25 911 läst ·
83 svar
26k läst
83 svar
Förväntas bjuda på något och när?
Vi har de senaste 20 åren bjudit på lunch o kaffe etc, när vi haft hantverkare hos oss på jobb som varat en hel dag eller flera,,,Vi bor på vischan.... Snacka om uppskattat! Vi skall ju ändå äta o fika,Nu är vi ju pensionärer
så vi är alltid hemma.....

så vi är alltid hemma.....
Det är ju naturligtvis upp till var och en. När jag opererade bort halva min lunga köpte jag smörgåstårta till personalen, eftersom jag tyckte att de förtjänade det. Trots att jag betalar skatt och de gör bara sitt jobb. Jag kan ibland köpa ett presentkort på det lokala fiket och ge till fritidspersonalen på skolan, eftersom jag tycker att de förtjänar det. Trots att jag betalar skatt och de gör bara sitt jobb.H Henke1299 skrev:
Jag har ju massor med erfarenhet av båda sorterna som nämnts ovan i mitt yrke som röris.
Flera påstår att man kostar så mycket pengar så det ska inte bjudas på något alls.
Det är oftast denna kategorin av kunder som gnäller över det mest konstiga tingestar. Men givetvis främst pengarna.
Många är av uppfattningen att det är trevligt att skapa den relationen med hantverkarna. Det är ett ypperligt sätt att förtydliga och problemlösa direkt på plats med en kopp kaffe och kika på eventuella kluriga lösningar och kanske ett och annat oväntat problem som dykt upp. I min bok är denna variant mer kostnadseffektivt i slutändan. Du som kund är ju trots allt beställaren av en tjänst och det är viktigt att det blir så bra som möjligt för dom surt förvärvade slantarna hantverkarna kostar.
Och det behöver givetvis inte betyda att man alltid ska vara på plats och hänga över axeln. Det är inte svårare än att ta en komptimme någon lämplig förmiddag och visa delaktighet i det jobbet du beställt av hantverkarna. För det är ju trots allt sitt eget hus som någon annan bygger på...
Det bästa jobbet jag har varit på var en värmekonvertering i en gigantisk villa som hade takvärme i hela huset. Frun i huset var sjukpensionär och vi fick absolut inte medtaga något ätbart på detta jobbet. Det gjorde hon klart redan innan uppstart. Hon visste hur köket fungerade så att säga. "Den gamla skolan" ända ut i fingerspetsarna. Maken till bättre marktjänst har jag aldrig varit med om. Vi fick själva välja tider för frukost, lunch och eftermiddagsfika varje dag. Dessutom var det ett fastprisjobb, så dom hade ingen direkt ekonomisk anledning till att fjäska för oss.
Jag kan lova att dom fick det lilla extra och lite till för deras fastpris. Pengarna betalade dom direkt efter avslutat jobb med ideligen positiv kritik.
Alla som var delaktiga i detta projektet pratar om det fortfarande än idag...
Flera påstår att man kostar så mycket pengar så det ska inte bjudas på något alls.
Det är oftast denna kategorin av kunder som gnäller över det mest konstiga tingestar. Men givetvis främst pengarna.
Många är av uppfattningen att det är trevligt att skapa den relationen med hantverkarna. Det är ett ypperligt sätt att förtydliga och problemlösa direkt på plats med en kopp kaffe och kika på eventuella kluriga lösningar och kanske ett och annat oväntat problem som dykt upp. I min bok är denna variant mer kostnadseffektivt i slutändan. Du som kund är ju trots allt beställaren av en tjänst och det är viktigt att det blir så bra som möjligt för dom surt förvärvade slantarna hantverkarna kostar.
Och det behöver givetvis inte betyda att man alltid ska vara på plats och hänga över axeln. Det är inte svårare än att ta en komptimme någon lämplig förmiddag och visa delaktighet i det jobbet du beställt av hantverkarna. För det är ju trots allt sitt eget hus som någon annan bygger på...
Det bästa jobbet jag har varit på var en värmekonvertering i en gigantisk villa som hade takvärme i hela huset. Frun i huset var sjukpensionär och vi fick absolut inte medtaga något ätbart på detta jobbet. Det gjorde hon klart redan innan uppstart. Hon visste hur köket fungerade så att säga. "Den gamla skolan" ända ut i fingerspetsarna. Maken till bättre marktjänst har jag aldrig varit med om. Vi fick själva välja tider för frukost, lunch och eftermiddagsfika varje dag. Dessutom var det ett fastprisjobb, så dom hade ingen direkt ekonomisk anledning till att fjäska för oss.
Jag kan lova att dom fick det lilla extra och lite till för deras fastpris. Pengarna betalade dom direkt efter avslutat jobb med ideligen positiv kritik.
