Jag vill inte ha ett stort stående knivblock, däremot en magnetlist eller förvara i låda (se bilder). Jag har inga stora väggytor utan endast väggyta under väggskåpen. Många kanske tänker att kniv på vägg frigör utrymme i lådorna, men för mig har jag grejer även stående på köksbänken intill väggarna - varför en magnetlist inte får plats - men visst kan man stuva om lite kanske. Skulle vara skönt minimera "dra i lådorna" varje gång man ska ha grejer utöver bestick. Det är ju även en estetisk fråga - där vissa gillar synliga grejer o andra inte. Det är troligen mer hälsosamt för knivegget att hänga på väggen, om man slipper rost från de magnetlister som saknar beläggning.
Ingen stor sak, men hur tänker du?
Ingen stor sak, men hur tänker du?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tyckt att magnetlister är läskiga ända sedan en kniv började glida ner när jag skulle ta en annan kniv från listen. Det var säkert 30 år sedan (innan jag hade flyttat hemifrån) så listerna är säkert bättre nuförtiden, men jag är ändå skeptisk.
Vi är inne på att reservera utrymme för knivar i låda när vi bygger om köket. Vi har haft knivblock hittills, men ett bra knivställ i låda borde väl också funka.
Vi är inne på att reservera utrymme för knivar i låda när vi bygger om köket. Vi har haft knivblock hittills, men ett bra knivställ i låda borde väl också funka.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 651 inlägg
Röstade på alternativet "låda".
Magnetlister är väl bra om knivarna sitter med handtagen uppåt, annars är det risk för läskiga skärskador på händerna om man tappar taget om en kniv.
Magnetlister är väl bra om knivarna sitter med handtagen uppåt, annars är det risk för läskiga skärskador på händerna om man tappar taget om en kniv.
Jag surfade in och skulle leta åt våran knivhållare som vi köpte på Ikea för fem år sen... Den fanns inte kvar i sortimentet, men den påminner om den här. https://www.interismo.se/kuhn-rikon...zFQsKP3pYiBCeLxf4eMa335BCU6KnXKEaAgmKEALw_wcB
Jag föredrar att ha knivar i en låda istället för magnetlist av den enkla anledningen att det är enklare att hålla rent. Listen är en riktig skitmagnet som blir flottig, dammig och är svår att hålla ren. Magnetlisten har sin plats och det är i verkstaden.
Jag föredrar att ha knivar i en låda istället för magnetlist av den enkla anledningen att det är enklare att hålla rent. Listen är en riktig skitmagnet som blir flottig, dammig och är svår att hålla ren. Magnetlisten har sin plats och det är i verkstaden.
Har magnetlist från Ikea. Sitter hur bra som helst. Haft knivarna med spetsen uppåt både i kök med och utan överskåp. Att man skulle lyckas skära sig har jag väldigt svårt att se. Bättre för knivarna och snyggare att ha på list 
Edit: och att den skulle bli smutsig har jag heller aldrig märkt av
Edit: och att den skulle bli smutsig har jag heller aldrig märkt av
Dito, + att jag har för vana att alltid snabbt diska av kniven och hänga tillbaka den att torka på plats.T Trafikverket1 skrev:
Klicka här för att svara