S senap skrev:
Hela detta inlägg verkar baseras på någon typ av skröna.
De flesta kablar kan man knyts lösa knutar på utan några som helst problem. Det finns naturligtvis några undantag, exempelvis:
1. Markkablar med skyddande hölje (grävskydd) där det skyddande yttre höljet kan brytas av vid för liten böjradie.
2. Optiska fiberkablar där man ofta anger ”snusdosa” som mått för böjningen vilket stämmer rätt bra då minsta böjradie ofta är 3,5 cm.
3. Klassiska koaxialkablar typ RG59 har minsta böjradie 4 cm vid hantering (dvs ca 8 ggr radien) resp 2 cm (dvs ca 4 ggr radien) vid installation.

Man kan tänka sig att tvinningen i en vanlig nätverkskabel blir lite förstörd vid kraftiga böjar men några här på bygghemma gjorde praktiska mätningar och kom fram till att hastigheten (som ju är ett mått på hur bra kommunikationen fungerar) inte påverkas (se bild). Ovanpå detta kan sägas att detta är mätt med knutar i drift.

Själv har jag genom åren gjort många mätningar på hastigheter i kablar (i egenskap av forskningsingenjör i signalbehandling, numera lärare) och kommit fram till samma resultat. Det som nämns ovan, dvs ”Om radien blir för liten på sladdböjen kan elektronerna som utgör den elektriska strömmen slinta ut och då blir det farligt” är bara hitteppå av någon som inte förstår och som sedan blivit en skröna som TS refererar till.

Vid vanliga kablar brukar specifikationen för böjradien vara 2-4 ggr radien, se exempel i bild.

Vid knutar vid lagring så har knutar naturligtvis ingen som helst betydelse så länge som kabeln, fjädrar tillbaka någotsånär när man knyter upp knuten och att knuten inte är så hård att ledarna bryts eller att ett eventuellt metalliskt hölje bryts av.

TS refererar även till en sida från elsäkerhetsverket där man har knut på anslutningskabeln som dragavlastning. Detta är inte tillåtet men det beror på en lång rad andra faktorer:
a) Vid en dragavlastning måste knuten vara riktigt, riktigt hård knuten för att inte glida upp, dvs så hårt att man i princip inte kan få upp den. I ett sådant läge så kan man knäcka ledarna om man har otur.
b) Om knuten inte är så hård som i fall a så finns risk att den kan lossna och att därmed finns ingen dragavlastning.
c) Om man bara har knut som dragavlastning så kan man ”putta in” sladden i apparatlådan vilket innebär att den kan ”röra runt i kopplingarna” så att man får kortslutning eller att kardeler lossnar av mekanisk åverkan så att kortslutning fås vilket t.e.x. kan resultera i strömledande hölje (personskada) eller brand. OBSERVERA att elsäkerhetsverket inte på något sätt skriver att det blir sämre kvalitet på strömmen eller att strömmen inte kommer fram.

Jag kan tillägga att min gamla mormor inte heller trodde att man fick ha knut på skarvsladden. Hon trodde nämligen att det var som en vattenslang, dvs att knuten gjorde att det blev så trångt i slangen så att vattnet inte kom fram. Än idag är det många människor som lever i denna tro. Det värsta är när dessa försöker övertyga ändra om denna tro eller att det skapas skrönor om detta.

Slutsats: Knut på men gör inga hårda knutar!
Att kalla IEC-normer för skröna var väl att ta i ändå. Inget utrymme för tolkningar där tycker jag, om inte du har ytterligare information.
Tråden gällde förlängningskablar, men sedan kom det in markkablar, fiberkablar, koax, hur man rynkar sladdar och allt möjligt OT. Nu är ju OT mycket vanligt på detta forum, och alltid lär man sig något nytt.
Kommentaren om ljusets hastighet var ett försök att skoja till det lite, men jag erkänner, det gick sådär. Jag borde satt en smiley. Mod får sätta en varningsstämpel på det inlägget.

/Höghus

B Beemaster skrev:
Lite OT: "Båtordet" är kvajia och härstammar från engelskans coil.
Jag spenderade mina sommarlov på min fars båtar och har inget minne av att hört det uttrycket? Det som användes var buntad. En bunte med rep var alltså förvaringsformen.
Men sedan användes ju 8-rullningen när man skulle kasta iland en lång förtöjningslina, de kortare än 7 meter behövde inte det för att flyga utan att "slå knut på sig" så att säga.

