18 283 läst ·
112 svar
18k läst
112 svar
Fortkörningsböter
Egentligen behövs nog ingen lagändring, det skulle räcka med att man på tingsrätten började kräva bättre bevis annat än intygande. Dvs lika som om polisen faktiskt missat att sköta sitt instrument rätt så stryks boten troligen. Samma borde gälla parkeringsmål, finns inte "digitalt säkrat" att allt är rätt gjort så stryks detta.
Har du missat alla nyheter om "pinn-jakten". Polisen har så usel track-record att ledningen kräver bättring. Resultatet blir att de enskilda poliserna och distrikten jagar pinnar. Alla som har press på sig riskerar att tappa omdöme. När det gäller Polisen tycker jag inte att det är acceptabelt. Varför ska tingsrätten inte ha krav om ordentlig bevisning oavsett fall?J JohanLun skrev:
http://www.friatider.se/kritik-pinnjakt-polisen (2017-03-25)
"– Enda syftet är att leverera plussiffror så att rikspolischefen Dan Eliasson inte blir av med jobbet, säger en erfaren utredare till DN.
Utredaren har fått order om att från och med nu ägna sig åt trafikbrott istället för annan grövre brottslighet."
http://polistidningen.se/2015/02/det-gor-ont-i-polissjalen-2/
"Polisförbundets Lena Nitz använde sina femton minuter till att lyfta fram exempel på hur sifferjakten påverkar polisarbetet negativt. Som när 30 cannabisplantor, hittade i en skogsdunge, resulterade i 30 enskilda anmälningar eller att poliser kan ringa upp en förhörsperson flera gånger, bara för att få ihop ett större antal förhör."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag skulle tro att reg-numret är väsentligt endast om man inte på annat sätt kan säkerställa vilken bil man mätt på. Exempelvis om en polisman står och mäter på många bilar och meddelar en annan polis längre bort vilken bil som skall stannas. Har de koll på din bil hela vägen så kommer nog inte tingsrätten släppa det på detta.
Det finns två vägar att gå.
1. Erkänna att man gjort fel
2. Inte kunna stå för sina handlingar
Det finns två vägar att gå.
1. Erkänna att man gjort fel
2. Inte kunna stå för sina handlingar
Ville ha kopia på utbildnings bevis på lasern skickat till mig men fick till svar att den som handhar mitt ärende, förundersökningsledaren, hade gått igenom materialet och konstaterat att inget fel begåtts... det måste väl iaf vara min rätt att få ta del av att den som gjort mätningen har rätt utbildning? det ska väl inte förundersökningsledaren avgöra?
Inspektören ska väl även genomgå årlig utbildning på instrument?
Fairlane: man måste väl kunna få sin sak prövad?
Inspektören ska väl även genomgå årlig utbildning på instrument?
Fairlane: man måste väl kunna få sin sak prövad?
Självklart är det så.A Alriksson skrev:
Det är bara vi medborgare som ska vara tvungna att göra rätt för och oss följa alla regler, poliser ska väl ändå inte behöva följa de lagar och regler som styr deras arbete.
Nä, dags att bli motborgare istället för medborgare.
Felaktigheter i platsprotokollet är bra för dig.nino skrev:
Förväxlingsrisk får inte finnas, var det verkligen din bil som dom mätte hastigheten på?
Det var väl ändå ett fordons hastighet dom mätte på eller? En Japan som hittar en bricka på golvet vid en fabriks-audit hos en leverantör frågar hur dom kan veta att alla skruvar, muttrar och brickor finns på plats i produkten när man inte ens kan hålla golvet rent eller redogöra för ursprunget för brickan på golvet..... Kan inte ens bylingen koppla rätt regnummer till rätt mätning och kopplat till rätt förare så..?Fairlane skrev:
Jag skulle tro att reg-numret är väsentligt endast om man inte på annat sätt kan säkerställa vilken bil man mätt på. Exempelvis om en polisman står och mäter på många bilar och meddelar en annan polis längre bort vilken bil som skall stannas. Har de koll på din bil hela vägen så kommer nog inte tingsrätten släppa det på detta.
Det finns två vägar att gå.
1. Erkänna att man gjort fel
2. Inte kunna stå för sina handlingar
Sen med tanke på att förundersökningsledare gått igenom platsprotokoll och konstaterat att inga fel begåtts. Jag är helt övertygad om att förundersökningsledaren verkligen har gett allt han har för att hitta felaktigheter... eller inte. Han har troligtvis inte ägnat den två minuter.
Problemet är att i tingsrätten spelar inte det nån roll alls, dom går på polisens linje ändå och tar bara del av förundersökningens redogörelse att allt gått rätt och riktigt till.
Jag tror att om du efterfrågar de kurser som polisen gått och annat så kommer du betraktas som en rättshaverist och snarare ha mindre chans att lyckas med detta. Att de skrivit fel regnr är förstås nåt att gå på, men du måste nog välja linje, om du framför alla tänkbara olika argument samtidigt framstår du inte precis som trovärdig.
1 körde du för fort för att inte krocka i en annan bil
2 mätte de på fel bil, det stämmer inte med ditt regnr
3 saknar polisen kvalifikationer för att mäta
4 är mätinstrumentet kalibrerat
Körde du för fort för att undvika krock så har ju 2-4 inte med saken att göra.
Om de mätt på fel bil har du ju inte kört för fort, då är inte 1 giltigt
Om de mätt på fel bil, varför ska du då bry dig om att kontrollera om mätinstrumentet är kalibrerat
Innerst inne, körde du för fort och det är en efterhandskonstruktion med ev kollisionsrisk, eller var det de facto så? Var det så borde du framföra detta och bara detta, tycker iallafall jag. Att börja krångla och begära ut andra uppgifter OM du har en förklaring till varför det blev som det blev tycker jag känns galet.
Sen att du kan klara dig undan om polisen missat nån formalitet är ju en annan sak.
Du kan ju alltid försöka med att det inte var du som körde, utan en för dig okänd man vid namn Günther som ville provköra bilen men hastigt försvann i samma sekund du stannade...
1 körde du för fort för att inte krocka i en annan bil
2 mätte de på fel bil, det stämmer inte med ditt regnr
3 saknar polisen kvalifikationer för att mäta
4 är mätinstrumentet kalibrerat
Körde du för fort för att undvika krock så har ju 2-4 inte med saken att göra.
Om de mätt på fel bil har du ju inte kört för fort, då är inte 1 giltigt
Om de mätt på fel bil, varför ska du då bry dig om att kontrollera om mätinstrumentet är kalibrerat
Innerst inne, körde du för fort och det är en efterhandskonstruktion med ev kollisionsrisk, eller var det de facto så? Var det så borde du framföra detta och bara detta, tycker iallafall jag. Att börja krångla och begära ut andra uppgifter OM du har en förklaring till varför det blev som det blev tycker jag känns galet.
Sen att du kan klara dig undan om polisen missat nån formalitet är ju en annan sak.
Du kan ju alltid försöka med att det inte var du som körde, utan en för dig okänd man vid namn Günther som ville provköra bilen men hastigt försvann i samma sekund du stannade...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Precis det där är väl anledningen till att allt från domstolar till bluff-fakture-företag klarar sig.B Bluenose skrev:
De som är utsatta orkar helt enkelt inte ta striden, utan helt pragmatiskt hellre tar en böter eller betalar för något ej beställt istället för att lägga ner all tid det krävs för att få rätt.
Det finns olika lagar. T.ex kör du för fort så får du böter. Så kör inte för fort håll hastigheten.Mikael_L skrev: