25 914 läst ·
83 svar
26k läst
83 svar
Förväntas bjuda på något och när?
Detta är ingen lätt fråga.
Det är väldigt individuellt, och dessutom två som ska dansa.
Själv har jag för mycket länge sedan tappat räkningen på hur mycket jag tackat nej till fika, kaffe, läsk och mat.
Jag är ofta lite smånjugg, tycker att jag är där för att arbeta, inte att fika.
Långa jobb mot privatpersoner har jag ingen direkt erfarenhet av. De långa jobb jag har är mot andra företag/professionella beställare, då varierar det vad som bjuds. Ibland nada, ibland blir det en bjudlunch eller ett julbord.
Själv har jag inte så stor erfarenhet av att anlita hantverkare, men har jag haft kaffe klart eller på gång så frågar jag nog lite snabbt om den/de vill ha en kopp. T.ex. grävkillen vi hade i första svängen nekade i sten att bli bjuden på något, han svepte någon snabb klunk kaffe från egen termos ibland om han inte kunde göra något med maskinen en liten stund.
Han som la våtrumsmatta här avböjde det mesta, men i slutet av en dag, när han svettats under sommarens varmaste dag, med sin 3000W varmluftspistol i några timmar så kungjorde jag att "jag släpper inte iväg dig härifrån om du inte tar emot en glass först" Så då satt vi på altan typ 15:30 och käkade glass och snackade lite, innan han drog hem.
Ett jobb jag minns så var vi ett pannrum, jag och rörmokare, då hade de ställt dit termos med kaffe, termos med tevatten, lite tepåsar, en rulla av någon kaka kanske det var ballerina. Sen en stor tillbringare med vatten som det var is i. Och lite koppar, socker etc. Så då var det bara att ta för sig om man kände för det.
En ganska diskret och enkel gest.
Och beställaren fanns nog inte där i närheten medan jobbet pågick, det var ingen jag såg i alla fall.
Jag kom dock lite efter röris och var klar innan, så rörmokaren kanske träffade någon.
Vad jag brukar uppskatta är om kunden berättar var jag kan gå på toa och var jag kan värma och äta mat, ta vatten osv, iaf om det är heldagsjobb. De kan gärna förbereda lite.
Att även ta fram en trappstege, soppåse eller sophink plockat undan lite där man ska jobba är ju lite av winwin, snabbare för mig, billigare för kunden.
Men det viktigaste är ju egentligen att vara trevlig och vara normal, man ska inte göra sig till åt något håll.
Skulle jag själv lejt ett långjobb, säg t.ex. att jag lejt för en stomresning, så skulle jag nog försöka infoga någon liten slags festlighet vid en lämpligt vald milstolpe. Räcker med att brassa lite hamburgare på grillen och bjuda på vatten och läsk till, så känns det ju lite som fest.
Detta ska ju givetvis annonseras minst en dag i förväg, så de vet att matlåda inte behövs den dagen.
Finns det någon arbetsledare, så kan det vara bra att förankra lite sånt hos denne först.
Det är väldigt individuellt, och dessutom två som ska dansa.
Själv har jag för mycket länge sedan tappat räkningen på hur mycket jag tackat nej till fika, kaffe, läsk och mat.
Jag är ofta lite smånjugg, tycker att jag är där för att arbeta, inte att fika.
Långa jobb mot privatpersoner har jag ingen direkt erfarenhet av. De långa jobb jag har är mot andra företag/professionella beställare, då varierar det vad som bjuds. Ibland nada, ibland blir det en bjudlunch eller ett julbord.
Själv har jag inte så stor erfarenhet av att anlita hantverkare, men har jag haft kaffe klart eller på gång så frågar jag nog lite snabbt om den/de vill ha en kopp. T.ex. grävkillen vi hade i första svängen nekade i sten att bli bjuden på något, han svepte någon snabb klunk kaffe från egen termos ibland om han inte kunde göra något med maskinen en liten stund.
Han som la våtrumsmatta här avböjde det mesta, men i slutet av en dag, när han svettats under sommarens varmaste dag, med sin 3000W varmluftspistol i några timmar så kungjorde jag att "jag släpper inte iväg dig härifrån om du inte tar emot en glass först" Så då satt vi på altan typ 15:30 och käkade glass och snackade lite, innan han drog hem.
Ett jobb jag minns så var vi ett pannrum, jag och rörmokare, då hade de ställt dit termos med kaffe, termos med tevatten, lite tepåsar, en rulla av någon kaka kanske det var ballerina. Sen en stor tillbringare med vatten som det var is i. Och lite koppar, socker etc. Så då var det bara att ta för sig om man kände för det.
