Det stora bolaget som levererar vatten till stor del av Skåningarna skriver såhär på sin hemsida;

"Smutsen på våra bilar innehåller bland annat oljerester och tungmetaller, som följer med i tvättvattnet när bilen tvättas. Om du tvättar bilen hemma på garageuppfarten eller gatan, sköljs det orenade vattnet ner i dagvattenbrunnen och rinner vidare ut i våra sjöar och hav. Det vill säga, det åker helt orenat ut i vår natur."

Är det någon som kan förklara för mig var tungmetallerna kommer ifrån?

Om jag inte tvättar bilen. Är det så att det byggs upp ett lager tungmetaller över tid?
Då skulle det efter, säg 5 år, med otvättad bil finnas någon millimeters beläggning av tungmetaller?

Så är det väl inte? - Har jag aldrig märkt :cool:

Om jag har min, otvättade bil, på en parkeringsplats, utan tak, som många faktiskt har.

En bil blir smutsig, ja, men inte otroligt smutsig, utan faktiskt ganska ren efter lite regn och rusk.

Vart tar denna smuts (inkl. tungmetallerna?) vägen?. Jo, enligt min mening rakt ner i dagvattnet.

Var kommer dessa "tungmetaller" ifrån?

Är det nersläpp från fabriker? Är det utfällningar från billacken?

Oavsett så är det väl att skjuta mygg med en älgstudsare att jaga biltvättare på gata och garageuppfart som är så otroligt miljöförstörande?? Finns det inte större syndare att lägga krutet på? :x

Redigerat:
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
Tungmetallerna kommer från bilismen självt. Google tar en ibland till rätt bra resultat:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:675253/FULLTEXT01.pdf

Från vägtransportsystemet tillförs den yttre miljön stora mängder tungmetaller. Fordon, trafik, last, vägmaterial och vägutrustning samt drift och underhåll är viktiga kä
llor. I däckgummi finns mycket zink, i bromsbelägg koppar. Korrosion av fordons
komponenter frigör bl.a. järn, krom, mangan, molybden, nickel, vanadin, volfram och zink.
I katalysatorer ingår platina, palladium och rodium. Palladium är den mest rörliga i mark. Alla tre är dock relativt biologiskt inerta och ackumuleras i markytan. Hälsoeffekter av katalysatormetaller är ännu inte dokumenterade, men föga är känt om miljö- och hälsoeffekter på längre sikt.

• Gilla
MikaelJS
  • Laddar…
hsd
Biltvättföretagen har väl ett finger med i spelet, via lobbyister

• Gilla
segv
  • Laddar…
Ja, topah, det är väl ungefär det jag ville få på bordet.
Föroreningarna har inget med själva biltvättandet att göra utan finns där oavsett.

Det är inte biltvättare som ska jagas utan fabrikanter som tillsätter de ämne som är skadliga.

Om jag har en bil som är parkerad 99% av året men blir smutsig och jag tvättar den, har mindre miljöpåverkan än den som kör sin bil dagligen.
Detta behöver man inte vara ett snille för att konstatera.

Alltså är det inte själva tvättningen som är problemet?

Det är väl tyvärr så att hur man än vrider och vänder på det så är bilismen en enorm belastning för miljön.
Ämnena finns knappast heller där för skojs skull, tillverkaren sprutar inte på ett lager av zink på karossen för att de har ett enormt berg av zink som de vill bli av med. Alla dessa ämnen fyller en funktion för bilen och dess ägare.

Självklart är det mest miljövänliga att du tar bilen och åker en mil till biltvätten...

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Håller med dig tompah, Vad jag vänder mig emot är att de som tvättar sin bil på garageuppfart och gata skall skuldbeläggas.
I själva verket är det inte dessa "tvättare" som är problemet!! :wow:

Dessa tillsatta ämne utsöndras oavsett om bilen kör eller står parkerad.

Ämnena utsöndras inte specifikt och endast när man tvättar.

Redigerat:
Givet att det som hävdas om vattenrening i tvätthallar och automattvättar stämmer torde nettomiljöbelastningen vid biltvättning hemma komma helt ur de rengöringsmedel som används vid tvätten. Miljöskadan från trafikfilm uppstår redan när man undlåter att regelbundet göra rent sin bil på en organiserad tvättinrättning, oavsett om man löser det med att tvätta själv hemma eller genom att acceptera en smutsig bil.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Sedan är det skillnad vilken sorts tvätt man gör på bilen. Tvättar man bort vinterns smuts med starka avfettningsmedel så är det bättre att tvätta på ett ställe där det finns oljeavskiljare osv men är det bara en lätt tvätt på sommaren med vanligt bilschampo så kan denna göras hemma på garageuppfarten. Detta är inte tillåtet i många kommuner men det är inte värre än att det kommer en regnskur, då lossnar också en del smuts och rinner av där bilen står parkerad.

Jag kan förstå att en kommuns vattenrening gärna ser att biltvättmedel och eventuella smutsrester inte hamnar direkt i dagvattenbrunnen. Jag antar att anledningen till att man separerar dagvatten och avlopp är att dagvatten går helt orenat ut?

Jag har en grusplätt jag brukar tvätta på så vattnet går ner i marken med just omsorg för kommunens vattenrening. Rätt eller fel vet jag inte. Tänker att det hade hamnat i marken ändå.

Blir lite angiverikänsla runt hela grejen känns det som... Någon står upprörd bakom gardinen och kikar typ.

Jag trodde i min enfald att starka avfettningsmedel var "big no-no" från biltillverkarnas sida pga vax- eller annan behandling som motorrum och underrede får från fabrik numera, men det skiljer säkert från olika märke.

I övrigt så utgår jag ifrån att ett "miljövänligt?" tvättmedel även användes av "hemmatvättaren". :confused:

hsd skrev:
Biltvättföretagen har väl ett finger med i spelet, via lobbyister
Haha, ja, stora pengar i den branchen.

fiskbuggaren skrev:
Givet att det som hävdas om vattenrening i tvätthallar och automattvättar stämmer torde nettomiljöbelastningen vid biltvättning hemma komma helt ur de rengöringsmedel som används vid tvätten. Miljöskadan från trafikfilm uppstår redan när man undlåter att regelbundet göra rent sin bil på en organiserad tvättinrättning, oavsett om man löser det med att tvätta själv hemma eller genom att acceptera en smutsig bil.
Ja, och vad är då regelbunden tvättning??
En tvätt innebär också vattenförbrukning, elförbrukning osv. Inte helt vänligt för miljön det heller!!

Provrundan skrev:
Jag kan förstå att en kommuns vattenrening gärna ser att biltvättmedel och eventuella smutsrester inte hamnar direkt i dagvattenbrunnen. Jag antar att anledningen till att man separerar dagvatten och avlopp är att dagvatten går helt orenat ut?
Jo, att det går orenat ut är ju själva essensen i det hela.

Problemet som jag ser det är att 99,99% av de föroreningarna som kommer från bilarna, kommer att sköljas ner i brunnar och i dike oavsett "hemmatvätt" eller ej vid regn.
Dessa föroreningar har släppts av trafiken under färd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.