Som vi alla vet är ju knutar strängt förbjudna på sladdar. Om de skadas av detta under drift måste ju samma sak gälla vid förvaring.
Så hur ska man hålla ihop sladdhärvan på bästa sätt när när den hänger på kroken i källaren eller ligger i bilen? Snurra runt ett par varv och trä sladden genom öglan blir ju per definition en knut och går alltså bort.
Eltejp funkar bra men den hittar man ju aldrig när man behöver den. Snöre och buntband samma sak.
Och hur förhindrar man att sladden åker ner när man jobbar på taket när dubbelt halvslag över stegänden inte är ok?
Hur gör proffsen?
/Höghus
Så hur ska man hålla ihop sladdhärvan på bästa sätt när när den hänger på kroken i källaren eller ligger i bilen? Snurra runt ett par varv och trä sladden genom öglan blir ju per definition en knut och går alltså bort.
Eltejp funkar bra men den hittar man ju aldrig när man behöver den. Snöre och buntband samma sak.
Och hur förhindrar man att sladden åker ner när man jobbar på taket när dubbelt halvslag över stegänden inte är ok?
Hur gör proffsen?
/Höghus
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Vad proffen gör beror en del på vilken sorts kabel det handlar om. Jag jobbar en hel del med vanliga förlängningssladdar och jag gör en variant på kvalja som är ett båtord som jag egentligen inte vet om det betyder vad jag tror.
Egentligen snurrar jag bara upp den varannan över varannan under och sen snurrar jag runt mitten och låser, ibland bara med kontakterna och ibland med en ögla enligt bilden. Man kan också låsa så man får ena kontakten rakt upp som blir ett bra bärhandtag om man behöver det.
Men jag knyter dock alltid mina förlängningssladdar för jag har inte tid att koppla ihop kontakter hela dagarna så att lyssna på mig är på egen risk
Egentligen snurrar jag bara upp den varannan över varannan under och sen snurrar jag runt mitten och låser, ibland bara med kontakterna och ibland med en ögla enligt bilden. Man kan också låsa så man får ena kontakten rakt upp som blir ett bra bärhandtag om man behöver det.
Men jag knyter dock alltid mina förlängningssladdar för jag har inte tid att koppla ihop kontakter hela dagarna så att lyssna på mig är på egen risk
Klart och tydligt brott mot knutreglementet!Rickard.ag skrev:
Vad proffen gör beror en del på vilken sorts kabel det handlar om. Jag jobbar en hel del med vanliga förlängningssladdar och jag gör en variant på kvalja som är ett båtord som jag egentligen inte vet om det betyder vad jag tror.
Men jag knyter dock alltid mina förlängningssladdar för jag har inte tid att koppla ihop kontakter hela dagarna så att lyssna på mig är på egen risk![]()
El Polis kommer och hämtar dig.
/Höghus
Köp ett gäng sådana här.Höghus skrev:
Som vi alla vet är ju knutar strängt förbjudna på sladdar. Om de skadas av detta under drift måste ju samma sak gälla vid förvaring.
Hur gör proffsen?
/Höghus
Funkar bra!
https://www.biltema.se/bygg/el/kabelvindor/kabelhallare-2000022897
Produkter som diskuteras: "kabelvindor"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Har tänkt mig dessa för mina kablar;
https://kiwitools.se/products/fixplus
https://kiwitools.se/products/fixplus
Vill kanske inte kalla mig proffs, men ett av mina allra bästa köp på amazon är just den här kabelhållaren - rekommenderas starkt:Höghus skrev:
Hur gör proffsen?
/Höghus
https://www.amazon.de/-/en/Trilance...M,B0009WDTLQ,B07V2F1DMB,B08N1J6C24,B01210YZKM