen skyddsutjämning finns brukar folk kunna känna av dessa låga volt som stick och pirr i kroppen när de duschar om de får kontakt med blandaren som då har en annan potential.
Ja är medveten om det. Och då ska det i sådana fall kompletteras med kompletterande skyddsutjämning om det överstiger 50 v.
 
X xeya skrev:
Det exemplet jag tog innan på 0.3ohm 20 ampere på landet tror du det är en realistiskt att det skulle vara så hög resistans fram till första jordtaget i en anläggning på landet?
Jodå, det är realistiskt. Beror ju mycket på om det finns lokala jordtag. Jag känner inte till ifall nätägare har krav på en viss beröringsspänning och därmed krav på jordtag längs linjen.
 
  • Gilla
xeya
  • Laddar…
X xeya skrev:
Extremt tacksam för svaret då är det som jag tänkte. Har bara en sista fråga då. Det exemplet jag tog innan på 0.3ohm 20 ampere på landet tror du det är en realistiskt att det skulle vara så hög resistans fram till första jordtaget i en anläggning på landet? Så att man skulle kunna få 6v mellan jord och moder jord. Förstår att i ett tättbebyggt område så är det säkert många lokala jordtagg i området. Är extremt stort fan av dig har ställt flera frågor till dig på fluxio genom åren också. Kan också meddela att på din sista fråga att vet inte om det är så stort kliv upp jobbar på ett av dom större företagen i landet. Och kan meddela att många av dom som kör service eller rent allmänt jobbar på firman inte ens vet om hur man räknar på utlösningsvilkor.......... Syftar på själva dom som är ute och skruvar då.
Du kan tänka dig som så att 20 A i PEN för en anläggning av bostadstyp inte är normalt om det är trefasanslutet. Så stor snedlast dvs i princip allt på en fas är i så fall något man bör rätta till. Motstånd på runt 0,3 ohm är bra och inget ovanligt och inte heller direkt kopplat till landsbygdsnät om de är underhållna och upprustade vilket många är.

En annan sak du kan ta med i dina funderingar är all parallelljordning som sker i anläggningarna via PE som i olika grad får kontakt med moder jord. Gör lite mätningar och uppskattningar när du är ute på något lämpligt ställe så får du snart en bättre bild av hur det normalt ser ut.

Sen är det synd att inte fler är lite intresserade av vad de jobbar med och lite kring hur det fungerar. Det ger mycket mervärden och tar aldrig slut finns alltid obegränsat med frågeställningar man kan gå både grunt och djupare in på.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, det är realistiskt. Beror ju mycket på om det finns lokala jordtag. Jag känner inte till ifall nätägare har krav på en viss beröringsspänning och därmed krav på jordtag längs linjen.
GK100 GK100 skrev:
Du kan tänka dig som så att 20 A i PEN för en anläggning av bostadstyp inte är normalt om det är trefasanslutet. Så stor snedlast dvs i princip allt på en fas är i så fall något man bör rätta till. Motstånd på runt 0,3 ohm är bra och inget ovanligt och inte heller direkt kopplat till landsbygdsnät om de är underhållna och upprustade vilket många är.

En annan sak du kan ta med i dina funderingar är all parallelljordning som sker i anläggningarna via PE som i olika grad får kontakt med moder jord. Gör lite mätningar och uppskattningar när du är ute på något lämpligt ställe så får du snart en bättre bild av hur det normalt ser ut.

Sen är det synd att inte fler är lite intresserade av vad de jobbar med och lite kring hur det fungerar. Det ger mycket mervärden och tar aldrig slut finns alltid obegränsat med frågeställningar man kan gå både grunt och djupare in på.
Tänkte också på det med 20 A belsatad på 1 fas i en 3 fas anläggning känns ju väldigt orimligt men tänkte i något värsta fall.
 
A
Man får även tänka på att flera abonnenter kan dela på samma ledning. Belastningsström från dessa abonnenter bidrar också till det totala spänningsfall som uppstår i PEN.

Det blir inget jättestort spänningsfall av dessa då PEN ofta är väl tilltagen och rätt dimensionerad så långt bak (grov ledning) men det påverkar en del också.
 
  • Gilla
xeya
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Man får även tänka på att flera abonnenter kan dela på samma ledning. Belastningsström från dessa abonnenter bidrar också till det totala spänningsfall som uppstår i PEN.

Det blir inget jättestort spänningsfall av dessa då PEN ofta är väl tilltagen och rätt dimensionerad så långt bak (grov ledning) men det påverkar en del också.
Då får du tänka på att addera de skilda strömmarna vektoriellt. Det ska mycket till närmast konstruerade tankelekar om inte normala variationerna jämnar ut bra uppströms sett.
 
X xeya skrev:
Tänkte också på det med 20 A belsatad på 1 fas i en 3 fas anläggning känns ju väldigt orimligt men tänkte i något värsta fall.
GK100 GK100 skrev:
Du kan tänka dig som så att 20 A i PEN för en anläggning av bostadstyp inte är normalt om det är trefasanslutet. Så stor snedlast dvs i princip allt på en fas är i så fall något man bör rätta till. Motstånd på runt 0,3 ohm är bra och inget ovanligt och inte heller direkt kopplat till landsbygdsnät om de är underhållna och upprustade vilket många är.

En annan sak du kan ta med i dina funderingar är all parallelljordning som sker i anläggningarna via PE som i olika grad får kontakt med moder jord. Gör lite mätningar och uppskattningar när du är ute på något lämpligt ställe så får du snart en bättre bild av hur det normalt ser ut.

Sen är det synd att inte fler är lite intresserade av vad de jobbar med och lite kring hur det fungerar. Det ger mycket mervärden och tar aldrig slut finns alltid obegränsat med frågeställningar man kan gå både grunt och djupare in på.
Ja dessa parallelljordningar som har kontakt med moderjord blir ju också som jordtag fast omedvetet vilket sänker beröringsspänningen ännu mer om jag inte tänker fel nu? Känns som jag har fått svar på dom flesta av minna funderingar nu men det snurrar också mycket i huvudet hahahah 😀
 
A
GK100 GK100 skrev:
Då får du tänka på att addera de skilda strömmarna vektoriellt. Det ska mycket till närmast konstruerade tankelekar om inte normala variationerna jämnar ut bra uppströms sett.
Absolut. Det var bara en påminnelse att man inte alltid bara kan räkna in sin egen del.

Och välkommen till forumet xeya. Hoppas du kommer att stanna här.
 
  • Gilla
xeya
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Absolut. Det var bara en påminnelse att man inte alltid bara kan räkna in sin egen del.

Och välkommen till forumet xeya. Hoppas du kommer att stanna här.
Tack så mycket det kommer jag med all säkerhet göra. :) Det jag antar du menar i ditt uttalande är att PEN ledare ute i gatan även är PEN för flera andra fastighter och man även får räkna in deras belastningar. Vilket gör att spänningsfallet blir ännu större i PEN ledaren fram till första jordtaget. 😀 Men rent realistiskt så om man har en korrekt utfört 3 fas anläggning så borde det inte vara så står belastnings i PEN ledaren vilket även gör att beröringsspänningen mellan jord och moder jord inte borde vara så stor om jag nu tänker logiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.