18 511 läst ·
18 svar
19k läst
18 svar
Förvirrad av 3-fas vid mätning.
Sida 1 av 2
Har (trodde jag) ett gammalt 3-fasuttag i källaren. SEMKO 17. Använder det bara till en bordscirkelsåg. Uttaget har 4 st hål. Det första hålet är strömlöst. 2-an och trean är faser. Det fjärde förefaller vara nollan. Jorden är inkopplad till höljet, det har jag kollat.
Mätningarna visar följande:
Mellan 1 och alla övriga - Ingen spänning.
2-3 400 V
2-4 230 V
3-4 230 V
I handsken från cirkelsågen sitter följande kablar.
Jord (hoppas jag, har inte kollat) i höljet - Svart!
1 - Ingen kabel
2 - Brun
3 - Röd!
4 - Grön
Sågen funkar som den ska, men jag tänker byta till nya uttag. Blir dock väldigt fundersam hur detta är kopplat. Kan sågen verkligen gå på 2 faser?
Någon som kan bidra med lite tankar?
Mätningarna visar följande:
Mellan 1 och alla övriga - Ingen spänning.
2-3 400 V
2-4 230 V
3-4 230 V
I handsken från cirkelsågen sitter följande kablar.
Jord (hoppas jag, har inte kollat) i höljet - Svart!
1 - Ingen kabel
2 - Brun
3 - Röd!
4 - Grön
Sågen funkar som den ska, men jag tänker byta till nya uttag. Blir dock väldigt fundersam hur detta är kopplat. Kan sågen verkligen gå på 2 faser?
Någon som kan bidra med lite tankar?
Redigerat:
En mätning mellan 2 och 3 vore ju trevligt för att se att det verkligen är olika faser också.
Tycker det verkar mycket mystiskt annars. Osäker på om en trefasmotor verkligen kan gå på 2 faser, men det tror jag inte.
Edit: Trött på morgonen, ser att du redan mätt det. Då verkar det ju bara finnas 1 fas i uttaget.
Tycker det verkar mycket mystiskt annars. Osäker på om en trefasmotor verkligen kan gå på 2 faser, men det tror jag inte.
Edit: Trött på morgonen, ser att du redan mätt det. Då verkar det ju bara finnas 1 fas i uttaget.
Vad står det på motorns typskylt?
Tvåfasdrift av motor tror jag inte riktigt på. Problemet är att två faser inte har en definierad rotationsriktning, därför använder man trefas.
För övrigt anser jag att du omedelbart ska byta ut din Semko-17 till ett modernt uttag och då se till att alla faser är anslutna.
Edit: Mätningen tyder på två faser, på 2 och 3.
Tvåfasdrift av motor tror jag inte riktigt på. Problemet är att två faser inte har en definierad rotationsriktning, därför använder man trefas.
För övrigt anser jag att du omedelbart ska byta ut din Semko-17 till ett modernt uttag och då se till att alla faser är anslutna.
Edit: Mätningen tyder på två faser, på 2 och 3.
Tar en bild av typskylten när jag kommer hem i kväll. Tanken är ju att byta uttagen, men mätningen gör mej lite förbryllad. Kan ju koppla in tre faser, nolla och jord i vägguttaget och sedan koppla kontakten på sågen så att den får samma anslutningar som tidigare, men det känns inte så bra att inte veta hur det hänger ihop. Ska se hur kabeln är ansluten till motorn också. Kanske är det bara en av faserna som är inkopplad där?
Då verkar det som att du har två faser fram. Det är felkopplat någon stans. Testa att mäta fram vilken säkring som bryter vilken spänning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skruva av locket på uttaget också så vi får se om det finns någon nolla framdraget.
Det brukar vara tryckt siffran noll vid nolla anslutningen.
Protte
Det brukar vara tryckt siffran noll vid nolla anslutningen.
Protte
Mycket bra att du vill förstå hur det är kopplat innan du börjar rota i det. Min gissning är att det är en enfasmotor och att man inte har anslutit andra fasen. Detta måste dock bekräftas genom att titta i motoränden av kopplingen.janwide skrev:
Tar en bild av typskylten när jag kommer hem i kväll. Tanken är ju att byta uttagen, men mätningen gör mej lite förbryllad. Kan ju koppla in tre faser, nolla och jord i vägguttaget och sedan koppla kontakten på sågen så att den får samma anslutningar som tidigare, men det känns inte så bra att inte veta hur det hänger ihop. Ska se hur kabeln är ansluten till motorn också. Kanske är det bara en av faserna som är inkopplad där?
Nu har det löst sig! Det visade sig att vi har en undercentral i källaren som jag inte visste om där det hade gått en propp! Ny propp iskruvad och allt funkar som det ska. Och alla värden är rätt. Ibland är det enklare än man tänkt sig
Bra att det löste sig.
Jag funderar dock fortfarande på sågen. Du sa i första posten att den fungerade normalt. Var det innan du tappade en fas eller var det med de mätvärdena du visade? Den borde nämligen ha svårt för att starta med bara två faser (och ev motorskydd borde lösa ut).
Jag funderar dock fortfarande på sågen. Du sa i första posten att den fungerade normalt. Var det innan du tappade en fas eller var det med de mätvärdena du visade? Den borde nämligen ha svårt för att starta med bara två faser (och ev motorskydd borde lösa ut).
Du har helt rätt. Det var min tankevurpa. Sågen fungerade inte. Det var så jag kom underfund med att det måste vara något fel som jag hade bortsett ifrån. Dvs Den okända undercentralen. Jag utgick från att sågen fungerade eftersom den gått dagen innan och eftersom jag kollat propparna i proppskåpet som jag kände till. Sedan testar jag den när jag kommer hem från jobbet idag och då visar det sig att den inte fungerar. Ganska osannolikt att proppen går för första gången på tolv år just innan jag tänker kolla uttaget. Det är väl inte troligt att den gick för att jag mätte uttaget?
Är du säker på kopplingsordningen i handsken/uttaget? Om motorn är en ren trefasmotor finns ingen anledning att ha en nolla med till den. Har du tänkt på att handsken blir spegelvänd? Gamla trepoliga Semko-17 gick ju att vända (för att fasvända och därmed ändra rotationsriktning) men de fyrpoliga fungerade det väl inte med pga nollan?
Iofs kanske en trefasmotor fungerar med två faser och en nolla? Det borde kunna gå men skulle som sagt ge problemet med en osäker rotationsriktning.
Iofs kanske en trefasmotor fungerar med två faser och en nolla? Det borde kunna gå men skulle som sagt ge problemet med en osäker rotationsriktning.
Ja, det har jag koll på. Handsken till sågen är kopplad endast med tre faser och jord. Det är lite vilda västern med hur de har använt färgerna på kablarna. Den röda används tex ibland som jord och ibland som fas i dragningen i källaren.tommib skrev:
Är du säker på kopplingsordningen i handsken/uttaget? Om motorn är en ren trefasmotor finns ingen anledning att ha en nolla med till den. Har du tänkt på att handsken blir spegelvänd? Gamla trepoliga Semko-17 gick ju att vända (för att fasvända och därmed ändra rotationsriktning) men de fyrpoliga fungerade det väl inte med pga nollan?
Kopplar jag nu bara till ny kontakt med fem pinnar och utlämnar helt enkelt nollan? Det är väl ingen risk med det?