13 767 läst ·
33 svar
14k läst
33 svar
Fräsbord - Handöverfräs - Trition vs Trend vs ???
Kom på att jag har en småskakig film om mitt fräsbord (filmerna blev bättre efter inköp av stativ) där man ser bla hur snabbratten fungerar. Jag är väldigt nöjd med att INTE ha någon insatsplatta som fräsen skruvas i, riktigt najs att slippa ställa in den i höjd samt att slippa kanter som ämnet kan hugga på. Med Tritonfräsen finns ingen anledning att ha den sittande i en separat platta i bordet.
Redigerat:
Jag tolkar det som att man får med 12mm och 12,7mm?stigen skrev:
https://www.swedendro-tools.se/shop/product/triton-tra001-handoverfras-2400w
Fast du har ju en "insats"-platta ändå. =)Ola C skrev:
Kom på att jag har en småskakig film om mitt fräsbord (filmerna blev bättre efter inköp av stativ) där man ser bla hur snabbratten fungerar. Jag är väldigt nöjd med att INTE ha någon insatsplatta som fräsen skruvas i, riktigt najs att slippa ställa in den i höjd samt att slippa kanter som ämnet kan hugga på. Med Tritonfräsen finns ingen anledning att ha den sittande i en separat platta i bordet.
[media]
För min del borde det vara enklare att fräsa för en "vanlig" platta istället för det där 4 små öronen!
Ja men även en vanlig insatsplatta har iläggsringar, ilägg på ilägg om man säger så.Campar skrev:
Gjorde en mall för att fräsa ner Incra insertsen, inte speciellt besvärligt, öronen borrades och sen fräste jag en cirkel. Hade du inte bott så långt bort kunde du kommit o lånat den
Joo, då slipper man ju den ena kanten iaf. =)Ola C skrev:
Tack för låneerbjudandet, men lite långt sånt sagt. Jag ska nog lösa det där på ett bra sett ändå.
Fråga dock - Varför har du dubbla skivor för/på mallen?
Hade inget lämpligt kopierstål med kort skärlängd vid tillfället. För att nå in i öronen krävs liten diameter och för att kullagret ska ha nåt att följa krävs liten skärlängd eller tjock mall. Har för mig jag sandpappra o dona på tunna mallen tills jag var nöjd sen skruva jag ihop med tjocka delen o överförde formen.Campar skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Man kan tom få det i både VR och med textningOla C skrev:
[media]