2 506 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Förvara elverktyg vid +4 grader?
Det går utmärkt 
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Många av mina verktyg förvaras i bilen oavsett väder och vind.
Enda problemet jag haft är att batterier är lite trötta när det är riktigt kallt
Enda problemet jag haft är att batterier är lite trötta när det är riktigt kallt
Temperaturen = inga problem. Se bara till att inte ha urladdade eller nästan urladdade accar.
Fukt kan ev bli ett problem, så det kan man ju försöka ha lite koll på.
Men jag bedömer att i en kallställd byggnad typ garage, friggebod osv blir det sällan problem. Dels så tenderar genomsnittstemperaturen vara några grader högre däri än utomhus, samt att det finns en viss fuktbuffringskapacitet.
Värre är det antagligen i sådana där plåtcontainers som ofta används på byggena.
Fukt kan ev bli ett problem, så det kan man ju försöka ha lite koll på.
Men jag bedömer att i en kallställd byggnad typ garage, friggebod osv blir det sällan problem. Dels så tenderar genomsnittstemperaturen vara några grader högre däri än utomhus, samt att det finns en viss fuktbuffringskapacitet.
Värre är det antagligen i sådana där plåtcontainers som ofta används på byggena.
Temperaturen är inget problem, men fukten. Här i Skåne kan jag inte förvara verktyg i mina ouppvärmda ekonomibyggnader, då rostar de. Inte mycket men tillräckligt för att irritera mig. Kan också tänka mig att det möjligtvis är skillnad mellan proffs-/bra märkesverktyg resp "no name" billiga.
Tror dock att det kan räcka med att ha dem i en trälåda/kista, psss man förr hade klädkistor på vinden, vilket förhindrade att textilierna möglade. Kanske rent av en tät byggnad fungerar på samma sätt. Mina ekonomibyggnader är i vart fall inte så täta.
Tror dock att det kan räcka med att ha dem i en trälåda/kista, psss man förr hade klädkistor på vinden, vilket förhindrade att textilierna möglade. Kanske rent av en tät byggnad fungerar på samma sätt. Mina ekonomibyggnader är i vart fall inte så täta.
Det man kan vara lite uppmärksam på är ev. kondens om man tar in en kall motor och startar den direkt. Bättre om den får "värmas" upp lite men normalt sätt torkar den upp när den börjar gå men kan vara värt en tanke...
Klicka här för att svara
