Ja, eller vad heter det? Plåt som sitter i övergången mellan fasad och terass(med gummiduk). Hur skall den monteras mot fasaden och i vilket skede? Och vad kallas den?

Riutat konstruktonen med (från höger) syll och regel, asfalboard, spikläkt och panel. Rött är en tänkbar placering av plåten. Finns det andra?
Bilden föreställer en abstrakt illustration med geometriska former i gult och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till höger fotplåt på gamla huset med klistrad duk uppepå. Huset är plank med panel utan luftspalt.

Till vänster nya konstruktionen.
Hörn av en veranda med nytt stolpskydd vid gula väggpaneler och vinkel på det befintliga grå trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Något namn hittar du nog inte på den varianten då sån plåt inte bör existera i en ny konstruktion. Idag gör man alltid uppviket i tätskiktsmaterialet och plåt används bara mellan panelen och tätskiktet på väggen om det av någon anledning behövs.

I ditt fall handlar det väl om att göra det så tätt som möjligt och då kanske en specialplåt tillsammans med lim och fog duger om det inte är alltför utsatt.

Jag har lekt med tanken att klistra någon remsa skarven mellan terass och vägg. Men en plåt känns lite mer beständig, om inte annat över remsan.

Befintligt tätskikt fortsätter just nu under syllen, det var så i den konstruktionen jag nu gör om.

Redigerat:
Din konstruktion är inte lämplig om det innebär att bränna tätskiktet mot plåten. Detta har man provat för 20-30 år sedan, och det håller inte tätt över tid.
Du bör gå upp med pappen 200mm bakom panelen.

Jag har lekt med tanken att klistra någon remsa skarven mellan terass och vägg. Men en plåt känns lite mer beständig, om inte annat över remsan.

Befintligt tätskikt fortsätter just nu under syllen, det var så i den konstruktionen jag nu gör om.

I en rik framtid tänker jag mig att byta ut trädäcket mot sten, och då får man byta tätskikt i vilket fall. Tror det är runt 25 år idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.