Byggahus.se
Bjurran skrev:
När vi ändå tar upp det här med installationer, var köper man bäst monteringsdelarna idag? Förr köpte jag hela kittet med rackskenor, skruvar och korgmuttrar (Använd inget annat!) på classe. Var köper ni idag till vettigt pris och utan att behöva krångla med beställningar?
Jag köpte allt på Kjell för några år sedan. Fanns ingen anledning att krångla med något annat eftersom jag bytt jobb till ett där sådana saker inte längre låg i drivor och skräpade. :)

Jag surfade lite snabbt och de verkar fortfarande ha en del grejjor (muttrar, paneler, färdiga 4U fästen för vägg), men skenor osv. för mer seriösa byggen av ramar osv. hittar jag inte längre. Så det var väl lite för bra för att få fortsätta vara sant.

• Gilla
bobbyman
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag surfade lite snabbt och de verkar fortfarande ha en del grejjor (muttrar, paneler, färdiga 4U fästen för vägg), men skenor osv. för mer seriösa byggen av ramar osv. hittar jag inte längre. Så det var väl lite för bra för att få fortsätta vara sant.
Köpte också på Kjell för några år sedan, men nu verkar dom ha tagit bort det mesta....

Dessvärre verkar ganska många ställen minskat sitt sortiment när det gäller nätverksutrustning, de flesta verkar tro att det räcker med trådlöst nu för tiden :mad:

Jag letar också efter lite grejor. Hittar mest lite 19", men jag har ett mindre skåp. Gissningsvis 10". Det går inte att hitta nånstans.

Här är en länk till en kul variant. Lack Rack. Lack-bord från IKEA.
http://www.ikeahackers.net/2010/01/lack-rack-hack.html

Y
~4 månader senare så har jag nu fått upp ett skåp och fått igång tekniken.
Det blev en Ikea köksstomme.

* Satte extra skiva på baksidan i tänk om att ge mer skydd mot frost/värme samt mer material att montera saker emot.

* Borrade hål på baksidan, de installerade kablarna är någon meter extra så jag ska kunna lossa lådan eller liknande. Därav ser man endel kablage bakom lådan.

* Borrade tre hål under för att låta router-antennerna peka neråt då lådan står på vinden och jag vill styra kraften till fokusera på bottenplan. (bollat tankarna med nördar, och de ska spreta än samtliga rakt ner).

* Modifierade patchpanelen så den är fast i träskivan, dock tvådelad och kan lätt lossas och dras ut som en kassett

* försökt dra kablar så inte signalkablar korsar elkablar osv.

* Sågat öppningar i hyllplanen så det inte ska bli värmezoner, samt för kunna dra kablar givetvis. Bakom modemet sitter två apparatdosor, en med ett vägguttag för el, en för telefon.

Ska snyggatill kablarna samt täta lite öppningar samt placera brandvarnare på något smart vis. Ska luska lite i detta med kommunicerande brandvarnare så alla piper isf.

Hylla 1. Atenn nätdel, antennfilter, och en typ av switch för splitta tv/radio signaler till fler rum.
Hylla 2. Patchpanel, switch..
Hylla 3. Router, modem.

• it-tv-ladan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Facinerande hur så många av er drömmer om att ha en serverhall. Själv vill jag inte se all junk och en mindre montera in en massa skrot som inte behövs i stora skåp. Men alla är vi olika, vissa bygger ju modelljärnväg.

Jag ser 24 portars switchar med 3 portar anslutna, jag hör debatt om att man måste komma ihåg att ha cat6 så man är framtidssäker (behovet av 10Gbit över koppar för att ansluta till sin NAS som kan leverera 400Mbps känns ju inte direkt akut, än mindre till dsl modemet)

Stora skåp som kostar många tusenlappar som gör om en jätteliten kombipryl som kostar 395 kr till ett helt skåp.

*skakar på huvudet*

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Jag anser att vinsten med CAT6 inte är för att köra ethernet, utan annat (t.ex. HDMI över vettig sträcka på en enda kabel).

• Gilla
benox
  • Laddar…
Precis. Jag ångrar att jag drog coax+cat5e istf. bara cat6 och körde TV över cat6 istf. coax.

tripptrapp skrev:
Facinerande hur så många av er drömmer om att ha en serverhall. Själv vill jag inte se all junk
Det är ju därför vi bygger in skiten. Själv har jag mitt 6U rack i pannrummet trots att det inte är optimalt ur värmesynpunkt.

Bara att stänga dörren.

P.S. Och 23 av 24 portar i min switch är upptagna vilket faktiskt begränsat min ytterligare utbyggnad. ;)

Y
Vill bara försvara mig med att nästan samtliga portar kommer nyttjas sen, samt att prylarna är lågenergimodeller. ;)

Men ja det är lite nörd-hobby.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
lars, bara av nyfikenhet 2 frågor

1) Hur lyckades du göra av med 23 portar hemma
2) Vad var det för något du tänkte göra när portarna tog slut?

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
tripptrapp skrev:
lars, bara av nyfikenhet 2 frågor

1) Hur lyckades du göra av med 23 portar hemma
2) Vad var det för något du tänkte göra när portarna tog slut?
Inte så svårt att fylla en patchpanel.

Man installerar ett dubbeluttag i varje rum, samt lite extra vid tv:n samt några nere där man har sin NAS.
Sedan några uttag för styr och övervaknings prylar som är nätverksanslutna,
t.ex. styrning av panna/värmepump/radiatorshunt, kanske några övervakningskameror som man kopplar till larmet,
och lite rumsgivare lite här och där.
Och sedan några uttag till wlan prylarna som ska sitta på bra ställen så man får bra täckning både inne och ute.

Ethernet är hur bra som helst, och med en fast kabel så funkar det alltid.

Men det är klart, man måste nog vara lite tekniknerd :D

Okay, hemligheten är alltså att installera en massa uttag man inte använder och sedan se till att de är fullkopplade till en GB switch även om de inte används.

Jag förstår

tripptrapp skrev:
Okay, hemligheten är alltså att installera en massa uttag man inte använder och sedan se till att de är fullkopplade till en GB switch även om de inte används.

Jag förstår
Vart vill du komma? Att du är ironisk förstår jag? Vill folk lägga pengarna på det istället för att spela golf eller härja runt på krogen så är det väl inget fel i det. Eller om de har pengar nog att göra alltihop :)

tripptrapp skrev:

Jag förstår
*För 50 år sedan* Vad ska du med telefonuttag i varje rum med?

*För tio år sedan* 0.5mbit räcker GOTT till alla hem. Bill Gates

*För 15 år sedan* Internet är en fluga. Ines Uusman.

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Absolut inte något fel... Själv köper en massa verktyg jag inte klarar att använda för att jag inte är så händig.

Dock så var min poäng att ifrågasätta varför folk har kopplingsplintar och switchingkapacitet som ett mindre afrikanskt land för att föra över 8Mbps bredband till sin dator.

Sedan tyckte jag att det var viktigt att påpeka att visa av råden som ges i dessa trådar är någon overkill för vanliga användare. (tex är det NÅGON som kört 10 Gbps över CAT6 i hela sverige utanför någon labb på ericsson?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.