Alla som var delaktiga i detta projektet pratar om det fortfarande än idag...
Va otrevligt, jag bjuder lastbilschaufförer på kaffe om de är trevliga.H Henke1299 skrev:
Om hantverkaren är duktig och sköter sig så kan de få en fika. Jag bjöd faktiskt pappa på pizza sist.
Jag har som längst haft hantverkare hos mig i 4 dagar, men oftast bara nån enstaka dag. Jag är lite socialt handikappad ibland så jag blir alltid så osäker på hur trevlig man förväntas vara, stör jag med mitt tjat om kaffe, känner de att de måste tacka ja osv osv. Innan jag har hunnit klura ut hur jag ska göra har de redan hunnit iväg på sin fikarast nånstans (bilen?!)
Men de gånger jag har tagit mig i kragen och erbjudit kaffe så har de ofta tackat ja och uppskattat det. Mysigast var när jag hade två gubbs som byggde altan och de hittade mina två baden-baden som de slog sig ner i med sina kaffekoppar och var sjukt nöjda.
Kan tänka mig att man vid ett längre bygge får en annan "relation" till hantverkarna och att det då blir mer logiskt med grillning/fest när det är klart.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Fast haltar inte jämförelsen mellan hantverkare och teknikkonsulter på flera sätt. Som konsult jobbar man sällan hemma hos folk - och sällan mot privatkunder…..
Jo, det haltar och det finns ju ingen annan yrkeskategori som är hemma i folks privata hem under längre perioder förutom vårdpersonal och de får inte ta emot dylika "mutor". Jag tycker att man snarare kan jämföra med dricks på restaurang, måste man dricksa, de får ju lön osv. Jag bjuder inte hantverkare på kaffe för att jag inte tror de har råd att köpa eget, utan det är ren och skär egoism som säger mig att hantverkaren då kanske gör det "lilla extra" om de anser att de blir bra bemötta.G Gallianoman skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Jag tvättar alltid bilen innan besiktning/verkstad, skottar och trampar väg för sotaren och ser till att allt för kaffebryggning står framme tydligt om jag ska ha hem hantverkare och inte är hemma, jag lejar bara på timme och har allt att vinna på att göra det lilla extra för att dom inte ska vilja bort från mitt hus utan att göra något
som jag skulle tycka är överdrivet.
I mitt jobb förväntar jag mig ingenting men uppskattar såklart en kaffe om det passar och även en lunch funkar ibland om man pratar ihop sig innan. Efterjobbetaktiviteter kommer jag inte på om inte kund är beredd att betala övertid hur god middag/öl dom än anser sig bjuda på
som jag skulle tycka är överdrivet.
I mitt jobb förväntar jag mig ingenting men uppskattar såklart en kaffe om det passar och även en lunch funkar ibland om man pratar ihop sig innan. Efterjobbetaktiviteter kommer jag inte på om inte kund är beredd att betala övertid hur god middag/öl dom än anser sig bjuda på
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Jag brukar fråga hantverkarna om de vill ha kaffe om jag är hemma, eller ställa fram koppar och vad som behövs om jag inte är hemma.
Jag är själv konsult och vi får normalt sett kaffe på arbetsplatsen. Jag tycker det är naturligt att den med tillgång till faciliteter är den som har lättast att bjuda på något. Därav bjuder jag inte tandläkaren på kaffe eftersom det är tandläkarens faciliteter.
Bästa upplevelsen var våra polska (tror jag) takläggare. Vi bjöd på kaffe och ibland lämnade de bakverk åt oss och ibland vi åt dem. Det var mycket trevligt.
Och gofika för mig är det där lilla extra. Ett singoalla-kex skulle jag inte kalla gofika, men färska bakverk som bullar eller muffins är gofika. Lite flytande gräns, men när det är lite mer än man förväntat sig.
Jag är själv konsult och vi får normalt sett kaffe på arbetsplatsen. Jag tycker det är naturligt att den med tillgång till faciliteter är den som har lättast att bjuda på något. Därav bjuder jag inte tandläkaren på kaffe eftersom det är tandläkarens faciliteter.
Bästa upplevelsen var våra polska (tror jag) takläggare. Vi bjöd på kaffe och ibland lämnade de bakverk åt oss och ibland vi åt dem. Det var mycket trevligt.
Och gofika för mig är det där lilla extra. Ett singoalla-kex skulle jag inte kalla gofika, men färska bakverk som bullar eller muffins är gofika. Lite flytande gräns, men när det är lite mer än man förväntat sig.
Håller helt med, dels känns det bra att vara schysst mot sina medmänniskor men hoppas också på att det underlättar för framtida uppdrag eller om det blir något strul.MariaiÖstergötland skrev:
Kostnaden för kaffe/fika/frukt är rätt obefintlig i sammanhanget.