En ganska diskret och enkel gest.
Och beställaren fanns nog inte där i närheten medan jobbet pågick, det var ingen jag såg i alla fall.
Jag kom dock lite efter röris och var klar innan, så rörmokaren kanske träffade någon.
Vad jag brukar uppskatta är om kunden berättar var jag kan gå på toa och var jag kan värma och äta mat, ta vatten osv, iaf om det är heldagsjobb. De kan gärna förbereda lite.
Att även ta fram en trappstege, soppåse eller sophink plockat undan lite där man ska jobba är ju lite av winwin, snabbare för mig, billigare för kunden.
Men det viktigaste är ju egentligen att vara trevlig och vara normal, man ska inte göra sig till åt något håll.
Skulle jag själv lejt ett långjobb, säg t.ex. att jag lejt för en stomresning, så skulle jag nog försöka infoga någon liten slags festlighet vid en lämpligt vald milstolpe. Räcker med att brassa lite hamburgare på grillen och bjuda på vatten och läsk till, så känns det ju lite som fest.
Detta ska ju givetvis annonseras minst en dag i förväg, så de vet att matlåda inte behövs den dagen.
Finns det någon arbetsledare, så kan det vara bra att förankra lite sånt hos denne först.
Menar du att dom inte har ett utrymme för mat och ombyte och toabesök?? Det ska finna tillgängligt på alla arbetsplatser man ska inte behöva sitta i jobbilen och ätatensiden skrev:
Hade jag haft ett liknande bygge hade jag väl lite då och då servat någon gofika för att hålla gubbarna (och förhoppningsvis gummorna) på gott humör. Absolut dra igång grillen till taklagsfest.
Nu med enskilda hantverkare som gör smågrejor här och där brukar jag erbjuda kaffe om de är här minst halvdagar och inte själva drar iväg till Ahlsell eller liknande. Eftersom jag själv brukar jobba hemma och tar en kaffe eller tre så känns det trevligare att sitta ner tillsammans och snacka lite skit än att jag sitter själv vid köksbordet och hantverkaren lommar ut och sitter i sin bil med nåt pulverkaffe i termos.
Säger alltid till hantverkarna var de kan pissa, skita, dricka etc, oavsett om de ska vara här 30min eller heldag. När jag gör kaffe frågar jag såklart om de vill ha. Det vill de sällan, men påminner då gärna om att de kan ta dricka eller vatten som de vill och när de vill.
Gör det ju inte bara för att de ska ha det trevligt, JAG vill ju också. Superkul att prata med folk, speciellt duktigt yrkesfolk som kan så mycket jag inte kan.
Vissa hantverkare är lite asociala, vilket faktiskt är knepigt åt andra hållet. Att ha samma människor hos sig, men som aldrig säger någonting, tar vatten eller går på toa är lite annorlunda.
Dräneringsgubbarna var väldigt trevliga. Vi tog några kaffe tillsammans under veckorna de var här och så bjöd vi på tårta när jobbet började bli klart. De åt ett par gånger på altanen och satt o slappade i trädgården själva ibland vilket var kul att se.
Elektrikern slet ute en hel dag i 30C och vi gödde honom med saft o kaka hela dagen. När han skulle åka fick han med sig en flaska då han uppenbarligen uppskattade saften, vilket var väldigt uppskattat.
Generellt tycker jag att hantverkare jobbar på som svin. De kommer 07.30, sliter som as, tar sällan paus, kanske kanske har med sig en baguette till lunch som de trycker på 15min och påt igen direkt...
Gör det ju inte bara för att de ska ha det trevligt, JAG vill ju också. Superkul att prata med folk, speciellt duktigt yrkesfolk som kan så mycket jag inte kan.
Vissa hantverkare är lite asociala, vilket faktiskt är knepigt åt andra hållet. Att ha samma människor hos sig, men som aldrig säger någonting, tar vatten eller går på toa är lite annorlunda.
Dräneringsgubbarna var väldigt trevliga. Vi tog några kaffe tillsammans under veckorna de var här och så bjöd vi på tårta när jobbet började bli klart. De åt ett par gånger på altanen och satt o slappade i trädgården själva ibland vilket var kul att se.
Elektrikern slet ute en hel dag i 30C och vi gödde honom med saft o kaka hela dagen. När han skulle åka fick han med sig en flaska då han uppenbarligen uppskattade saften, vilket var väldigt uppskattat.