Mina längre elkablar brukar jag plocka undan genom att gå bort till honkontakten och göra loopar anpassade för kabeln samtidigt som jag går med den. Då slipper jag att den fastnar i grejer och nötas i onödan. Sedan i slutet så drar jag hankontakten ett par varv runt "midjan" innan jag sätter ihop kontakterna och lägger undan tills nästa gång. Inga lösa ändar som kan trassla in sig i andra kablar...

Bo arnold Bo arnold skrev:
[bild] [bild]
Jag har gjort liknande med med en enkelledare som jag har gjort en loop av. Gör man den lagom lång så blir det ett bra bärhandtag. Dock så behöver man göra en knut på enkelledaren för att skapa loopen men det kanske är ok efersom den inte ska användas för el igen???

Höghus Höghus skrev:
Att kalla IEC-normer för skröna var väl att ta i ändå. Inget utrymme för tolkningar där tycker jag, om inte du har ytterligare information.
Tråden gällde förlängningskablar, men sedan kom det in markkablar, fiberkablar, koax,..
Det står ”sladdar” och ingenstans nämns ”förlängningskablar” i ditt inlägg. Ordet ”sladd” kan t.ex. inkludera koaxialkabel, exempelvis en antennsladd (dvs vit RG59, 75 Ohm) mellan antennuttaget och TV:n.
Länka gärna till den IEC-norm som du refererar till och ange gärna var i normen man hittar ordet ”knutar”.
Tack på förhand!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S senap skrev:
Det står ”sladdar” och ingenstans nämns ”förlängningskablar” i ditt inlägg. Ordet ”sladd” kan t.ex. inkludera koaxialkabel, exempelvis en antennsladd (dvs vit RG59, 75 Ohm) mellan antennuttaget och TV:n.
Länka gärna till den IEC-norm som du refererar till och ange gärna var i normen man hittar ordet ”knutar”.
Tack på förhand!
Kolla trådtiteln.
Vad gäller länk till normen har jag ingen, den får man köpa för dyra pengar. Men jag länkar till ett citat av den som jag inte har någon anledning att tvivla på.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Kolla trådtiteln.
Vad gäller länk till normen har jag ingen, den får man köpa för dyra pengar. Men jag länkar till ett citat av den som jag inte har någon anledning att tvivla på.

/Höghus
OK, var är länken till citatet någonstans då?
Du har listat två länkar i dina inlägg, en till byggahus och en till elsäkerhetsverket, båda irrelevanta men du har INGEN LÄNK till ditt påstådda citat från IEC-normen som du påstår att du länkar till. Det luktar skröna lång väg…

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
@senap, påstår du att mitt inlägg i bh-tråden är irrelevant? Du har ett oförfalskat citat där. Den standarden (tillika tråd) handlar om hushållsapparater vilket underförstått handlar om flexibla anslutningssladdar, likt förlängningssladdar som denna tråd handlar om. Givetvis finns det skillnad mellan knut och den den knut man gör för att linda upp en skarvsladd. Har inte tråden drivit iväg lite här...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
@senap, påstår du att mitt inlägg i bh-tråden är irrelevant? Du har ett oförfalskat citat där. Den standarden (tillika tråd) handlar om hushållsapparater vilket underförstått handlar om flexibla anslutningssladdar, likt förlängningssladdar som denna tråd handlar om. Givetvis finns det skillnad mellan knut och den den knut man gör för att linda upp en skarvsladd. Har inte tråden drivit iväg lite här...
Hej Bo

Trevligt att du kom in i diskussionen. Vad jag vet från standarden när jag läste den så handlade denna om spänningssatta kablar och inte förlängningssladdar som är tillfälligt ihopsnurrade för att lägga i en låda eller hänga på en vägg.

Eftersom inlägget som innehöll ditt citat handlade om en spänningsatt pump med en hårt knuten spänningssatt kabel för att få dragavlastning, där TS fick bakläxa av dig, så såg jag inte detta som relevant i och med att detta inlägg/denna tråd enbart handlar om förvaring av icke-spänningssatta kablar med lösa knutar (som sannolikt uppfyller tillverkarens krav på böjradie).

Nu har jag inte tillgång till standaren just nu men du får gärna bekräfta eller korrigera ifall standarden även gäller lösa knutar (ej som dragavlastning) på sladdar som inte är spänningssatta (obs) och där den tillfälliga knuten som uppfyller kravet uppfyller kravet på böjradie som uppfyller tillverkarens anvisningar.

