29 078 läst ·
195 svar
29k läst
195 svar
Fotad i fartkamera i firmabil.
Det var inte menat som en pekpinne bara ett resonemang. Det svider att få böter men ibland blir det så.Z Markus1990 skrev:Jo det är klart! Men har för mig att jag läst nånstans förr om friande dom men kan missminna mig om detta, tänkte enbart lyfta frågan.
Självklart vet jag att det är fel att köra för fort och tar mitt straff som en man när det väl kommer.
Men hade för mig som sagt att jag hört om denna fråga förr därav frågan.
Men verkar vara en otroligt stor tå jag trampade på hos andra som det ser ut.
Vissa folk överklagar alla möjliga saker av absurda själ och ibland tröttar det ut rättssystemet som ger upp. Ibland låter inte staten en fortkörningsbot kosta 100k. Men ofta spelar det ingen roll och du förlorar både tid och får ändå betala dina böter. (Dock inte rättegångskostnaderna)
Går du konfliktvägen kanske du behöver be chefen om ledigt för att infinna dig i tingsrätten på den svarande sidan... Ser inte svinbra ut.
Det agerandet är en mycket stark vattendelare som du märker på svaren här
Hade jag haft solen i ögonen hade jag fällt ner solskyddet och gömt mig bakom det för att undgå identifiering och böter
Skämt åsido, betala böterna när du får dom. Det brukar vara enklast. Att överklaga lär inte hjälpa, om du nu inte har synnerligen goda skäl till det. Att ha missat skyltarna är inte ett skäl för att undgå böter.
Skämt åsido, betala böterna när du får dom. Det brukar vara enklast. Att överklaga lär inte hjälpa, om du nu inte har synnerligen goda skäl till det. Att ha missat skyltarna är inte ett skäl för att undgå böter.
Du har så kraftig sol i ögonen så du inte ser vägskyltarna men kör ändå 70. Vad hade hänt om det varit en cyklist framför dig på vägen?Z Markus1990 skrev:En kort fråga, blev fotad på 60 väg och körde ca 70km/h
Min fundering är om det är värt att överklaga detta och ev förneka brott då jag krafigt hade solen i ögonen och därav missade att det stod 60km/h på hastighetsskyltarna.
Kan det vara värt att förneka och ev ta detta vidare till domstol?
Eller kan det bli större påföljder tex att man får betala domstolskostnader om man fälls där.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Om du försöker skylla på solen så är det snarare risk att du åker dit för fortkörning och vårdslöshet i trafik.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Jag ser inte någon som verkar blivit trampad på tårna av att du försöker undvika ansvar för ditt handlande, bara många som inte tror att du kommer undan med det. Du upplevs helt enkelt bara som en barnrumpa som inte vill ta ansvar för att ha blivit påkommen med en relativt lindrig förseelse. Det är inte stötande, bara ocharmigt.Z Markus1990 skrev:
Som redan nosats på i den här tråden, vad mer skulle vara ok att slippa undan för att du inte har uppsikt och ansvar för fordonet du framför?Z Markus1990 skrev:Jo det är klart! Men har för mig att jag läst nånstans förr om friande dom men kan missminna mig om detta, tänkte enbart lyfta frågan.
Självklart vet jag att det är fel att köra för fort och tar mitt straff som en man när det väl kommer.
Men hade för mig som sagt att jag hört om denna fråga förr därav frågan.
Men verkar vara en otroligt stor tå jag trampade på hos andra som det ser ut.
Ingen har reagerat som om du trampat på några tår, däremot är väl skaran som är på din sida obefintlig, du kanske upplever det som att du trampat på tårna...?
Nu har det gått så långt att du inte heller kommer undan med att du skämtade...
Men vet du, jag tycker du ska prova och överklaga, med lite tur döms du till högre straff än böter för 10km/h hastighetsöverträdelse, och dina medtrafikanter slipper dig på vägen ett tag!
Du ska nog inte överklaga med anledning av att du hade solen i ögonen, du visar endast på att du är en livsfarlig förare då.Z Markus1990 skrev:Vet dock att firman svarat polismyndigheten och lämnat uppgifter.
Däremot vet jag att det är en skyldighet att anpassa hastighet efter rådande situation, men jag körde även 70 på 80 vägen innan hastighets zonen byttes till 60 från 80 sträckan.
Tänkte om det är värt att påvisa detta och att solen påverkade sikten kraftigt. Och att man överklagar detta och hoppas på att de lägger ner ärendet.
Där kunde varit gående eller cyklister som du plockat när du körde.
Om du överklagar blir det 5 minuter i tingsrätt där du förlorar arbetstid typ och ändå får dina böter.
