tripptrapp skrev:
Okay, hemligheten är alltså att installera en massa uttag man inte använder och sedan se till att de är fullkopplade till en GB switch även om de inte används. Jag förstår
Jag har ett hemmanätverk med 24 Gbe portar varav 11 är online för närvarande. Switchen är smart och stänger av portar som inte används. Eftersom jag vill slippa surrande diskar i satellitboxar är dessa NFS-mappade till NAS:en som man kan spela in och köra timeshift på. Tro eller ej, om någon spelar in ett HD-program, andra kör timeshift (har hänt) och man ska ladda ner något på nätet så skulle man bottna ett 100Mbit nät ganska snabbt, utan att ens gå ut på Internet. Därav 1Gbe nät. Hakar man dessutom på värmepumpen, två skrivare, internet-router, mediaspelare och smått och gott som är Ethernet-kopplat sticker antal portar iväg även i ett vanligt hus.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Har sökt lite nu efter idéer på hur man kan bygga ihop någon tjusig lösning för att förvara alla prylar som har med dator- och tv-nätverk.

Hittar enstaka bilder från gamla trådar men hoppas på att fler ska visa sina lösningar.

Själv funderar jag på köpa ett köksöverskåp från ikea och pilla fast alla prylarna i..
Tänk på värmeutvecklingen i stort sett alla datakomponenter som routrar tål max 40 grader i omgivande temp
sätt in en lite temp styrd fläkt går bra med en 80 eller 120 mm 12 voltsfläkt av god kvalitet så hörs den inte heller.

Värmen måste komma ut ur skåpet annars allstras(lagras) den och snabbt högre än 40 grader :)

Sen bör du kanske ha en extern accesspunkt som du inte bygger in i en låda som stängen inne signalen och som sitter en bit från 230 elkablar som det blir magnetfelt kring och stör också bort signalstyrkan om du kör trådlös uppkoppling

Redigerat:
Y
Elintresserad skrev:
Tänk på värmeutvecklingen i stort sett alla datakomponenter som routrar tål max 40 grader i omgivande temp
sätt in en lite temp styrd fläkt går bra med en 80 eller 120 mm 12 voltsfläkt av god kvalitet så hörs den inte heller.

Värmen måste komma ut ur skåpet annars allstras(lagras) den och snabbt högre än 40 grader :)

Sen bör du kanske ha en extern accesspunkt som du inte bygger in i en låda som stängen inne signalen och som sitter en bit från 230 elkablar som det blir magnetfelt kring och stör också bort signalstyrkan om du kör trådlös uppkoppling
Jepp. Har ventilationsplaner. Och som bilden visar så är antennerna utanför lådan. Samt de olika kablarna är dragna en bit ifrån varandra för inte störa. ;)

Skulle önska klister på den här tråden så att den inte försvinner... :)

Kommer dela med mig av min uppsättning senare då jag har allt mitt klart. *hehe*

Elintresserad skrev:
Nu kommer språkpolisen; alstra är en synonym till generera och det är alltså inte samma sak som att den ackumuleras, dvs ökar över tid. ;)

Nas
Router
Iptelebox
Dectbox

• uploadfromtaptalk1348485080390.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt h64! :thumbup:

Tackar.

Glömde att det sitter en stadsnätsport bakom allt ovan hyllan. Sen går nät och tv coax upp genom innertaket. En senildosa med lock som jag satt kabgenomföringar i.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

h64, har du lust att ta en närbild på hur du gjort kabelgenomföringen i doslocket? Detta är något man aldrig blir fullärd på hur man kan fixa snygga lösningar.

Skar hålen i täcklocket med en brytkniv. Genomföringarna är från biltema.

• uploadfromtaptalk1348602674488.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
Men du, kabelhållaren har ju släppt från väggen! ;)

Ja den kommer från samma firma som genomföringarna. ...

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
h64 skrev:
Ja den kommer från samma firma som genomföringarna. ...
Eftersom fästkudden verkar fått ordentligt fäste mot väggen kan du enkelt ta en droppe snabblim på den. Jag hade samma bekymmer i närheten av min braskamin där värmen ställde till med problem =)

Ahh så simpelt, tackar!

Hmm inte färdigt men...

• ImageUploadedByByggahus.se1348992283.696452.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.