Hejsan!

Jag skall installera en Morsökamin på 5 kW i mitt tiny house-bygge och det är första gången jag bygger någonting sådant här. Rökgångarna är 130 mm i diameter. Det lilla utrymmet gör att jag vill ha den så nära väggen som det går. På den sidan där den skall installeras är det 195 cm i takhöjd och jag vill gärna ha så mycket skorsten som möjligt inomhus och genomgången så högt upp på väggen det går. Jag kommer att vilja byta kamin till en högre senare och vill därför ha genomgången högre upp så att det blir lätt att installera den nya. Väggarnas tjocklek är 12 cm + 4 cm läkt och fasad. Isoleringen är cellulosaisolering. Jag har funderat på att gå ut med en 45-gradersböj, i stället för två stycken 90-graders, som jag misstänker begränsar flödet påtagligt. Bifogar några bilder så att ni får en bättre förståelse för hur jag tänkt preliminärt.

Jag har installerat kaminer förut och ytorna har aldrig blivit varmare än att jag kan hålla handen mot dem utan obehag. Dock inser jag att jag inte följt rekommendationer för avstånd, material och dylikt. Om jag installerar med godkända material och kan bevisa med termometer att temperaturen på närliggande brännbara material aldrig överstiger 85 grader eller ens i närheten, skulle den då godkännas?

Det jag finner minst information om och inte riktigt vet hur jag skall gå till väga med, är själva genomgången genom väggen. Jag tänker att jag måste bygga ett schakt av något slag, fylla det med icke-brännbar isolering, men vet inte hur tätning och fixering går till. Hur hade ni fixerat rökröret? Hade ni kört helisolerat hela vägen? Jag tänker att det vore bra att ha oisolerat på insidan upp till genomföringen, helisolerad genomföring och halvisolerat utomhus.

Vad hade ni använt mot väggen? Fibercement? Hur nära kan jag då gå? Kan jag ha kaminen närmre väggen med dubbel skiva?

Allt som ger mig en klarar bild av hur jag bör gå till väga samt tips på var jag kan köpa det till ett bra pris skulle uppskattas mycket!
 
  • Bild på sidan av ett oavslutat tiny house med vertikala träpaneler, ett enda fönster och en stege lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i tiny house med uppmätt område för kamininstallation, träpanel och vit isoleringsvävnad syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett tiny house med en vedkamin och rökkanal som går genom taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skitsschema av ett tiny house med synlig trästomme och en vit skorsten som går genom taket med en 45-graders böj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av tiny house med måttangivelser för installation av Morsökamin och rökgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Angående kaminen så har många moderna varianter bara krav på 10cm fritt bakåt, ska du ha den närmare kan du minska ner avståndet till hälften med ex en mineritskiva monterad på distans så du har luftflöde bakom.

Angående skorstenen så dra den rakt upp genom taket, eller rakt bakåt genom väggen.
Ska du ha den genom väggen så har varje tillverkare uppgifter i manualen hur det ska byggas
Här är premodul på sida 11. https://www.contura.eu/download/18....006382784/iav_Premodul_skorstenssystem_se.pdf

Vill du ha en oisolerad bit inne så är det rakt upp som gäller och avstånd till väggen är 50cm från en sån pipa, kan övergå i helisolerad 50cm under innertaket. Samma där att du kan minska avstånd till väggen med hälften med strålningsskydd. Alt så sätter du en 5cm kalciumsilikatskiva så minskar du ner det till 10cm från plattan. se
https://www.bauhaus.se/media/pdf/3770324A.pdf

Du vill absolut ha helisolerad skorsten utomhus också, rökgaserna kyls ner för mkt annars och du får sämre drag i en redan känslig installation, samt att rökgaserna kondenserar i pipan och du får en större tjärig påbyggnad.

Beställer du något polskt eller liknande, se till att det är ce märkt och att du får med dokumentation på engelska. Var noga med att läsa manualen innan du beställer något, finns det ingen att ladda ner på hemsidan så köp något annat.

Rent tekniskt så finns det en möjlighet att besikta med funktionsprov och temperaturmätning, men har aldrig använt det och har inte hört om någon annan heller. Skulle isf kräva att placera ut ett gäng sonder på känsliga platser och sen ha det igång en arbetsdag i stort sett, med lite lagom övertrasserande av rekommenderad vedmängd / timme. Så det blir en rätt kostsam historia på 900kr / timman.

Lättare då att hålla sig till vad som redan är testat.
 
  • Gilla
Nauti
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Hej.
Angående kaminen så har många moderna varianter bara krav på 10cm fritt bakåt, ska du ha den närmare kan du minska ner avståndet till hälften med ex en mineritskiva monterad på distans så du har luftflöde bakom.

