Hej!

Var nära att klicka hem Festool sågen och skenan men såg sen att Metabo har en liknande lösning som också är nätdriven.

Pris inkl frakt från Tyskland 5900 kr vs 3150, så nästan halva priset för Metabos kit..

Någon som kan övertala mig om endera alternativet?

Festool cirkelsåg med skena och tillbehör vid sidan om en stackbar verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metabo cirkelsåg och skensystem på vit bakgrund, jämfört i forumdiskussion.
Skapa konto

Såg nu att Metabo saknar klyvkniv, stor fördel Festool där.

Har en liknande METABO. Har aldrig saknat klyvkniven.
Har man ingen klyvkniv kan man sätta ner sågen mitt i en skiva om man skall såga ur en bit. Det går också bra att backa med sågen. Kan vara bra i vissa lägen.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Det går bra göra med Festoolen trots klyvkniven. Den fjädrar/fälls ner automatiskt. Jag har haft stor nytta av den så skulle aldrig välja en sänksåg utan det igen (hade en otäck händelse med en Bosch GKT 55).
Det blir förstås inget skydd av klyvkniven om man sänker ner mitt i, men det är sällan jag gör såna snitt.

EDIT: gäller för TS55 dock. Osäker på hur det funkar på HKC

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
C
V valter53 skrev:
Det går också bra att backa med sågen. Kan vara bra i vissa lägen.
Ehhhh...? Låter livsfarligt. :surprised:

På HKC sitter klyvkniven på klingskyddet

Närbild på Festool HKC 55 cirkelsåg med fokus på klingan och klyvkniven vid klingskyddet.
Skapa konto

Så den är inte ivägen om man skulle vilja sänka

Hand pekar på klyvkniven på klingskyddet av en cirkelsåg med synlig sänkfunktionsknapp.
Skapa konto

Knapp för sänkfunktion

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
E
Alltgår Alltgår skrev:
Hej!

Var nära att klicka hem Festool sågen och skenan men såg sen att Metabo har en liknande lösning som också är nätdriven.

Pris inkl frakt från Tyskland 5900 kr vs 3150, så nästan halva priset för Metabos kit..

Någon som kan övertala mig om endera alternativet?

[bild] [bild]
Festool kommer alltid vara festool. Däremot tror jag att du ska sikta på en batteridriven för att få ut maximalt av den.

K
Varför nätdriven? Är inte halva grejen att den ska vara portabel…

Tänkte först köpa den batteridrivna, men tänkte att nätversionen består. Batteri har väl en viss livslängd. Är sällananvändare.

Fundera en gång till om du inte vill ha batteri ändå trots fåtal timmar och högre pris. Tänk på att köpa till dammpåsen då den inte brukar ingå. Fundera även om du vill ha så lång skena. 250 är redan den mellanåt väldigt lång att vifta runt på…

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Fundera en gång till om du inte vill ha batteri ändå trots fåtal timmar och högre pris. Tänk på att köpa till dammpåsen då den inte brukar ingå. Fundera även om du vill ha så lång skena. 250 är redan den mellanåt väldigt lång att vifta runt på…
Ja, har velat lite mellan 250 och 420!

I mina ögon är batteridrivna maskiner optimala för hantverkare som befinner sig på olika platser från dag till dag, smidigt att inte behöva dra fram el. Styrka verkar inte längre vara en faktor att ta hänsyn till.

Men för mig som hemmafixare har jag aldrig önskat att min TS55:a vore batteridriven; oavsett om jag använder den i verkstaden eller i något av husets rum har jag tillgång till el och dessutom är den ändå uppkopplad till dammsugare så sladd eller inte är ingen issue alls.
För mig är det frihet att inte behöva ha koll på om batterier är laddade eller inte — jag riggar, kopplar in och kör. Supersmidigt i mina ögon.

Vad gäller skena till sågen vill jag inte kapa en mdf- eller någon annan skiva på längden med något kortare än min tremetersskena. Är överhängen före och efter sågens in- och utgång i skivan för korta har sågen inte fullt stöd av skenan (det finns ju, åtminstone på Festools sänksåg) två justeringar av glapp i sågens sula och om inte bägge två är i kontakt med skenan riskerar man att snittet blir dåligt i början och slutet.
Petitesser kan man tycka men jag ser hellre att det är jag som åstadkommer eventuella felaktigheter än att utrustningen gör det...

//Ronnie

Förlåt, insåg först nu att tråden inte handlade om Festols sänksåg som ett alternativ överhuvudtaget. (Läser och tolkar tydligen oerhört selektivt...) Beklagar min ouppmärksamhet.
Dock anser jag att mina synpunkter vad gäller sladd eller batteri samt styrskenans längd är relevant oavsett såg som diskuteras så väljer att inte radera mitt inlägg.

Välj själv vad du vill ta till dig eller rata.
//Ronnie

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
I mina ögon är batteridrivna maskiner optimala för hantverkare som befinner sig på olika platser från dag till dag, smidigt att inte behöva dra fram el. Styrka verkar inte längre vara en faktor att ta hänsyn till.

Men för mig som hemmafixare har jag aldrig önskat att min TS55:a vore batteridriven; oavsett om jag använder den i verkstaden eller i något av husets rum har jag tillgång till el och dessutom är den ändå uppkopplad till dammsugare så sladd eller inte är ingen issue alls.
För mig är det frihet att inte behöva ha koll på om batterier är laddade eller inte — jag riggar, kopplar in och kör. Supersmidigt i mina ögon.

Vad gäller skena till sågen vill jag inte kapa en mdf- eller någon annan skiva på längden med något kortare än min tremetersskena. Är överhängen före och efter sågens in- och utgång i skivan för korta har sågen inte fullt stöd av skenan (det finns ju, åtminstone på Festools sänksåg) två justeringar av glapp i sågens sula och om inte bägge två är i kontakt med skenan riskerar man att snittet blir dåligt i början och slutet.
Petitesser kan man tycka men jag ser hellre att det är jag som åstadkommer eventuella felaktigheter än att utrustningen gör det...

//Ronnie

Förlåt, insåg först nu att tråden inte handlade om Festols sänksåg som ett alternativ överhuvudtaget. (Läser och tolkar tydligen oerhört selektivt...) Beklagar min ouppmärksamhet.
Dock anser jag att mina synpunkter vad gäller sladd eller batteri samt styrskenans längd är relevant oavsett såg som diskuteras så väljer att inte radera mitt inlägg.

//Ronnie
För sänksåg håller jag med, nätdrivet går bra. Men för en sån här byggsåg är batteri om inte nödvändigt så nästan halva grejen. Bättre säkerhet också, stannar på sekunden och ingen sladd att snubbla över.

• Gilla
Mickebandsåg och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

//Ronnie

//Ronnie
Har också en TS55 och håller med dig i det du skriver.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
För sänksåg håller jag med, nätdrivet går bra. Men för en sån här byggsåg är batteri om inte nödvändigt så nästan halva grejen. Bättre säkerhet också, stannar på sekunden och ingen sladd att snubbla över.
Jajo jag ser dessa fördelar också.
Blir till att älta lite till. Just nu verkar dock hkc slut på många håll, åtminstone där priset är rätt. Leverans i höst står det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.