14 021 läst ·
149 svar
14k läst
149 svar
Förvränger miljönissarna sanningen? Vad händer om jag INTE tvättar min bil?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vilka tungmetaller handlar det om?
Bly är väl inte aktuellt, sedan vi började med oblyad bensin.
Och förresten, "tungmetaller" kan inte brytas ned.
Vill vi ha mindre "föroreningar" får vi nog försöka bli färre förorenare på klotet.
Har ni förresten sett det här:
http://www.nyteknik.se/miljo/hungriga-larven-ater-ditt-plastskrap-6843316?source=carma&utm_custom[cm]=302915197,31788&utm_campaign=mail4
Bly är väl inte aktuellt, sedan vi började med oblyad bensin.
Och förresten, "tungmetaller" kan inte brytas ned.
Vill vi ha mindre "föroreningar" får vi nog försöka bli färre förorenare på klotet.
Har ni förresten sett det här:
http://www.nyteknik.se/miljo/hungriga-larven-ater-ditt-plastskrap-6843316?source=carma&utm_custom[cm]=302915197,31788&utm_campaign=mail4
Jag jämförde inte de två händelserna som sådana utan tankesättet hos folk. Att bara för att ingen kan bevisa att det är farligt just nu betyder inte att det är farligt långsiktigt.roland53 skrev:Man kan ju jämföra nedgrävda tunnor i Teckomatorp (som du gjorde i tidigare inlägg) med bilisternas förmenta tvätt med tungmetaller som slutprodukt.
Det är fullt tillåtet men inte särskilt seriös jämförelse.
Om man tror att de förmenta tungmetaller bryts ner i en gräsmatta eller grusplan än annorstädes, lurar nog sig själv mest.. De lär nog lagras upp där också.
Jag efterlyser hänvisning till någon vetenskaplig avhandling (helst mer än en studie) som visar de påstådda utsläppen, magnituden och helst en viktning hur ett "handtvätts"-utsläpp belastar miljön jmfrt med t.ex en bil som kör 100 mil eller annan dokumenterad jämförelse.
Någon som kan tipsa om relevanta studier?
Vi är inte överens och vi kan väl vara överens om det.
Att man på en biltvätt har bättre förutsättningar att ta hand om farliga ämnen i smutsvattnet än när man tvättar sin bil på gatan, borde alla hålla med om. Hur stor den effekten är är en annan fråga. Jag kan tänka mig att det finns exempel där biltvätt på gatan belastar orimligt mycket, men det finns också exempel där det varken gör till eller från.
På samma sätt finns det kommuner där tjänstemän ställer rimliga miljökrav och kommuner där allt blir lite galet.
Som exempel kan vi ta Malmö Stad. Som i många städer är marken under i start sätt hela staden förorenad med mindre trevliga ämnen som olja, och säkert också tungmetaller.
När man gräver i gatan, t ex VA-arbeten, är schaktmassorna förorenade och ska schaktgropen saneras. Det betyder att gamla massorna tippas på deponi och rena massorna kommer in i gatan.
MEN eftersom föroreningar också sitter i grundvattnet, blir det sanerade miniområdet efter ett tag lika smutsigt som resten av staden. Dessutom har man lagt smutsiga massor i deponi och därmed bara gjort problemet större.
Så tillbaka till biltvätten:
Ja jag ser miljöfördelar med tvätthallar, men jag litar inte tillräckligt mycket på kommunala miljöavdelningar att jag litar på att ett generellt förbud är rätt väg att gå.
På samma sätt finns det kommuner där tjänstemän ställer rimliga miljökrav och kommuner där allt blir lite galet.
Som exempel kan vi ta Malmö Stad. Som i många städer är marken under i start sätt hela staden förorenad med mindre trevliga ämnen som olja, och säkert också tungmetaller.
När man gräver i gatan, t ex VA-arbeten, är schaktmassorna förorenade och ska schaktgropen saneras. Det betyder att gamla massorna tippas på deponi och rena massorna kommer in i gatan.
MEN eftersom föroreningar också sitter i grundvattnet, blir det sanerade miniområdet efter ett tag lika smutsigt som resten av staden. Dessutom har man lagt smutsiga massor i deponi och därmed bara gjort problemet större.
Så tillbaka till biltvätten:
Ja jag ser miljöfördelar med tvätthallar, men jag litar inte tillräckligt mycket på kommunala miljöavdelningar att jag litar på att ett generellt förbud är rätt väg att gå.