Angående skorstenen så dra den rakt upp genom taket, eller rakt bakåt genom väggen.
Ska du ha den genom väggen så har varje tillverkare uppgifter i manualen hur det ska byggas
Här är premodul på sida 11. [länk]

Vill du ha en oisolerad bit inne så är det rakt upp som gäller och avstånd till väggen är 50cm från en sån pipa, kan övergå i helisolerad 50cm under innertaket. Samma där att du kan minska avstånd till väggen med hälften med strålningsskydd. Alt så sätter du en 5cm kalciumsilikatskiva så minskar du ner det till 10cm från plattan. se
[länk]

Du vill absolut ha helisolerad skorsten utomhus också, rökgaserna kyls ner för mkt annars och du får sämre drag i en redan känslig installation, samt att rökgaserna kondenserar i pipan och du får en större tjärig påbyggnad.

Beställer du något polskt eller liknande, se till att det är ce märkt och att du får med dokumentation på engelska. Var noga med att läsa manualen innan du beställer något, finns det ingen att ladda ner på hemsidan så köp något annat.

Rent tekniskt så finns det en möjlighet att besikta med funktionsprov och temperaturmätning, men har aldrig använt det och har inte hört om någon annan heller. Skulle isf kräva att placera ut ett gäng sonder på känsliga platser och sen ha det igång en arbetsdag i stort sett, med lite lagom övertrasserande av rekommenderad vedmängd / timme. Så det blir en rätt kostsam historia på 900kr / timman.

Lättare då att hålla sig till vad som redan är testat.
Tack så mycket för ett informativt svar. Det kanske är enklare att gå ut rakt genom väggen, men jag vill inte göra det direkt bakom kaminen utan får gå upp från kaminen och sedan bakåt, då den kamin jag tänkt köpa senare när ekonomin tillåter endast har rökrör uppåt. Men det betyder två stycken 90-gradersböjar. Misstänker att det inte är optimalt.

Då ränkar jag på 2 mineritskivor med luftspalt eller en sådan där skiva du länkar till, samt plåt, då lär den kunna stå nära utan problem. Hoppas det går att skruva direkt i skivorna med förborrade hål som blir någorlunda stabilt. Misstänker att en inte får skruva rakt igenom skivorna, blir ju en värmebrygga rakt in i reglarna. Hur brukar de fästas i varandra och mot reglar?

Isolerat verkar enklast men dyrt, men får nog köra på det.

Polskt? Är det något särskilt du tänker på och kan tipsa om?
 
Två 90 böjar får man också om man kopplar en toppansluten kamin till en vanlig murad skorsten, inget konstigt med det. Men det kommer vara lättast och antagligen billigast att dra den rakt upp genom taket.

Ja som sagt, kolla på dokumentationen för den kaminen du ska köpa och den du vill köpa. Kika på sidan för placering och mått bakåt till brännbar vägg, så ser du vad du behöver. Måttet kan sedan minskas till hälften med godkänt strålningsskydd eller enl dokumentation med brandmursskivan.

Mineritskivorna skruvar du fast med exempelvis små sågade fyrkanter av minerit bakom som distanser, värmen som går via skruvarna är försumbar. Brandmursskivan kan man limma.

Nej det är mest som en varning eftersom det ibland dyker upp problem med importerade byggvaror som inte har rätt papper med sig på rätt språk och så blir det problem att besikta dom när det på utsidan ser ut som vilken annan skorsten som helst men att man inte har en aning om hur dom är testade.
 
Dra upp genom taket, mest skorsten inne ger minst förluster, enklare installation, enklare sotning.
 
Nu har jag varit fast med bygget i tre veckor i ett försök att lista ut vad jag behöver till kaminen och för att installera detta. Flera personer har rekommenderat att jag kör rakt upp genom taket, vilket intuitivt känns dumt då det är där precis allt vattnet rinner då det är i nedre delen av taklutet, men jag får lita till de som kan bättre. Dock kommer jag inte förbi den fasen där jag försöker förstå hur sjutton det skall gå att få det tätt.

Jag bifogar två bilder från Sketchup på hur det hade sett ut. Det finns ingenting att fästa i förutom om jag kanske sätter en plywoodskiva mot läkten och jobbar utifrån det. Hur som så måste jag kanske skruva bort 300-500 skruvar på plåttaket för att få upp det och blir det inte risk för läckage där när jag drar om skruvar i samma hål senare om farmarskruvarnas gummi format sig redan? Kanske ingen fara. Men hur är det tänkt att jag skall fästa takgenomföringen på bilden?
och få det tätt? Jag kan för mitt liv inte begripa var den skall fästas. Värt att tillägga är att det finns ingen råspont eller skriva, utan då jag ville hålla ner vikten så körde jag på diffusionsöppen duk direkt på lösullsisoleringen under. Då jag tänkte ha extern skorsten så gjorde jag inget schakt i taket för skorstenen. Hur skall jag nu göra? Begriper verkligen noll och ingenting.
 