Generellt tycker jag att hantverkare jobbar på som svin. De kommer 07.30, sliter som as, tar sällan paus, kanske kanske har med sig en baguette till lunch som de trycker på 15min och påt igen direkt...
Vi hade en snickare här några dagar i veckan under ett par veckor när jag var pappaledig senast. Kaffet stod redo på morgonen när han kom hit och jag servade med kaffe ett par gånger om dagen. Han fick även erbjudande om macka osv. Det var ganska trevligt för oss båda att ha någon att tjöta med lite (hoppas jag). Sista veckan bjöd jag på kakor/bullar, det som blev över fick han ta hem till barnen. Han var nöjd och jag var nöjd.
Jag erbjuder alltid minst kaffe/te om jag har anlitat någon som gör jobb hos oss, oavsett vad det är för jobb och hur snabbt jobbet görs. Jag kan inte få mer än ett nej och jag tänker att det uppskattas oavsett.
Jag erbjuder alltid minst kaffe/te om jag har anlitat någon som gör jobb hos oss, oavsett vad det är för jobb och hur snabbt jobbet görs. Jag kan inte få mer än ett nej och jag tänker att det uppskattas oavsett.
Mutor får man kontant i fickan, en kopp kaffe och en kanelbulle och diskutera ett problem eller kreativa lösningar är fullt normalt utan att hålla sig med saker "under bordet".T tanaris skrev:
Det är dessutom så vilt skilda branscher så det är svårt att jämföra. Men vill du prompt börja jämföra så börja gärna med lönenivån.
Fika på tjänsteresa är inte en skattefri förmån utan räknas som en privat kostnad för medarbetaren och ska förmånsbeskattas. Samma att bjuda på lunch/middag. Kostar mer att acceptera än det skulle göra att bekosta fika/mat själv.
Sicket jäkla jidder om branscher, löner, bla bla bla. Vad är problemet? Har du folk hos dig, bjud på något. Enkelt.
Sen om det är grannen som ska klaga på att häcken är för hög, kompisen som blivit dumpad, älskarinnans man som ska banka skiten ut dig, farbror blå som ska sy in dig för att du banka ner älskarinnans man först eller elektrikern som ska bränna ner din kåk... whatever.
Folk hemma - bjud.
Sen om det är grannen som ska klaga på att häcken är för hög, kompisen som blivit dumpad, älskarinnans man som ska banka skiten ut dig, farbror blå som ska sy in dig för att du banka ner älskarinnans man först eller elektrikern som ska bränna ner din kåk... whatever.
Folk hemma - bjud.
Jag brukar bjuda vem som helst som ger mig bra service. En lastbilschaufför som kommer med varor är också en människa och blir glad med en glass eller läsk när det är varmt.H Henke1299 skrev:
Om du skulle komma hem till mig och lösa mina juridiska problem skulle jag tom se till att jag hade nybakade bullar framme.
Vill du bjuda bjuder du och vill du inte så behöver du inte. De är där för att arbeta och får betalt för det, allt annat är en bonus. Att det förväntas att man bjuder tycker jag är tråkigt, lite som att man förväntas dricksa på restaurang även om personalen varit otrevlig och maten smakat dåligt.
Kaffe kan jag dock tycka att man kan tillhandahålla.
är det däremot ett längre bygge där man träffar samma personer under veckor eller månader kan man nog bjuda till lite extra någon gång ibland.
Kaffe kan jag dock tycka att man kan tillhandahålla.
Nja,där anser vi olika.S sjoelund skrev:
Gränsen för vad som är fika eller lunch skiljer sig åt skattemässigt enligt skatteverket om du frågar våran ekonomiansvarige på jobbet.
Således:
Bjuder jag kund på räkmacka så kan det likställas med lunch.
Bjuder jag kund på wienerbröd så är det ej att likställa med lunch.
Därför har företaget två separata blanketter för detta när jag redovisar mina utlägg.
Likställt med lunch eller inte.
Jag bjuder alltid på en redig utskällning i början av ett fastprisjobb. Brukar komma naturligt eftersom det är mer regel än undantag att hantisen lärt sig att passa tider.
Skadar aldrig att köra lite hårtork i början för att sen mjuka upp lite om arbetet utförs med beröm godkänt. Vid beröm godkänt kan man sticka till hantisen en mandelkubb eller liknande.
Skadar aldrig att köra lite hårtork i början för att sen mjuka upp lite om arbetet utförs med beröm godkänt. Vid beröm godkänt kan man sticka till hantisen en mandelkubb eller liknande.