Det kan säkert vara så, men som KnockonWood påpekade, vilka ämne och tungmetaller talar vi om, och i vilka mängder??harry73 skrev:
Jag vill gärna se empiriska mätningar och inte tyckande och gissande eller hänvisning var man kan läsa vidare.
Nästa fråga blir då; Hur tas avfallet från tvätthallarna om hand?? Blir det deponi?harry73 skrev:
Kanske i koncentrerad form a´ la Teckomatorp?
Det kanske är bättre att ”avfallet” sprides i ett "jämnt" lager runt om i landet i en lägre dos än att ansamla i deponi?
Nej, naturligtvis är ingen förorening det bästa, men nu är det ju som det är. Om man åtgärdar i ena ändan så blir det effekter i andra, kanske inte enbart positiva.
Mycket funderingar
Avfallet borde förvaras i en deponi.roland53 skrev:
Att ha avfall koncentrerat i en deponi är mycket bättre än att det sprids på en stor yta.
Många föroreningar kan brytas ned av t ex bakterier, och då har man bättre förutsättningar i en kontrollerad miljö med högre koncentrationer.
Andra föroreningar kan tvättas bort eller brännas, även då är det bra med så lite massor som möjligt och därmed så hög koncentration som möjligt.
Och ska det förvaras i deponi under en lång tid, ska man kapsla in det så att det inte kommr utanför deponin och även då är det bättre /billigare med en så liten deponi som möjligt (alltså hög koncentration)
Men vissa föroreningar behöver man inte grävas bort. Ibland räcker det med att kapsla i det. Ibland kan man rena det på plats och ibland är just den förorening inte så farligt på den platsen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
https://www.tekniskaverken.se/om-oss/evenemang/stora-biltvattarhelgen/
http://www.miljoportalen.se/vatten/avlopp/forskare-renar-regnvatten-pa-avvaegarUnder de senaste åren har en ny metod prövats. Man anlägger dammar och våtmarker, där dagvattnet måste passera innan det släpps ut. Tanken är att naturen själv skall ta hand om sådana föroreningar som kan brytas ned. Resten, exempelvis tungmetaller, sjunker till botten innan dagvattnet rinner vidare på sin väg mot havet.
...
Ett problem är dock att dagvattnets innehåll av föroreningar är väldigt olika beroende på var regnet faller. På vissa ställen är det så rent att det inte gör särskilt mycket om det rinner ut orenat i en bäck. Förutsatt att det inte blandas upp med en massa smutsigt tvättmedel från bil- och cykeltvätt, förstås. På andra håll, där det finns mycket biltrafik eller många koppartak, måste det tas om hand och renas.
...
Dagvatten som rinner längs tak och gator för med sig en lång rad ämnen som kan ha samlats där under en längre tid. I dagvattnet kan man till exempel hitta olja från läckande bilmotorer, rengöringsmedel från någon som tvättat sin cykel, hundbajs, gummipartiklar och polyaromatiska kolväten från bilarnas däck, koppar från kyrktak och från bilarnas bromsbelägg, zink från galvaniserade plåttak... En riktig giftcocktail, med andra ord.
Varför kräver du att vi ska leta fram forskningsrapporter åt dig i stället för att du gör det själv?
Denna text har jag sett på olika ställe och journalister skriver "en nästan kopierad" text. Däremot skrivs det väldigt lite eller rättare inget alls om vem som kommit fram till det resultat som redovisas och ej heller vem som finansierat en sådan eventuell studie.BirgitS skrev:
Det ser jag som ett problem, när inte var och en kan gå tillbaka till källan och bilda sig en egen uppfattning. En studie kan bevisa nästan vad som helst, det bör vara olika forskare som kommit fram till samma resultat för att det ska kunna betraktas som "sanning".
Det är säkert en bra metod, men har ju mycket lite att göra med biltvätt på egen uppfart eller gata. Jag har aldrig förnekat att det finns föroreningar där ute, men jag vänder mig emot att det många tycks tro att det är väldigt stor del av föroreningarna som kommer från "hemmabiltvättarna".BirgitS skrev:
Jag kräver ingenting utan vill bara väcka en debatt om vad som kan betraktas som rimligt eller ej.BirgitS skrev:
När man då hänvisar till länkar som ovan, då har man i viss mån gått på "propagandan" utan att reflektera en steg till.