När solen lyser så jävligt att du missar vad som finns på vägen ska du sakta ner.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag har för mig att det blir en del ytterligare kostnader för domstolen också, så det är billigare att betala direkt.Rkarlsson skrev:
Min mamma åkte fast för fortkörning för en massa år sedan, 60 på 50 väg. Hela släkten fick väldigt roligt över det, hon körde "bra" men som urtypen av "kärringkörning", fortkörning var inte i hennes repertoar. Men hon vägrade skriva på erkännandet. Hon menade att hon visste inte hur fort hon hade kört, och kan därmed inte erkänna det, det vore ju mened. Men om ni säger att jag körde i 60 så är det säkert så. Men jag kan ju inte intyga att det är så om jag inte vet, och vägrade skriva på. Men tillade att jag betalar gärna böterna för jag tror på er om ni påstår att jag körde så fort.
Polisen fick väldiga problem, för de kunde inte skriva ut betalninsföreläggandet om inte hon skrev på erkännandet. Efter att även åklagaren hade spenderat någon halvtimme på att argumentera med henne, och förklara att även om hon rent tekniskt begår mened genom att skriva på "erkännandet" så skulle det inte bli någon påföljd av det. Till slut skrev hon på.
Jag lägger ingen vikt i det du gjort, men det är lönlöst att överklaga. Inte ens om man har riktigt bra anledning, kommer det leda till nått positivt. Jag hade 3 vittnen som kunde beskriva och bevittna situationen i ett fall, inte ens det hjälpte.
Det här fallet påminner om det nedan. Snö på skyltar hjälper inte heller, fick böter ändå. Man har som sagt en skyldighet som förare att veta vad som gäller.
https://www.vk.se/2017-05-14/fortkorare-skyllde-pa-snotackt-skylt
Lägg ner, låt samhället spara de onödiga utgifterna och ta ditt straff.
Personligen tycker jag det är befängt att samhället ens tillåter överklagande av fartkamera böter och de som polisen tar med laserpicka.
Ha inte lika brått hem nästa gång
Plus till arbetsgivaren som satte dit dig
https://www.vk.se/2017-05-14/fortkorare-skyllde-pa-snotackt-skylt
Personligen tycker jag det är befängt att samhället ens tillåter överklagande av fartkamera böter och de som polisen tar med laserpicka.
Ha inte lika brått hem nästa gång
Nej, det finns ingen skyldighet att känna till tillåten högsta hastighet på alla vägar i Sverige.G Ganescha skrev:
Vad du kan utgå ifrån är att högsta tillåtna hastigheten utanför tättbebyggt område är 70 km/h, eftersom det är den så kallade "bashastigheten".
Har själv sluppit böter på Glömstavägen i Huddinge pga en översnöad skylt som visade det sig visade en "avvikande" hastighet som jag inte kunde förutsätta.
I såfall har de ändrat det senaste åren. Du kommer dit, blir dömd och får samma summa som polisman hade gett dig.H hempularen skrev:Jag har för mig att det blir en del ytterligare kostnader för domstolen också, så det är billigare att betala direkt.
Min mamma åkte fast för fortkörning för en massa år sedan, 60 på 50 väg. Hela släkten fick väldigt roligt över det, hon körde "bra" men som urtypen av "kärringkörning", fortkörning var inte i hennes repertoar. Men hon vägrade skriva på erkännandet. Hon menade att hon visste inte hur fort hon hade kört, och kan därmed inte erkänna det, det vore ju mened. Men om ni säger att jag körde i 60 så är det säkert så. Men jag kan ju inte intyga att det är så om jag inte vet, och vägrade skriva på. Men tillade att jag betalar gärna böterna för jag tror på er om ni påstår att jag körde så fort.
Polisen fick väldiga problem, för de kunde inte skriva ut betalninsföreläggandet om inte hon skrev på erkännandet. Efter att även åklagaren hade spenderat någon halvtimme på att argumentera med henne, och förklara att även om hon rent tekniskt begår mened genom att skriva på "erkännandet" så skulle det inte bli någon påföljd av det. Till slut skrev hon på.
Om inte du legat 40 och över för då är det inte bot utan då är det väl baserat på din lön istället.
Det är ju inte direkt så utdraget det mötet i tingsrätten =) Bara dryg tid att ta ledigt för att åka dit för att ta emot din räkning.
Själv sa jag inte emot de 2 ggr jag fått fortkörning, hade inte haft råd att vara ledig för det tramset med, låg på minimilön som taxi
Vet man i te vad det är för hastighets begränsning ska man utgå från att bashastighet gäller. Han skulle sannolikt blivit friad om han kört 70 och det var 60begränsning. Om nu skylten var snötäckt.F fusion skrev:Det här fallet påminner om det nedan. Snö på skyltar hjälper inte heller, fick böter ändå. Man har som sagt en skyldighet som förare att veta vad som gäller.
[länk]
Ha inte lika brått hem nästa gångPlus till arbetsgivaren som satte dit dig
![]()
Klart du ska överklaga. Du lär få officiell upprättelse och saftig ersättning från staten, kanske till och med medalj från kungen, för att du så tappert gasade på lilte extra när du var helt bländad och därmed minimerade tiden som du var exponerad för denna farliga trafiksituation.