Jag är också intresserad av din kommentar om TS åsikt om att (citat) ”Om radien blir för liten på sladdböjen kan elektronerna som utgör den elektriska strömmen slinta ut och då blir det farligt”. Notera att citatet gäller en icke spänningssatt kabel (som ju hela inlägget/tråden handlar om)

Beträffande att ”tråden driver iväg” så bör du nog ta detta med TS som skriver om ”knutreglemente” och att ”El polis kommer och hämtar dig” ifall man knyter kabeln.

S senap skrev:
Jag är också intresserad av din kommentar om TS åsikt om att (citat) ”Om radien blir för liten på sladdböjen kan elektronerna som utgör den elektriska strömmen slinta ut och då blir det farligt”. Notera att citatet gäller en icke spänningssatt kabel (som ju hela inlägget/tråden handlar om)
Nu är ju jag inte Bo, men det är rätt uppenbart att den kommentaren var menad som ett skämt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Nu är ju jag inte Bo, men det är rätt uppenbart att den kommentaren var menad som ett skämt.
Jag trodde också först att hela inlägget var ett skämt tills jag nu såg att TS fick en tillrättavisning av Bo för sin installation av sin pump där just knut som dragavlastning på en spänningssatt kabel var själva grejen.

S
Höghus Höghus skrev:
Som vi alla vet är ju knutar strängt förbjudna på sladdar. Om de skadas av detta under drift måste ju samma sak gälla vid förvaring.
Så hur ska man hålla ihop sladdhärvan på bästa sätt när när den hänger på kroken i källaren eller ligger i bilen? Snurra runt ett par varv och trä sladden genom öglan blir ju per definition en knut och går alltså bort.
Eltejp funkar bra men den hittar man ju aldrig när man behöver den. Snöre och buntband samma sak.
Och hur förhindrar man att sladden åker ner när man jobbar på taket när dubbelt halvslag över stegänden inte är ok?

Hur gör proffsen?

/Höghus
Det här har ju ingenting med vare sig knopar eller knutar att göra;
Det har att göra med vilken påkänning som ledaren och dess isolering tål. Ofta talar man om minsta böjningsradie i olika situationer. Att kveila eller skjuta upp kabeln funkar väl bra så lange man inte åstadkommer tvära böjar, vridningar eller liknande..Det som Rickard visar här nere går väl bra, bara man inte samtidigt drar åt knuten det minsta. Stora öglor, lösa instick eller knopar. Annars - remmar eller hållare. Elkabel är ju tungt, så häng inte över smala kanter heller.

• Gilla
senap
  • Laddar…
Jag jobbade med att upprätta mobila stabsplatser i lumpen, och kan väl sägas ha lindat upp en hel del olika kablar. Om antiknutdoktrinen gällde förvaring av förlängningskabel är jag övertygad att någon utbildat mig om det.

Efter det har jag också jobbat på en firma som tillverkar alla möjliga sorters kablage. Allt från fiberoptik, kabelstammar till fordon och signalkabel i datorer och nätverk över till högspänningskablage med kablar grova som ens handled.
Varje kabel har som sagt en spec för minsta böjradie. Om den inte understigs är det bara att knyta på.
Knutar som dragavlastning förekommer också vill jag minnas, men inte så ofta, och då i kontaktdon som har ett särskilt avsett utrymme för knuten så att den inte rör sig i någon riktning.

Kul om nätverkskabel, jo man kan döda den, men då har 100-tals marschkängor gått på den med grusigt underlag, eller så har man smällt igen pbv-dörrarna om den.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Inlägg 4 , den högra i bild.
Absolut enklast och snabbast utan extra utrustning som ska till.
Absolut ofarlig.
Som flera redan sagt, det är inte knuten i sig som är skadlig, det är allt för tvär böjradie.
Och ärligt talat, på en mjuk kabel är det inget problem. Jag har t o m någon gång dragavlastat med knut utan att skämmas.
Men då handlar det naturligtvis inte om kulo och coaxial.

• Gilla
senap
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
jag gör en variant på kvalja som är ett båtord som jag egentligen inte vet om det betyder vad jag tror
I sjöscouterna sa vi kveila, ett gammalt norskt ord tror jag.
Men din bild-illustration var utomordentligt bra (y)

Så det är inte kallflytningen av isoleringen som kan bli problematisk? när man knyter starkströmskablar??

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.