Därför vore det uppfriskande om det kom fram verkligt "hard stuff"
Jag tror inte debatten i denna tråd övertygar en enda men det vore ju kul om någon ifrågasätter det som påstås från myndigheter och verk (vatten-).
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Miljöportalen är ett samarbete mellan Chalmers, som är privat, och Göteborgs Universitet och just den sidan innehåller uppgifter från en forskare på Chalmers så långt från någon myndighet eller liknande. Du kanske kan hitta forskningsrapporten om du försöker.
Det spelar ingen roll hur stor del av föroreningarna i vatten som kommer från hemmabilstvättare som tvättar på gatan i stället för på en grusplan eller gräsmatta eftersom många tungmetaller är starkt giftiga i mycket små halter. Man måste göra allt som går för att begränsa föroreningarna, för jag förutsätter att du föredrar att ha levande vattendrag och sjöar. Att begränsa föroreningar från bilar är ju inte det enda som görs utan t.ex. förbättrar man ju reningsverken så att de blir bättre på att ta hand om de gifter vi spolar ut.
En sammanställning om forskningsläget 2008 när det gäller effekter av miljögifter på djur i vatten: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-5908-8.pdf
Det spelar ingen roll hur stor del av föroreningarna i vatten som kommer från hemmabilstvättare som tvättar på gatan i stället för på en grusplan eller gräsmatta eftersom många tungmetaller är starkt giftiga i mycket små halter. Man måste göra allt som går för att begränsa föroreningarna, för jag förutsätter att du föredrar att ha levande vattendrag och sjöar. Att begränsa föroreningar från bilar är ju inte det enda som görs utan t.ex. förbättrar man ju reningsverken så att de blir bättre på att ta hand om de gifter vi spolar ut.
En sammanställning om forskningsläget 2008 när det gäller effekter av miljögifter på djur i vatten: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-5908-8.pdf
Du har inte visat på någon forskning som kommer fram till att föroreningar från biltvätt inte skulle ha någon betydelse.Vår miljöhistoria har lärt oss att långlivade, biotillgängliga ämnen successivt kan lagras upp i akvatiska organismer och på sikt ge upphov till allvarliga skador på individnivå och slutligen drabba hela populationer. Exemplen med DDT/DDE, PCB och kvicksilver är tillräckligt allvarliga för att samhället bör tillämpa försik-tighetsprincipen och ingripa med kraftfulla åtgärder vid minsta indikation på att halterna av ämnen med liknande egenskaper ökar i olika organismer. När skadorna väl manifesterats och börjar ses på populationsnivå är det egentligen för sent att sätta in åtgärder och återhämtningen efter skadorna tar lång tid. Vikten av förebyg-gande arbete har tydliggjorts genom miljökvalitetsmålet Giftfri miljö och dess delmål. Ambitionen i detta miljökvalitetsmål är att ämnen som har tillverkats eller
utvunnits av människan och som har särskilt farliga egenskaper, t.ex. PBT (Persis-tenta-Bioackumulerande-Toxiska)- och vPvB (mycket Persistenta - mycket Bioac-kumulerande)-ämnen, överhuvudtaget inte ska komma ut i miljön. Idag finns ett antal ämnen (ex. PFOS och HBCD) som visar en ökande trend i havsorganismer och uttrar. Andra ämnen (dioxiner och kadmium) minskar inte i den takt som för-väntas. Dessa observationer väcker oro.
Nej det har jag inte och kommer inte att försöka leta heller.BirgitS skrev:
I första inlägget ställde jag ett antal frågor som jag försökte få svar på.
"Svaren" som kom har varit en massa utvikningar (dock intressanta) men jag kan inte påstå att jag fått substantiella svar på dessa frågor.
Allmänt att det är farligt med ditten och datten, tyckande och hur var och en gör när dom tvättar. Intressant men ändå ointressant eftersom det inte var det frågan gällde.
Tydligen är inte detta forum rätt att söka svaret på men ämnet var ju också "Övrigt Off topic" Tack ändå för engagemanget
Smutsen som lossnar från bilen när man tvättar verkar mest vara asfalt och olja?
Kom att tänka på vad som händer när jag spolar av min 80kvm stora asfalterade uppfart.
Skulle gissa på att det tar med sig 50-100ggr mer asfalt till dagvattnet än när jag tvättar bilen.
Asfalt bryts kontinuerlig ner av regn, sol och slitage, den minimala mängd av det som hamnar på bilarna borde vara försumbar.
