Jag erkände på plats då jag visste att jag kört för fort och ingen ursäkt / skäl kunde ändra på det.

.. även om civilpolisbilen jag körde om trissade upp farten inför kommande rondell. Jag bromsade in direkt när jag tagit mig om dem.. men de hade väl tråkigt!

Hade nog kunnat tjafsa då de troligenninte får göra så, men fortfarande - jag hade ju kört för fort! Dyrt blev det.. :( men jag fick ju skylla mig själv, man har alltid ett (mer eller mindre bra) val..
 
Nu kanske jag missat det i denna långa tråd, men hur mycket pengar talar vi om?

Är det ca 1500 kr är det ju inte mer än ett Lisebergsbesök ändå.
 
2400:-
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu kanske jag missat det i denna långa tråd, men hur mycket pengar talar vi om?

Är det ca 1500 kr är det ju inte mer än ett Lisebergsbesök ändå.
Går du ensam på Liseberg då?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Stå för vad du gjort och betala in böterna. Att hålla på att dra solklara saker till sin spets som bara kostar staten en massa pengar är så onödigt.

Erkänt alla mina 5 fortkörningar på plats trots att jag tyckt dom varit fjantiga, värst var 10km/h för fort på 90 väg med mindre trafik, följde med i rytmen. Alla har varit mellan 10 och 14km/h för fort på 80 och 90 väg förutom en som var 12 för fort på 30 väg.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
C cecar33 skrev:
Går du ensam på Liseberg då?
Det brukade vara med fru och två barn, hurså?
Men det är nu några år sedan. Att åka Nyckelpigorna var inte så dyrt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det brukade vara med fru och två barn, hurså?
Men det är nu några år sedan. Att åka Nyckelpigorna var inte så dyrt.
Det är inte för att jag är/var nyfiken på dig och exakt vem du var där med. Jag har inte heller varit där på senare år, men med lika uppställning och då har nog inte ens TS böter x 2 räckt till notan. Men jag är lite dum när det gäller pengar och står altid sist o får därför ta notan fortfarand trots vuxna barn med egna barn. För övrigt har ju inte jag med att göra vad du gör, så det var en dum fråga från mig.

Bästa hälsningar från
Cecar 33
 
Hemmakatten
För många år sedan satt jag som nämndeman i tingsrätten under 6 års tid. Det måste varit hundratals olika trafikbrott jag varit med och dömt i. Generellt sett så frikändes endast någon procent av de åtalade. Bevisningen som åklagaren la fram ansågs för det mesta korrekt och vederhäftigt.
 
F
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För många år sedan satt jag som nämndeman i tingsrätten under 6 års tid. Det måste varit hundratals olika trafikbrott jag varit med och dömt i. Generellt sett så frikändes endast någon procent av de åtalade. Bevisningen som åklagaren la fram ansågs för det mesta korrekt och vederhäftigt.

Jag har en kamrat som blev frikänd för sina "racingdäck" som polisen inte alls tyckte hörde hemma i trafiken. Han fick lägga ner ett enormt arbete på att dokumentera, begära intyg och presentera detta. När han klev in i rättsalen så var det i princip som om dom tänkte dömma honom ohörd, det är ju liksom en formsak. Polisen tog en buse och nu skall han åka dit. Till saken hör att däcken ifråga är E-märkta och det är i princip bara att kolla mönsterdjupet. Det presenterades och hade han inte "bevisat" mer än så så hade han åkt dit. Det finns mängder av trafikbrott där poliser ljuger sig blå och rätten vet det men går på den linjen ändå. Så i min värld kan kategoriska låtsasdomstolar dra åt skogen.
 
F fsn skrev:
Jag har en kamrat som blev frikänd för sina "racingdäck" som polisen inte alls tyckte hörde hemma i trafiken. Han fick lägga ner ett enormt arbete på att dokumentera, begära intyg och presentera detta. När han klev in i rättsalen så var det i princip som om dom tänkte dömma honom ohörd, det är ju liksom en formsak. Polisen tog en buse och nu skall han åka dit. Till saken hör att däcken ifråga är E-märkta och det är i princip bara att kolla mönsterdjupet. Det presenterades och hade han inte "bevisat" mer än så så hade han åkt dit. Det finns mängder av trafikbrott där poliser ljuger sig blå och rätten vet det men går på den linjen ändå. Så i min värld kan kategoriska låtsasdomstolar dra åt skogen.
Men då du fungerade väl rättsväsendet och huvudförhandlingen, eller?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
F
sir_erken sir_erken skrev:
Men då du fungerade väl rättsväsendet och huvudförhandlingen, eller?

Tydligen. Men det som stör mig är hur åklagare går på polismans uppgifter och öht låter det gå till rätten trots att "beviset" är stämplat på däcket. Och den arbetsinsatsen som behövs för att bevisa det som redan är bevisat.

Polismans ord är starkt och många är dömda trots felaktigheter eller tom bevis som visar motsatsen.
 
Hemmakatten
Jag tror man ska undvika att kalla domstolsväsendet korrumperat och låtsasdomstol. Sverige är ett transparent land och ett av de minst korrumperade i hela världen.
 
  • Gilla
sir_erken och 2 till
  • Laddar…
Fick brev idag från polisen, ska begära ut förundersökningen samt alla protokoll och även polisens senast utbildning för lasern.

Är rätt säker på att han inte använde stöd till lasern men kan ju inte bevisa det på nåt sätt.

I slutet av månaden så går det till åklagare.
 
Fick förundersökningen på mail och det är olika regnr på platsprotokollet och ett pm till utredningsgruppen
 
C cecar33 skrev:
Det är inte för att jag är/var nyfiken på dig och exakt vem du var där med. Jag har inte heller varit där på senare år, men med lika uppställning och då har nog inte ens TS böter x 2 räckt till notan. Men jag är lite dum när det gäller pengar och står altid sist o får därför ta notan fortfarand trots vuxna barn med egna barn. För övrigt har ju inte jag med att göra vad du gör, så det var en dum fråga från mig.

Bästa hälsningar från
Cecar 33
Ja, där på Liseberg fick man ju i alla fall inte fortkörningsböter när man körde "Radiobilar" eller åkte med "Farfarsbilar".

Bästa hälsningar tillbaka :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.