tripptrapp skrev:
Okay, hemligheten är alltså att installera en massa uttag man inte använder och sedan se till att de är fullkopplade till en GB switch även om de inte används.

Jag förstår
Jaaaa, idén med att ha nätverksuttag som dessutom är anslutna är att det bara är att jacka in sin dator och jacka ur den när man är klar.

Har du lampor i alla el-uttag hemma bara för att de inte skall stå oanvända? Man vill ju inte ha ett uttag för mycket, bättre då att vara utan och dra förlängningssladdar kors och tvärs över hela huset. Och kopplar du om gruppledningarna bara för att inte behöva ha en elcentral med för många säkringar, för 24 säkringar det är bara för mycket?! Jag menar, jag använder ju max sju samtidigt.

Av mina 11 dubbel-uttag så används åtminståne ett av dem i alla. Men inte hela tiden, och uttaget i gästrummet förstås bara ibland när det kommer gäster som behöver det. Men i vardagsrummet så räcker inte de dubbla dubbeluttagen (har fått skruva en switch till under skrivbordet) och jag skulle egentligen behöva åtminståne ett till.

Redigerat:
  • Gilla
znitz
  • Laddar…
tripptrapp skrev:
Dock så var min poäng att ifrågasätta varför folk har kopplingsplintar och switchingkapacitet som ett mindre afrikanskt land för att föra över 8Mbps bredband till sin dator.
Tja, det är många med mig som har fiber hem. Och vi har mycket mer än 8Mbps. Dessutom så handlar det ju om att kunna flytta data *inom* huset med god flexibilitet. Vilket jag gör ganska ofta.

Därmed inte sagt att det inte räcker med 1GBbps, det gör det länge än.

Jag är väl lätt skadad när det gäller nätverk men jag kör telefoni, larm och data över mina patchpaneler. Blir det Boxer framöver kommer det också att köras över samma patchpaneler

Väggen I källartrappenTrådlöst modem "smart" från Felia. Känt som ett av de sämsta på marknaden. Hemlarm kopplat till modemet. Dessutom en trådad dlink anslutning till elnätet som skickar trådat till alla husets uttag.
ImageUploadedByTapatalk1347475527.274575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under källartrappen. Windows home server v1 musikserver, trådad till modemet och genom elnätet upp till surroundförstärkaren.
ImageUploadedByTapatalk1347475696.890384.jpg
Skapa konto

I framtiden vill jag dra cat6 från källaren genom en kulvert upp på vinden och därifrån ner i varje rum. Men det här duger så länge.

tripptrapp skrev:
Dock så var min poäng att ifrågasätta varför folk har kopplingsplintar och switchingkapacitet som ett mindre afrikanskt land för att föra över 8Mbps bredband till sin dator.
Det handlar mindre om vilka behov som finns idag utan mer om att säkerställa att det håller måttet under hela dess förväntade livslängd. Att lägga någon tusenlapp extra nu är nog för de flesta väl investerade pengar om man på det viset kan skjuta en ominstallation ett antal år på framtiden.

Får väl bidra med en bild på min röra. Då det fasta nätet i huset är under uppförande i takt med renovering så saknar en hel del rum fasta uttag.

rack.jpg

Har kört Cat5e för data och dragit separat nät för antenn (spänningsmatning, förstärkare och splitters kan anas på väggen till höger).

Racket uppifrån och ner: Netgear 1000Mbit-switch, PoE-injector (till IP-telefoner, accesspunkter samt Sonos-brygga), patchfält från fasta uttag, 1-wireswitch, skärm, tangentbord, server, UPS.

• Gilla
Elintresserad
  • Laddar…
Hemma har jag min trådlösa router med 9 uttag i. Därifrån sedan till servern och till två sovrum. Resten går på trådlöst. Har en wds brygga till garaget så jag får även bra täckning dit så jag kan lyssna på spotify :)

tripptrapp skrev:
Okay, hemligheten är alltså att installera en massa uttag man inte använder och sedan se till att de är fullkopplade till en GB switch även om de inte används.