Kom att tänka på vad som händer när jag spolar av min 80kvm stora asfalterade uppfart.
Skulle gissa på att det tar med sig 50-100ggr mer asfalt till dagvattnet än när jag tvättar bilen.
Asfalt bryts kontinuerlig ner av regn, sol och slitage, den minimala mängd av det som hamnar på bilarna borde vara försumbar.
Jag tycker det borde vara stor skillnad om man spolar av tex grus från grusvägskörning och fågelskit med bara vatten, eller om man står och tvättar bort vägfilm med avfettning och bilschampo. Det senare tycker jag man i möjligaste mån skall göra där man tror att detta kan tas omhand. Det första tar säkert med sig lite vägfilm, olja etc men troligen inte mer än ett par rejäla regnskurar. Bor man långt i från en tvättanläggning och kör mest på ensliga grusvägar så misstänker jag att tvätt på egen tomt medelst bara vatten inte är nåt problem alls...
Man kan fundera på om inte en mycket stor del av miljöbelastningen sker utav att man använder sin bil, inte tvättar andras "skit" från bilen, det bästa torde alltså vara att minimera sin användning av bilen.
Nu borde detta bli en egen tråd, men man kan även fundera över hur effektiv viss källsortering är, många står och tvättar ut mjölkförpackningar med varmvatten, viker ihop, åker till återvinningen med det. Det finns nog en hel del "kontraproduktiva" aktiviteter. Dock anser jag att vi ska vara rädda om vår natur och miljö och ett visst omak eller fördyring borde man kunna acceptera även om det inte är 100% säkrat att det har en impact på miljön.
Man kan fundera på om inte en mycket stor del av miljöbelastningen sker utav att man använder sin bil, inte tvättar andras "skit" från bilen, det bästa torde alltså vara att minimera sin användning av bilen.
Nu borde detta bli en egen tråd, men man kan även fundera över hur effektiv viss källsortering är, många står och tvättar ut mjölkförpackningar med varmvatten, viker ihop, åker till återvinningen med det. Det finns nog en hel del "kontraproduktiva" aktiviteter. Dock anser jag att vi ska vara rädda om vår natur och miljö och ett visst omak eller fördyring borde man kunna acceptera även om det inte är 100% säkrat att det har en impact på miljön.
Att jag idag åker in på tvättanläggning för att spola av bilen och även tvätta ska jag villigt erkänna är utifrån att att min körning på grusvägar gör att det blir en massa sand och skit på garageuppfartens asfalt.
Jag slipper då också att nyttja dricksvatten för att efter tvätten spola rent asfalten, speciellt i området där vi bor börjar man nu införa bevattningsförbud.
Tvättar nästan alltid i samband med annan resa så det inte blir specifikt bränsleförbrukande för tvätt.
Så det finns ju flera aspekter kring detta och man ska kanske inte bara fokusera på ev. risken med tungmetaller utan som noterats tidigare se helheten. Fokuserar man för mycket på enskilda delar blir det lite av att "man ser inte skogen för alla träden".
Jag slipper då också att nyttja dricksvatten för att efter tvätten spola rent asfalten, speciellt i området där vi bor börjar man nu införa bevattningsförbud.
Tvättar nästan alltid i samband med annan resa så det inte blir specifikt bränsleförbrukande för tvätt.
Så det finns ju flera aspekter kring detta och man ska kanske inte bara fokusera på ev. risken med tungmetaller utan som noterats tidigare se helheten. Fokuserar man för mycket på enskilda delar blir det lite av att "man ser inte skogen för alla träden".
Och som jag hörde en forskare säga i en nyhetssändning för några veckor sedan, utifrån nivåerna på källsortering (inkl. tvätt, transport, etc) att de är inga problem idag. Problemet är att det som vi källsorterar sedan inte återvinns i tillräcklig omfattning för det finns inte avsättning för det som kommer in utan mycket går sedan till förbränning.JohanLun skrev:Nu borde detta bli en egen tråd, men man kan även fundera över hur effektiv viss källsortering är, många står och tvättar ut mjölkförpackningar med varmvatten, viker ihop, åker till återvinningen med det. Det finns nog en hel del "kontraproduktiva" aktiviteter. Dock anser jag att vi ska vara rädda om vår natur och miljö och ett visst omak eller fördyring borde man kunna acceptera även om det inte är 100% säkrat att det har en impact på miljön.