7 965 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Metabo KS 66 FS + KFS 44 vs Festool HK 55 + FSK 420
Hej!
Var nära att klicka hem Festool sågen och skenan men såg sen att Metabo har en liknande lösning som också är nätdriven.
Pris inkl frakt från Tyskland 5900 kr vs 3150, så nästan halva priset för Metabos kit..
Någon som kan övertala mig om endera alternativet?
Var nära att klicka hem Festool sågen och skenan men såg sen att Metabo har en liknande lösning som också är nätdriven.
Pris inkl frakt från Tyskland 5900 kr vs 3150, så nästan halva priset för Metabos kit..
Någon som kan övertala mig om endera alternativet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra göra med Festoolen trots klyvkniven. Den fjädrar/fälls ner automatiskt. Jag har haft stor nytta av den så skulle aldrig välja en sänksåg utan det igen (hade en otäck händelse med en Bosch GKT 55).
Det blir förstås inget skydd av klyvkniven om man sänker ner mitt i, men det är sällan jag gör såna snitt.
EDIT: gäller för TS55 dock. Osäker på hur det funkar på HKC
Det blir förstås inget skydd av klyvkniven om man sänker ner mitt i, men det är sällan jag gör såna snitt.
EDIT: gäller för TS55 dock. Osäker på hur det funkar på HKC
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Festool kommer alltid vara festool. Däremot tror jag att du ska sikta på en batteridriven för att få ut maximalt av den.Alltgår skrev:
Fundera en gång till om du inte vill ha batteri ändå trots fåtal timmar och högre pris. Tänk på att köpa till dammpåsen då den inte brukar ingå. Fundera även om du vill ha så lång skena. 250 är redan den mellanåt väldigt lång att vifta runt på…
Ja, har velat lite mellan 250 och 420!L Lovan83 skrev:
I mina ögon är batteridrivna maskiner optimala för hantverkare som befinner sig på olika platser från dag till dag, smidigt att inte behöva dra fram el. Styrka verkar inte längre vara en faktor att ta hänsyn till.
Men för mig som hemmafixare har jag aldrig önskat att min TS55:a vore batteridriven; oavsett om jag använder den i verkstaden eller i något av husets rum har jag tillgång till el och dessutom är den ändå uppkopplad till dammsugare så sladd eller inte är ingen issue alls.
För mig är det frihet att inte behöva ha koll på om batterier är laddade eller inte — jag riggar, kopplar in och kör. Supersmidigt i mina ögon.
Vad gäller skena till sågen vill jag inte kapa en mdf- eller någon annan skiva på längden med något kortare än min tremetersskena. Är överhängen före och efter sågens in- och utgång i skivan för korta har sågen inte fullt stöd av skenan (det finns ju, åtminstone på Festools sänksåg) två justeringar av glapp i sågens sula och om inte bägge två är i kontakt med skenan riskerar man att snittet blir dåligt i början och slutet.
Petitesser kan man tycka men jag ser hellre att det är jag som åstadkommer eventuella felaktigheter än att utrustningen gör det...
//Ronnie
Förlåt, insåg först nu att tråden inte handlade om Festols sänksåg som ett alternativ överhuvudtaget. (Läser och tolkar tydligen oerhört selektivt...) Beklagar min ouppmärksamhet.
Dock anser jag att mina synpunkter vad gäller sladd eller batteri samt styrskenans längd är relevant oavsett såg som diskuteras så väljer att inte radera mitt inlägg.
Välj själv vad du vill ta till dig eller rata.
//Ronnie
Men för mig som hemmafixare har jag aldrig önskat att min TS55:a vore batteridriven; oavsett om jag använder den i verkstaden eller i något av husets rum har jag tillgång till el och dessutom är den ändå uppkopplad till dammsugare så sladd eller inte är ingen issue alls.
För mig är det frihet att inte behöva ha koll på om batterier är laddade eller inte — jag riggar, kopplar in och kör. Supersmidigt i mina ögon.
Vad gäller skena till sågen vill jag inte kapa en mdf- eller någon annan skiva på längden med något kortare än min tremetersskena. Är överhängen före och efter sågens in- och utgång i skivan för korta har sågen inte fullt stöd av skenan (det finns ju, åtminstone på Festools sänksåg) två justeringar av glapp i sågens sula och om inte bägge två är i kontakt med skenan riskerar man att snittet blir dåligt i början och slutet.
Petitesser kan man tycka men jag ser hellre att det är jag som åstadkommer eventuella felaktigheter än att utrustningen gör det...
//Ronnie
Förlåt, insåg först nu att tråden inte handlade om Festols sänksåg som ett alternativ överhuvudtaget. (Läser och tolkar tydligen oerhört selektivt...) Beklagar min ouppmärksamhet.
Dock anser jag att mina synpunkter vad gäller sladd eller batteri samt styrskenans längd är relevant oavsett såg som diskuteras så väljer att inte radera mitt inlägg.
//Ronnie
Redigerat:
För sänksåg håller jag med, nätdrivet går bra. Men för en sån här byggsåg är batteri om inte nödvändigt så nästan halva grejen. Bättre säkerhet också, stannar på sekunden och ingen sladd att snubbla över.P Pysslarn skrev:I mina ögon är batteridrivna maskiner optimala för hantverkare som befinner sig på olika platser från dag till dag, smidigt att inte behöva dra fram el. Styrka verkar inte längre vara en faktor att ta hänsyn till.
//Ronnie
//Ronnie
Har också en TS55 och håller med dig i det du skriver.P Pysslarn skrev:I mina ögon är batteridrivna maskiner optimala för hantverkare som befinner sig på olika platser från dag till dag, smidigt att inte behöva dra fram el. Styrka verkar inte längre vara en faktor att ta hänsyn till.
//Ronnie
//Ronnie
Jajo jag ser dessa fördelar också.nanowire skrev:
Blir till att älta lite till. Just nu verkar dock hkc slut på många håll, åtminstone där priset är rätt. Leverans i höst står det.