Jag förstår
Min erfarenhet brukar vara att med 8mbit och adsl kan man komma riktigt långt när det gäller värmeutveckling och nördfaktor med lite överbliven nätverksutrustning

20120326_113239.jpg
Skapa konto

myrstack skrev:
Min erfarenhet brukar vara att med 8mbit och adsl kan man komma riktigt långt när det gäller värmeutveckling och nördfaktor med lite överbliven nätverksutrustning

[bild]
Hoppas att bilden inte är tagen i din källare :wow:
(Ser mer ut som en telestation)

myrstack skrev:
[bild]
Porrbilder på BH? Hmm...

Ang. det här med 8 MBit vill jag flika in med en viktig detalj här. Jag tillhör en av dem som pga avstånd inte kan få mer än 8 MBit till mitt hus. Däremot har jag byggt upp nätverket enligt alla konstens regler för att minimera eventuella flaskhalsar där. För mig är detta en självklarhet, och har inget med min hastighet mot internet att göra, utan snarare för allt som jag överför över nätverket. Jag har all min lagring på servrar, och datorerna byggs en efter en om med små SSD-diskar för att optimera hastighet samtidigt som energianvändningen blir bättre.
Jag skulle aldrig tänka mig att låta servern stå och jobba hela natten med att ta backup på datorerna som skulle krävas om jag fortfarande använde 100 MBit nätverk när detta kan skötas på mindre än en timme med GBit.

Visst är det kanske överkurs för många hemanvändare att montera en 24-portars switch med 48 GBit thruput, men om man hittar dem billigt på tradera i oöppnad kartong så varför inte när man ändå strävar efter ett så bra nätverk som möjligt?

• Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
Inte min källare, den är tyvärr lite anorektiskt i jämförelse även om det är fiber där med. Inte heller någon telestation även om grejerna som utvecklas hamnar där till slut. Detta är en lite äldre L1-switch med 480 portar som användes mest för att undvika att behöva springa till labbet hela tiden och kabla om när man ändrar nätverket. Fruktansvärt smidigt

Eftersom WiFi funkar bra här hemma och det är ett gammalt hus där det är ganska svårt att ta sig fram med kabel har jag istället för ett stjärnnät med central patchpanel ett distribuerat nätverk med tre lokala 8-ports switchar.

Den första sitt här där även fibern kommer in. Här finns även brandvägg, Wifi, och lite styrning.
Kablarna behöver städas upp lite, jag vet, work in progress and all that.. :o

Screen Shot 2012-09-14 at 6.51.54 AM.png
Skapa konto

Endast tre kablar går ut, varav en till nästa 8-ports switch i printer- och servergarderoben.

Screen Shot 2012-09-14 at 6.52.18 AM.png
Skapa konto

Härifrån vidare till sista switchen som sitter TV-möbeln. Inte mycket att ta bild på.

Så, kanske 20-30 meter nätverkskabel totalt i 350 m2 hus. :)

Redigerat:
tripptrapp skrev:
Absolut inte något fel... Själv köper en massa verktyg jag inte klarar att använda för att jag inte är så händig.

Sedan tyckte jag att det var viktigt att påpeka att visa av råden som ges i dessa trådar är någon overkill för vanliga användare. (tex är det NÅGON som kört 10 Gbps över CAT6 i hela sverige utanför någon labb på ericsson?)
Jag tror det för oss villaägare också handlar en hel del om att förädla också förutom att få så megadundersnabb download på internet. Om jag KAN och har möjlighet att fräsa in rör i väggen med cat6, montera uttag och ordna en städad organiserad plats där detta kan kopplas samman - varför då inte göra det och tillföra huset något som inte fanns förut?

SOCKEPLAST skrev:
Jag tror det för oss villaägare också handlar en hel del om att förädla också förutom att få så megadundersnabb download på internet. Om jag KAN och har möjlighet att fräsa in rör i väggen med cat6, montera uttag och ordna en städad organiserad plats där detta kan kopplas samman - varför då inte göra det och tillföra huset något som inte fanns förut?
Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

• Gilla
Joellernej och 6 till
  • Laddar…
phl skrev:
Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.
Precis. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.