Som vi alla vet är ju knutar strängt förbjudna på sladdar. Om de skadas av detta under drift måste ju samma sak gälla vid förvaring.
Så hur ska man hålla ihop sladdhärvan på bästa sätt när när den hänger på kroken i källaren eller ligger i bilen? Snurra runt ett par varv och trä sladden genom öglan blir ju per definition en knut och går alltså bort.
Eltejp funkar bra men den hittar man ju aldrig när man behöver den. Snöre och buntband samma sak.
Och hur förhindrar man att sladden åker ner när man jobbar på taket när dubbelt halvslag över stegänden inte är ok?

Hur gör proffsen?

/Höghus

• Gilla
  • Haha
perror och 1 till
  • Laddar…
En bagagerem av denna eller liknande typ borde funka. Om du fäster remmen med ett buntband vid ena änden av kabeln är den alltid med.
Svart och röd bagagerem med metallspänne, hoprullad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
C
Kardborreband är trevligt.
Finns ju även i varianter som dras genom en ögla så att bandet hänger med kabeln även när den inte är hoprullad.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Vad proffen gör beror en del på vilken sorts kabel det handlar om. Jag jobbar en hel del med vanliga förlängningssladdar och jag gör en variant på kvalja som är ett båtord som jag egentligen inte vet om det betyder vad jag tror.

Egentligen snurrar jag bara upp den varannan över varannan under och sen snurrar jag runt mitten och låser, ibland bara med kontakterna och ibland med en ögla enligt bilden. Man kan också låsa så man får ena kontakten rakt upp som blir ett bra bärhandtag om man behöver det.

Men jag knyter dock alltid mina förlängningssladdar för jag har inte tid att koppla ihop kontakter hela dagarna så att lyssna på mig är på egen risk ;)

• Två organiserade förlängningssladdar bundna med öglor för enkel förvaring.
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 12 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad proffen gör beror en del på vilken sorts kabel det handlar om. Jag jobbar en hel del med vanliga förlängningssladdar och jag gör en variant på kvalja som är ett båtord som jag egentligen inte vet om det betyder vad jag tror.

Egentligen snurrar jag bara upp den varannan över varannan under och sen snurrar jag runt mitten och låser, ibland bara med kontakterna och ibland med en ögla enligt bilden. Man kan också låsa så man får ena kontakten rakt upp som blir ett bra bärhandtag om man behöver det.

Men jag knyter dock alltid mina förlängningssladdar för jag har inte tid att koppla ihop kontakter hela dagarna så att lyssna på mig är på egen risk ;)
Klart och tydligt brott mot knutreglementet!
El Polis kommer och hämtar dig.

/Höghus

• Haha
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Höghus Höghus skrev:
Klart och tydligt brott mot knutreglementet!
El Polis kommer och hämtar dig.

/Höghus
Vem som helst ser väl att det är en knop och absolut inte en knut ;)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Nirre och 12 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Som vi alla vet är ju knutar strängt förbjudna på sladdar. Om de skadas av detta under drift måste ju samma sak gälla vid förvaring.
Så hur ska man hålla ihop sladdhärvan på bästa sätt när när den hänger på kroken i källaren eller ligger i bilen? Snurra runt ett par varv och trä sladden genom öglan blir ju per definition en knut och går alltså bort.
Eltejp funkar bra men den hittar man ju aldrig när man behöver den. Snöre och buntband samma sak.
Och hur förhindrar man att sladden åker ner när man jobbar på taket när dubbelt halvslag över stegänden inte är ok?

Hur gör proffsen?

/Höghus
Köp ett gäng sådana här.
Funkar bra!
https://www.biltema.se/bygg/el/kabelvindor/kabelhallare-2000022897

• Gilla
Peobjörn och 2 till
  • Laddar…
I mitt garage hänger sladdar och spännband på en enkel hemmagjord anordning sedan länge. Små sladdar ligger i en låda i hallen. Det fungerar.
Hemmagjord anordning i ett garage med upphängda sladdar och spännband på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jag använder gamla vattenslangvindor för de längsta kablarna. Skrymmande med går snabbt att rulla in :crysmile:

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vem som helst ser väl att det är en knop och absolut inte en knut ;)
Knopar har vi på sjön, båtar gör ju tex 8 knop!
Eller har du förväxlat nåt med längdmåttet kabellängd?

/Höghus

• Gilla
  • Haha
Per Nielsen adoniram och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Höghus Höghus skrev:

Hur gör proffsen?

/Höghus
Vill kanske inte kalla mig proffs, men ett av mina allra bästa köp på amazon är just den här kabelhållaren - rekommenderas starkt:
https://www.amazon.de/-/en/Trilance...M,B0009WDTLQ,B07V2F1DMB,B08N1J6C24,B01210YZKM

Höghus Höghus skrev:
Knopar har vi på sjön, båtar gör ju tex 8 knop!
Eller har du förväxlat nåt med längdmåttet kabellängd?

/Höghus
Och sladdar är nått man gör med bilen ;)

Varför får man inte knyta kablar?

• Gilla
  • Haha
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Och sladdar är nått man gör med bilen ;)

Varför får man inte knyta kablar?
Jag tror det har att göra med ljusets hastighet. Om radien blir för liten på sladdböjen kan elektronerna som utgör den elektriska strömmen slinta ut och då blir det farligt.

/Höghus

• Gilla
  • Haha
Teseri och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.