Vet ej vem och vad jag skall göra med detta inlägg.

Hela historien började när de nya elmätarna, som skall kunnas fjärravläsas, installerades i vår villa. Detta var i Nov-08. Mätaren har ej fungerat att läsa av, så Fortum kom och bytte ut mätaren Maj-10.
Min årsförbrukning innan mätarbytena låg på 16-17000kWh/år (Villa på 68+68 inredd källare). Min uppvärmning består av en luft/vatten pump(6kW pump med 4.5kW Elpatron).
Fortum läste av den gamla mätaren som inte fungerade och fick fram en årsförbrukning på 28000kWh/år. De skickar en faktura utöver det jag redan betalt mellan Nov-08 till Maj-10 på 17000kr.
Detta kan ju inte stämma!!!
Min nya mätare fungerar nu och visar bra siffror. På 7 månader har jag en genomsnittlig förbrukning på 1350kWh/månad. Till och med så att Fortum kom ut och kollade att det faktiskt var rätt mätare. De trodde att det var fel mätare de läst av.
Trots detta så tycker Fortums elgrupp att siffrorna från den förra mätaren inte visade för mycket. Jag vet inte vad jag skall göra??
Ska jag bara betala och se glad? Jag vet ju att det inte stämmer. Jag tycker att Fortum också skulle se det.
Kan Fortum göra så här?
Är det någon här som kan ge råd eller har haft liknande upplevelser?

Du är inte ensam; jag har hört om ett liknande fall i min bekantskapskrets. I det fallet en 3a som av misstag avlästes som en 8a. Här skulle jag kunna gissa mig till att någon råkat slå in en siffra fel i överföringen av mätaren?

I det fallet löste sig ärendet genom att personen kom i kontakt med någon intern 'reklamationsombudsman' på elbolaget (som jag tror var Fortum). Alla papper och protokoll såg korrekta ut; det sltuade med att elbolaget plockade fram den gamla elmätaren (som de tydligen sparar i några år) och konstaterade att de gjort fel.

Nog kan man tycka att man borde bestrida fakturan och kräva att det utreds ordentligt. Det diffar ju rätt mycket mot tidigare förbrukning så jag tycker du ska stå på dig...

Jag bestred fakturan med anledning att den nya mätaren visar helt andra siffror än den gamla.... Jag tog också kontakt med konsumentombudsmannen. De svarade inom en dag, och var väldigt hjälpsamma. Fortum har inte hört av sig mer än en gång på 2 år =)) Då ringde de upp på min mobil med 4 signaler och det gick inte att ringa upp, utan jag hamnade i växeln.
Ska bli väldigt intressant att följa hur det hela går.

Vi hade en liknande situation med Vattenfall när de bytte mätarna hos oss. Vi gick igenom fakturorna och elförbrukningen från det senaste året (fanns online på "våra sidor" på vattenfalls hemsida) och skrev ett brev där vi påpekade orimligheten att ha förbrukat över 10000kWh under två sommarmånader.
Vattenfall gav oss rätt och skickade en ny faktura som var mer normal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.