5 698 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
Förvärma bergvärme innan kompressor?
Har alla hus i anläggningen fjärrvärmecentralen kvar?
Sitter bergvärmepumparna i respektive fastighet?
Som jag förstår det så efterfrågar du en lösning för hela anläggningen, inte bara ditt eget hus?
Sitter bergvärmepumparna i respektive fastighet?
Som jag förstår det så efterfrågar du en lösning för hela anläggningen, inte bara ditt eget hus?
Svar:joakim_j skrev:
Alla hus har en idag oanvänd anslutning till kulverten.
Bergvärmepumparna sitter i varje fastighet.
Lösningen ska vara likadan till varje värmepump.
Visst får man ut lite mer om man förvärmer brinen, men det handlar om några procent, så det kommer inte att lösa problemet med en för klen värmepump. Dessutom kommer du ju att ta energi från fjärrvärmen vilket är brottsligt och klassas som olaga energiavledning om du inte har tillstånd från den som äger energin..M Metafor skrev:
Tack. Det var inte tänkt att ske olagligt. Fjärrvärmen värmer redan en liten del av beståndet.useless skrev:
Visst får man ut lite mer om man förvärmer brinen, men det handlar om några procent, så det kommer inte att lösa problemet med en för klen värmepump. Dessutom kommer du ju att ta energi från fjärrvärmen vilket är brottsligt och klassas som olaga energiavledning om du inte har tillstånd från den som äger energin..
Är det både tappvatten och radiatorvatten som ska spetsas med fjärrvärme?
Eller klarar värmepumpen radiatorvärmen bättre om den slipper lite av tappvattnet.
Eller kräver radiatorerna för hög temperatur?
Försök beskriva problemet lite mer detaljerat.
Eller klarar värmepumpen radiatorvärmen bättre om den slipper lite av tappvattnet.
Eller kräver radiatorerna för hög temperatur?
Försök beskriva problemet lite mer detaljerat.
Fast då är det an ganska dålig affär att köpa kWh som i bästa fall ger några procent bättre verkningsgrad på värmepumpen och i sämsta fall försvinner ner i berget.M Metafor skrev:
Bättre i så fall att sätta in återvinning av energi från frånluften via en frånluftmodul till bergvärmen om ni inte har FTX eller liknande redan. Principen är densamma - Man värmer brinevätskan med nån kW för att få ut några hundra W mer ur värmepumpen. Skillnaden är att det är energi som är gratis.
Teoretiskt sett går det, men i praktiken är det oftast nästan omöjligt att få till - åtminstone om det skall vara hyfsat kostnadseffektivt, vilket så klart är A och O i en värmeanläggning. Jag skulle släppa den tanken.M Metafor skrev:
Jag förstår inte exakt vad du menar med en "kompletterande beredare", men det enklaste måste ju vara att shunta in fjärrvärmevatten i radiatorkretsen efter behov, och slå av eltillskottet på bvp. Beroende på vad som finns för utrustning borde det väl inte behöva bli helt omöjligt dyrt. Vissa pumpar har ju till och med stöd för det i mjukvaran, att kunna spetsa med kompletterande värmekälla.M Metafor skrev:
Men det blir ju en liten specialare, vet inte hur bra det kan löna sig om man skall lyckas hitta någon som gör jobbet åt en. Kreativa uppvärmningslösningar brukar mest vara något för entusiaster som kan göra mycket av jobbet själva.
”Man värmer brinevätskan med nån kW för att få ut några hundra W mer ur värmepumpen.”useless skrev:
(...)
Bättre i så fall att sätta in återvinning av energi från frånluften via en frånluftmodul till bergvärmen om ni inte har FTX eller liknande redan. Principen är densamma - Man värmer brinevätskan med nån kW för att få ut några hundra W mer ur värmepumpen. Skillnaden är att det är energi som är gratis.
Det var sådana siffror jag vill se.
Är det sådana proportioner?
Vi kan låta ljummet vatten cirkulera i den lokala kulverten, värmt med överskottsvärme från andra anläggningar just intill.
Det var nog mer av en höftning, mer har för mig att det finns någon tråd på värmepumpsforum där någon ger lite hårda siffror för en FLM.M Metafor skrev:
Ja, alltså om det finns överskottsvärme från andra anläggningar så hamnar ju saken i ett annat ljus. Av rent intresse: vad är det för anläggningar i ett (nedlagt?) lokalt fjärrvärmenät som producerar överskottsvärme?
Har varje hus ett eget borrhål? Är tanken att värmepumpen ska ha el som extravärme när kompressorn inte räcker till? Är det uteslutet att det inte är något fel på din värmepump som gör att den inte räcker till?
Tack för svar. Lite höftskott också här. Det finns en stor idrottsanläggning strax intill med en konstfrusen bana som genererar stora mängder överskottsvärme, som såvitt jag vet inte tas tillvara idag. Men det är såklart stora kostnader för att fånga den värmen. Det finns även en tvättstuga invid kulverten med tvättmaskiner, torkskåp etc som borde kunna bidra. Men även där ska det jobbas för att fånga värmen. Fjärrvärnen som redan går in och har ett abonnemang verkar vara det bästa budet.joakim_j skrev:
Det var nog mer av en höftning, mer har för mig att det finns någon tråd på värmepumpsforum där någon ger lite hårda siffror för en FLM.
Ja, alltså om det finns överskottsvärme från andra anläggningar så hamnar ju saken i ett annat ljus. Av rent intresse: vad är det för anläggningar i ett (nedlagt?) lokalt fjärrvärmenät som producerar överskottsvärme?