K
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Faktiskt, denna gång när jag vinterstängde lät jag alla penslar stå kvar i sina burkar med rå linolja. Hann helt enkelt inte rengöra dem. Får se i vilket skick de är nästa gång de ska användas.... (Det där med mössen har jag inte tänkt på, men det vill man ju såklart inte! :eek:) )
Hur har det gått med dina penslar efter en herrans massa år nu..?
 
K kniv skrev:
Hur har det gått med dina penslar efter en herrans massa år nu..?
Jag har haft penslarna i linoljeburkar i flera år nu. Tvättar aldrig ur penslarna numera. Varje kulör har egna penslar som står i egen penselburk. Efter ett tag blir oljan seg p.g.a. färgen som följer med när man har använt penseln. Då stryker jag av penseln, sätter den i en ren burk, häller på ren rå linolja och lämnar in den använda på sopstationen. Den enda haken med detta är att det lätt följer med lite för mycket olja när man ska börja måla igen. Och då får man en målning som blir lite för fet och tar lite för lång tid att torka. Att torka av så mycket som möjligt av oljan innan man doppar penseln i färgburken är viktigt!
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.