Står i grepp om att renovera köket. I dagsläget har jag (tror jag) 5x1,5mm (10A) in. Frågan är hur långt detta räcker till vad vi vill koppla in?

Hällen (max 7350W, finns effektbegränsning):
Diagram för tvåfasanslutning med kabelspecifikationer: grön-gul, blå, svart, brun. Används för att planera köksrenoveringens eldragning. Effektinställningar för häll: P45 = 4500 W, P50 = 5000 W, P60 = 6000 W.

Ugnen (max 3680W):
Tabell över max effekt i watt i relation till olika kabelareor i mm², specificerat som 3x0.75 för 1380W, 3x1 för 2300W och 3x1.5 för 3680W.

Kombiugn (max 3000W)

Ugn+Kombiugn kan ofta komma att användas samtidigt.

Kan jag komma undan kabeldragning? Kommer inte göra något själv, var inte oroliga. Vill bara planera och förstå.

MVH

Du behöver 3×16 A till spisen eller häll + ugn. 5×2,5 mm2. Har du verkligen inte det nu? Bara 10 A är förhållandevis ovanligt. Själva den korta anslutningssladden kan sedan vara en dimension tunnare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du behöver 3×16 A till spisen eller häll + ugn. 5×2,5 mm2. Har du verkligen inte det nu? Bara 10 A är förhållandevis ovanligt. Själva den korta anslutningssladden kan sedan vara en dimension tunnare.
Måste dubbelkolla. I proppskåpet har man skrivit specifikt 2,5mm på matningen till garaget. Har därför bara antagit att resten är 1,5mm. Är det om det är 16A säkring som avslöjar kabeldimensionen eller?
Kan ugn+kombiugn gå på samma fas om det är 16A? Tänker att de respektive maxeffekterna är 3000+3490=6490 W ändå är rätt mycket.

Ja det ska vara 2,5 mm2 om det är 3-fas 16 A om allt är i sin ordning. Väldigt ovanligt med mindre. När är huset byggt?

Missförstod. Du menar alltså en vanlig ugn med max 3680 W plus att du ska ha en mikro med grill som drar max 3000 W? Då måste du ha en extra anslutning 1-fas minst 13 A för mikron.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det ska vara 2,5 mm2 om det är 3-fas 16 A om allt är i sin ordning. Väldigt ovanligt med mindre. När är huset byggt?

Missförstod. Du menar alltså en vanlig ugn med max 3680 W plus att du ska ha en mikro med grill som drar max 3000 W? Då måste du ha en extra anslutning 1-fas minst 13 A för mikron.
Precis, fick det tipset så får man både två ugnar och mikro. Då är vi uppe i fyra faser totti, tvek om jag har så mycket i proppskåpet... Behöver mikron 1,5 eller 2,5 mm2?

Huset är byggt 79. Köket är omgjort typ -93.

Tror jag måste läsa på om kombiugnar. Säkrast för framtiden att dra fram 16 A 1-fas med 2,5 mm2 till kombiugnen. Ibland fungerar 13 A på 1,5 mm2 men i andra fall räcker det inte.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tror jag måste läsa på om kombiugnar. Säkrast för framtiden att dra fram 16 A 1-fas med 2,5 mm2 till kombiugnen. Ibland fungerar 13 A på 1,5 mm2 men i andra fall räcker det inte.
När man har 2,5 mm2, pratar vi bara faserna då, eller även jord+nolla? Tänker hur mycket man kan få plats med i tomröret?

Alla ledare ska ha samma dimension.
Edit: Mer korrekt är nog att nolla och jord ska ha minst samma dimension som faserna.

Ser en Siemens kombiugn till salu på Elon för det nätta priset av 26.000 kr. Effekt 3600 W, alltså 16 A 1-fas.

Ta kontakt med den elektriker du tänker anlita, han kan på plats se hur du har i dag och vad du bör göra. Att sitta på ett forum och gissa kan leda dig rätt men det kan även leda dig helt fel. För det räcker inte med att veta dellösningar utan man måste veta helheten.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Z Zed skrev:
Tänker hur mycket man kan få plats med i tomröret?
I normalfallet drar man 20mm rör till en spis. Då går det relativt enkelt att dra fram 5 st 2,5 kvmm ldare. I ditt fall behöver du ett extra rör för en enfasgrupp till kombiugnen. Det kan tydligen gå att få fram 5 ledare (2,5 kvmm) i ett 16mm rör också om det bara finns max en krök, och kort sträcka, med smörjmedel. Men det bör man försöka undvika att behöva försöka.

J Josth skrev:
sitter 16A säkringar, så det var ju skönt. Två till hällen och en till ugn. Kvarstår dock att dra fram ytterligare en 16A fas till kombiugnen då?

H hempularen skrev:
I normalfallet drar man 20mm rör till en spis. Då går det relativt enkelt att dra fram 5 st 2,5 kvmm ldare. I ditt fall behöver du ett extra rör för en enfasgrupp till kombiugnen. Det kan tydligen gå att få fram 5 ledare (2,5 kvmm) i ett 16mm rör också om det bara finns max en krök, och kort sträcka, med smörjmedel. Men det bör man försöka undvika att behöva försöka.
Det sitter 5st 2,5mm idag tydligen. Kollade säkringarna som var 16A. Om det är 20mm tomrör, kan man klämma in en till 2,5 till kombiugnen tror du?

Nej. Man ska inte dramer än en grupp i ett rör, om det inte finns väldigt bra skäl att göra på ett annat vis.

Z Zed skrev:
sitter 16A säkringar, så det var ju skönt. Två till hällen och en till ugn. Kvarstår dock att dra fram ytterligare en 16A fas till kombiugnen då?
Som det brukar se ut alltså. Förutom kombiugnen kan det ju vara bra att se över hur det står till med t.ex. diskmaskinen, kaffebryggaren och vattenkokaren också när elektrikern ändå kommer.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.