Elfa just för tillbehören men har ni äldre skenor och inte vill byta så gäller det inte och då kan ni troligen blanda. Skenor och konsoller var när jag tittade på det äldre Elfa inte så mycket dyrare och i vissa fall billigare men rent visuellt såg de bättre gjorda ut. De gamla konsollerna funkar i nyare skenor men det blir inte samma höjd.
Har man eller väljer det nyare systemet så måste man inte köpa tillbehören utan vanliga hyllplan, råspont etc funkar självklart fortfarande. Men ibland är tillbehören riktigt smarta, främst för kläder och udda utrymmen.

En varning är på sin plats.
Jag började med tre ärvda skenor i gamla pannrummet och är nu uppe i 6 rum till.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Jag köpte Boaxel att ha i tvättstugan, har elfa överallt annars, men Boaxel är så fruktansvärt dåligt att jag vart tvungen å köpa elfa dit med senare.
Håller med, bo axel är helt kasst. Lådorna går bara att dra ut till hälften. Har skohyllplan i hallen och klädstänger men lådorna lämnade jag tillbaka illa kvickt
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag har Ikea hyllsystem på ett par ställen och tycker de är kanon, förutom på en punkt - köper man hyllplan som är 60 cm breda så tillkommer konsolens bredd utöver det, så avståndet mellan konsolerna blir inte cc60 utan snarare cc62, vilket är väldigt märkligt eftersom de flesta har väggarna uppreglade med cc60. Ska man inte ha så många i bredd så går det att lösa hyfsat ändå men när man kommer upp lite i bredd så hamnar man oundvikligen utanför reglarna.

Detta var kanske fem år sedan eller så, så det är inte omöjligt att de ändrat på systemet sedan dess.
 
Vi använder Elfa själv.
Skillnaden jar hitills varit att Elga tillverkats i Sverige och de andra i Polen eller Kina.
Då jag hör till kayegorin som själv vill ha lön på svensk nivå så har jag valt att inte köpa polskt eller kinesiskt.
När man synar artiklarna i detalj så ser man tydliga skillnader. Plåttjocklek, grader, pulverlack m.m. har sämre eller ojömn kvaliter hos importerna medan ELFA faktiskt ser mycket bättre ut.
För mig var valet alltså ganska enkelt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men som jag skrev tidigare, vad är det för snåljåp som tar med sig fast inredning? Det ska ingå i köpet om inget annat överenskommits, om det var med på visningen.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Men som jag skrev tidigare, vad är det för snåljåp som tar med sig fast inredning? Det ska ingå i köpet om inget annat överenskommits, om det var med på visningen.
Om man läser följande "fråga och svar" på Lawline så är det inte ens säkert att den fastmonterade skenan är byggnadstillbehör,
https://lawline.se/answers/garderobsinredning-fast-eller-los-egendom
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om man läser följande "fråga och svar" på Lawline så är det inte ens säkert att den fastmonterade skenan är byggnadstillbehör,
[länk]
Okej det är en gråzon. Om det är avsedd för "stadigvarande bruk" så ska den vara kvar. Säljaren har förmodligen väldigt liten nytta av en klädstång som är kapad till just exempelvis 132 cm sitt nästa boende.

Så om exempelvis fästena är fastmonterade och klädstången är måttanpassad (avkapad) för utrymmet mellan väggarna, hör de till huset. Om säljaren har tagit med sig den avkapade stången men lämnat fästena har de med största sannolikhet gjort fel, och du har all rätt att be mäklaren framföra att stången ska lämnas tillbaka eller ersättas. Det gäller nog även avkapade hyllplan anpassade exakt för utrymmet.

Hur som helst är det väldigt snålt och gör det faktiskt lite jobbigt för köparen att fixa.

När man köper ett hus köper man det i det skick det var på visningen, utifrån hur det marknadsfördes. Om det stod "Walk-in-closet" eller "Klädkammare" i mäklarbeskrivningen och på planritningen, har du som köpare all rätt (eller "fog att förutsätta" som det heter på juristspråk) att förvänta dig just en fungerande klädkammare när du flyttar in.

Om säljaren river ut all inredning och bara lämnar kvar borrhål och tomma väggar, har de i praktiken ändrat rummets funktion från en klädkammare till ett tomt förråd. Det är en standardförsämring som du inte har gått med på.
 
Redigerat:
rqu rqu skrev:
Okej det är en gråzon. Om det är avsedd för "stadigvarande bruk" så ska den vara kvar. Säljaren har förmodligen väldigt liten nytta av en klädstång som är kapad till just exempelvis 132 cm sitt nästa boende.

Så om exempelvis fästena är fastmonterade och klädstången är måttanpassad (avkapad) för utrymmet mellan väggarna, hör de till huset. Om säljaren har tagit med sig den avkapade stången men lämnat fästena har de med största sannolikhet gjort fel, och du har all rätt att be mäklaren framföra att stången ska lämnas tillbaka eller ersättas. Det gäller nog även avkapade hyllplan anpassade exakt för utrymmet.

Hur som helst är det väldigt snålt och gör det faktiskt lite jobbigt för köparen att fixa.

När man köper ett hus köper man det i det skick det var på visningen, utifrån hur det marknadsfördes. Om det stod "Walk-in-closet" eller "Klädkammare" i mäklarbeskrivningen och på planritningen, har du som köpare all rätt (eller "fog att förutsätta" som det heter på juristspråk) att förvänta dig just en fungerande klädkammare när du flyttar in.

Om säljaren river ut all inredning och bara lämnar kvar borrhål och tomma väggar, har de i praktiken ändrat rummets funktion från en klädkammare till ett tomt förråd. Det är en standardförsämring som du inte har gått med på.
T.ex gardinstänger som sitter "löst" i fästen som är fastskruvade i väggen är INTE fastighetstillbehör utan det är lösöre, detta även om de är avkapade för att passa specifika fönster.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Düsseldorff
Elfa är helt överlägset. Köp en gång, det håller i 100 år. Resten är skit i jämförelse.
 
Demmpa Demmpa skrev:
T.ex gardinstänger som sitter "löst" i fästen som är fastskruvade i väggen är INTE fastighetstillbehör utan det är lösöre, detta även om de är avkapade för att passa specifika fönster.
Det handlar om hur lagen skiljer på byggnadens grundläggande funktion (förvaring, sanitet, matlagning) och personlig hemtrevnad/styling (möbler, tavlor, textilier). Om det är förvaring som är direkt anpassad för platsen och för att bara vara där kan man hävda att det ska ingå. Det är som sagt lite av en gråzon. Jag skulle inte ens drömma om att ta med mig garderobsinredningen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.