Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hade lite ledigt (jo, jag försöker sköta ett vanligt arbete också!) i slutet av november, så för en kort stund gick det hela framåt så att det nästan märktes. Dessutom märktes det lite trassliga detaljer. I den första bilden ser man en ventil ovanför den nybyggda väggen till vänster. Förut satt den i hobbyrummet, men när jag gör toaletten större kommer den hamna mitt i väggen. Dessutom blir ju taket lite lägre, tänkte sätta panel med infällda spottar. Ventilen måste alltså sänkas också. Håller som bäst på att fundera ut hur det här ska lösas, får nog bli en liten låda i väggens övre hörn. Vill i alla fall ha kvar ventilen, den sitter bra till för att vara fläktventil i anslutning till bad och dusch.

Jag fick hejda mig i början av toalettmurandet. Jag kommer ju stänga in avloppsrör bakom en vägg längst bak i toaletten. Där kommer också färskvattnet ned, så jag fick vänta på att vår VVS-man kunde komma och dra fram rör innan jag stängde till helt. Blev ingen lång väntetid i alla fall (Olle går som barn i huset vid det här laget.), tredje bilden visar insidan av toan när den nästan är klar. Hålen är för att komma åt rensluckor i avlopp samt kran och avtappning för utevattnet. Tycker ni toan känns trång så skulle ni ha sett den gamla! Fjärde bilden är samma vägg från utsidan, paus i väntan på att jag löser ventilproblemet.

En annan liten kluring var väggen mellan dusch och badkar. Tänkte bygga den av glasbetong, men innersta biten blir lättbetong för att få måtten att stämma. Självklart hamnar jag mitt under en eldosa (visar sig vara elen till utebelysningen). Kunde i alla fall knacka loss den ur väggen, och det fanns så mycket sladd att den gick att höja precis lagom. Lite tur ska man ha. Det här innebar ju också att elstammarna går ner precis där jag slår in betongspikar för att säkra den nya väggen i den gamla. Har försökt rikta mig så mycket bort från det jag har kunnat, och tror jag har klarat mig. Annars fungerar väl våtrumstätskiktet som elisolering också, eller hur? I övrigt ser man väggen mellan dusch och bastu, den första som blev färdig. (Ska förstås spacklas också.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.