harry73
Att man valde bil i rätt färg :)

Stämmer väldigt bra!

Silvermetallic-bilar blir aldrig smutsiga om de får en regnskur då och då :thumbup:

Som ägare till en silvermetallic-färgad bil håller jag inte med ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snailman
roland53 skrev:
Är detta bevis på något? :confused:
Att du har bilen i garage? Att du kör ytterst lite? Eller något annat? :x
nej den står ute jämt, kör 2-3000 mil per år. Så det är ganska nära att inte tvätta den alls.
Jag har tillgång till ca 6 garage men de är upptagna med annat.

Redigerat:
13th Marine skrev:
Som ägare till en silvermetallic-färgad bil håller jag inte med ;)
Tja, det har ju med aerodynamiken att göra också.

En del bilmodeller fullkomligt drar till sig smuts.
Så till exempel hela bakdelen blir lortig, även om solen skiner.

KnockOnWood skrev:
Tja, det har ju med aerodynamiken att göra också.

En del bilmodeller fullkomligt drar till sig smuts.
Så till exempel hela bakdelen blir lortig, även om solen skiner.
Precis, vår nya Volvo bara suger upp allt som dammar på bakdelen, väldigt stor skillnad mot tidigare V70.

Intressant tråd... även om en hel del är lite OT.

Vad gäller en bils miljöpåverkan så är det inte bara utsläpp av CO2, NOx etc och nu oxå smutsen som samlas på karossen, som man bör ta hänsyn till:
http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/
Så till alla er som reparerar er gamla bil - ni gör en insats för miljön genom att inte bidra med många tons utsläpp som nytillverkning av en bil orsakar.

Sen har vi begreppet "tungmetaller" som är missvisande och inte borde användas enl internationell och svensk kemi bransch. http://www.krc.su.se/documents/TungMetall_Kv12_04_18-20.pdf

Många, mig inkluderat, köper tungmetaller på Apoteket och äter varje morgon (multivitamin innehåller bla tungmetallerna järn, zink, koppar, krom mm som är livsnödvändiga). Och lättmetaller som beryllium, strontium, cesium är inte så hälsosamma för varken människa eller miljö...

Kan inte låta bli att tänka på körskolans Eco-Driving som nämns på B-körkortsutbildningarna idag. Man skall lägga i växeln först och starta motorn sen. Jag kontrollerar forfarande att växeln är ur innan jag startar bilmotorn. Det är en gammal reflex från unga år. Traktorer går inte att starta med växeln i. Säkerhet först. Gör det mig till miljöbov?

Och så till frågan tillslut.
Dubben i skulle kunna tungmetall, dvs den del som inte är aluminium.
Stenarna i vägbeläggningen innehåller säkert järnföreningar och andra metalliska mineraler.
Bromsbelägg(koppar), järn från bromsskivor och ev legeringsmetaller.

Sen har vi olje och asfaltrester som kan vara bra att ta hand om.

Själv gör jag aldrig motortvätt hemma... och för övrigt tycker jag tvättstationernas vattenbaserade super duper nanovax är fantastiskt.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi måste ju också komma ihåg att beakta färgvalets betydelse.

Om vi skall vara miljövänliga skall alla metallicfärger färbjudas. Man kan inte fläckmåla en metallicfärgad bil med gott resultat så det brukar bli antingen stora onödiga ommålningar eller så låter ägaren rosten äta upp bilen i fred.
Ingendera är miljövänligt.

Jag har minst ett par hundra ommålade fläckar från de senaste 16 åren på min bil och de blir fler för varje år.

Speciellt röd metallic då.
Dels har det historiskt varit svårt att stabil röd färg som inte bleks och dels kan rött innehålla giftiga metallföreningar.

Alla röda bilar kanske skulle målas med E172? Färgämnet för mat ur E-serien.
Det färgämnet anses ofarligt pga ämnet i denna form inte kan tas upp av kroppen.

blackarrow skrev:
Speciellt röd metallic då.
Dels har det historiskt varit svårt att stabil röd färg som inte bleks och dels kan rött innehålla giftiga metallföreningar.

Alla röda bilar kanske skulle målas med E172? Färgämnet för mat ur E-serien.
Det färgämnet anses ofarligt pga ämnet i denna form inte kan tas upp av kroppen.
Metallic har klarlack som ytskikt och idag har väl många solidlackade bilar det också, så det gamla att rött oxiderade mera gäller inte längre.

Nja, inlägg #129 var väl ett försök att vara lustig då E172 är järnoxid och järnhydroxid varvid man kan diskutera hur viktigt det är att bättra på bilens rostfläckar. (År 2005 framställdes 50'000 ton järndoxid och järnhydroxid för färgning av mat, kosmetika och konstnärsfärg).

Finmalen hematit borde väl vara både miljövänligt och rött. Dessutom bidrar hematiten till rostskyddet. Det används ju i järnmönja.

H
Vad vi gör i sverige för miljön spelar ingen roll när vi har Ryssland å China som motpart.

Men men men, vi vill ju tro och vara bäst på allt, och även tro att ingen skrattar åt oss :( Jag har aldrig trott på att tro...

harry73
H-Thomasson skrev:
Vad vi gör i sverige för miljön spelar ingen roll när vi har Ryssland å China som motpart.
Du låter som en tonåring som inte vill städa sitt rum.
Varför ska jag städa mitt rum? Pelle och Annika städer aldrig sina rum

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.