Rkarlsson skrev:
Skillnad på privat och statlig/kommunal.
Barnmorskor vill inte ha något för de skulle blivit överrösta av massa skit.
Sjuksköterskor likadant.

Gubbarna på stadshuset skulle i många fall fått en påse med skit istället :D

Om hantverkaren hade varit otrevlig här med så hade de kunnat fara åt helvete. Det är ändå lite det min makt med mina pengar att jag väljer vem jag vill ha där.

Ett exempel är en cykelbutik, första gången mycket trevlig kille. Nu för nån vecka sen bara jävligt dryg och otrevlig, kommer aldrig gå dit igen. Så han missa att sälja en cykel för 30 tusen exkl tillbehör :D (var väntetid på cyklar men jag hitta en i lager på annat ställe)
När jag födde barn gav jag presentkort till ett lokalt fik och tackkort till barnmorskan, undersköterskan och narkosläkaren. De fick det någon vecka senare för gott arbete så ingen muta. Samma till barnmorskan på mödravårdscentralen också. När jul närmar sig finns det små julstjärnor man kan ge bort i liten kruka som tack. Dagens ros i lokaltidning? Chokladkartong till fikarummet? Många har kaffe på jobbet men uppskattar andra gester av uppskattning ändå, även barnmorskor och sjuksköterskor! Off topic men kunde inte låta bli... Kan tyvärr inte svara på TS fråga.

B Byggsnyggen skrev:
En konstig fråga, jag vet, men är man novis så är man…

Vad förväntas man bjuda hantverkarna på under ett bygges framdrift?
Har ju hört talas om taklagsfest men är det förlegat eller gäller det fortfarande?
Ska man göra något vid andra tillfällen? (Typ smörgåstårta eller korv o bröd när plattan är gjuten.)
Du förväntas inte att bjuda något under byggtiden, men naturligtvis uppskattas det alltid med nått "extra" någon gång.
Jag har under alla år blivit bjuden på taklagsfest 2 ggr, det är nått som hör det förflutna till och är rätt ovanligt i dag.

P
På den tiden vi gjorde kök, så var vi av naturliga skäl mkt hemma hos folk. Jag tror inte jag har varit någonstans utan att bli bjuden på fika, lunch mm. Eller för den delen vin eller öl framåt eftermiddagen när man jobbade på helgen:beer: När vi var hos en syriansk familj skulle vi äta och fika nonstop, annars skulle vi inte orka med dagen enl frun i huset. Just det kan ju ge lite motsatt effekt, när man trind som en prost ska åla in i köksskåp och få plats med magen.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Eftersom dom flesta behöver jobba/lyfta lön för sina 8 timmar per dag för att få ekonomin att gå ihop och ständigt fikande har en tendens att inkräkta på den debiterbara tiden så brukar det inte vara så populärt med ständiga "kafferep". Det är ju även vanligt att "kunden" står med tidtagaruret i sin han och nogsamt kollar arbetad mot fakturerad tid.

P
Man kan ju dock jobba medans man fikar, man behöver ju inte sitta till bords med knäppta händer och en servett i knät. Det kan ju vara så att man diskuterar ngt med kund, går igenom skisser eller vad som helst.

• Haha
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Dom allra flesta vill nog ha "rast/vila" när dom fikar, att äta i "språnget" är ju inte speciellt lockande då kan det lika gärna få vara.

B Byggsnyggen skrev:
En konstig fråga, jag vet, men är man novis så är man…

Vad förväntas man bjuda hantverkarna på under ett bygges framdrift?
Har ju hört talas om taklagsfest men är det förlegat eller gäller det fortfarande?
Ska man göra något vid andra tillfällen? (Typ smörgåstårta eller korv o bröd när plattan är gjuten.)
Jag brukar försöka erbjuda kaffe och lämna över några burkar Cola, och har vid något tillfälle lämnat över några öl en fredag.

Det har inte varit några husbyggen men Cola har alltid varit uppskattat. Även tillgång till mikrovågsugn, även om det inte är samma sak direkt.

Att hantverkaren får tillgång till tex micro mm är inget konstigt, ALLA arbetsplatser ska ha löst frågan om tex fikarum, toalett, omklädning osv. INNAN man sätter igång med arbetet. Hur man löser det beror naturligtvis på en mängd olika saker som tex arbetets varaktighet, möjligheten att lokalt lösa "problemen" eller om man löser det genom att hantverkaren åker till en annan plats. Så finns inte "fikarum, toa mm lokalt får beställaren finna sig i att hantverkaren vid behov lämnar arbetsplatsen för att tex äta. Hantverkaren har naturligtvis rätt till lön även under den tid han reser till sin "rastplats", dock ej under själva "rasten".

• Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Under husbygget gång fixade jag fredagslunch ett par gånger. Det är trevligt att visa sin uppskattning när man tycker arbetet flyter på. Likaså kaffe och macka på byggmötena. Jag är lite försiktig med detta om det gäller småjobb som är mindre än en hel arbetsdag. 20 minuters fikapaus med en ostmacka tycker jag annars man kan kosta på sig.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.