  • 3D-modell i Sketchup av ett tak med genomföring för kamin, visar plåttak och trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i Sketchup som visar en kamin i ett hus med planerad skorsten genom taket, märkt med dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad takgenomföring för kamin med reflekterande yta och basplatta, för genomföring i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men jag har ju inte exakt det röret eller någon vanlig konstruktion då det är ett hus på hjul och jag ville hålla konstruktionen lätt. Det finns ingen råspont och det är 120 c/c i taket. Det är diffusionsöppen duk direkt på lösull och tak ligger både utvändigt och invändigt. Det blir ett enormt ingrepp att gå genom taket så jag vill gärna förstå varför det är lättare än att gå genom vägg samt alla riskerna det medför att gå genom taket som jag slipper med vägg. Åtminstone så som jag tänker.

Hade jag tänkt på att gå genom taket från början så hade jag kunnat göra det då och förstått. Men jag förstår nog inte ännu vad alla menar med att det är enklare.
 
V vinylskiva skrev:
Hej.
Angående kaminen så har många moderna varianter bara krav på 10cm fritt bakåt, ska du ha den närmare kan du minska ner avståndet till hälften med ex en mineritskiva monterad på distans så du har luftflöde bakom.

Angående skorstenen så dra den rakt upp genom taket, eller rakt bakåt genom väggen.
Ska du ha den genom väggen så har varje tillverkare uppgifter i manualen hur det ska byggas
Här är premodul på sida 11. [länk]

Vill du ha en oisolerad bit inne så är det rakt upp som gäller och avstånd till väggen är 50cm från en sån pipa, kan övergå i helisolerad 50cm under innertaket. Samma där att du kan minska avstånd till väggen med hälften med strålningsskydd. Alt så sätter du en 5cm kalciumsilikatskiva så minskar du ner det till 10cm från plattan. se
[länk]

Du vill absolut ha helisolerad skorsten utomhus också, rökgaserna kyls ner för mkt annars och du får sämre drag i en redan känslig installation, samt att rökgaserna kondenserar i pipan och du får en större tjärig påbyggnad.

Beställer du något polskt eller liknande, se till att det är ce märkt och att du får med dokumentation på engelska. Var noga med att läsa manualen innan du beställer något, finns det ingen att ladda ner på hemsidan så köp något annat.

Rent tekniskt så finns det en möjlighet att besikta med funktionsprov och temperaturmätning, men har aldrig använt det och har inte hört om någon annan heller. Skulle isf kräva att placera ut ett gäng sonder på känsliga platser och sen ha det igång en arbetsdag i stort sett, med lite lagom övertrasserande av rekommenderad vedmängd / timme. Så det blir en rätt kostsam historia på 900kr / timman.

Lättare då att hålla sig till vad som redan är testat.
Jag hängde upp 4 tempgivare, när fortfarighet var uppnått var jag inom marginalen.
Jag vägde alla vedbitarna jag stoppade in och kollade fukthalten också och skrev ner antal inlägg och tiden.
Sotaren var nöjd med mitt protokoll................
 
Nauti Nauti skrev:
Jo men jag har ju inte exakt det röret eller någon vanlig konstruktion då det är ett hus på hjul och jag ville hålla konstruktionen lätt. Det finns ingen råspont och det är 120 c/c i taket. Det är diffusionsöppen duk direkt på lösull och tak ligger både utvändigt och invändigt. Det blir ett enormt ingrepp att gå genom taket så jag vill gärna förstå varför det är lättare än att gå genom vägg samt alla riskerna det medför att gå genom taket som jag slipper med vägg. Åtminstone så som jag tänker.

Hade jag tänkt på att gå genom taket från början så hade jag kunnat göra det då och förstått. Men jag förstår nog inte ännu vad alla menar med att det är enklare.
Om huset är byggt mer konventionellt är det lättast att gå upp genom taket. I ditt fall är det nog lättast att gå ut rakt genom väggen. Går ju miste om lite skorsten inne men det lär bli varmt nog ändå iom att det verkar bli en rätt liten stuga.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag hängde upp 4 tempgivare, när fortfarighet var uppnått var jag inom marginalen.
Jag vägde alla vedbitarna jag stoppade in och kollade fukthalten också och skrev ner antal inlägg och tiden.
Sotaren var nöjd med mitt protokoll................
Intressant. Hur mkt frångick du rekommendationerna?
 
V vinylskiva skrev:
Intressant. Hur mkt frångick du rekommendationerna?
Jag är inte säker på vad du menar.
Men skorstensröret gick närmare brännbart än rekomendationerna, så där klädde jag med plåt med luftspalt bakom, och plåten blev inte varmare än 85 grader.
Nu är detta en strykjärnskamin som förmodligen aldrig kommer eldas i, men hjärtat vann över förnuftet och jag installerade den.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.