18 283 läst ·
112 svar
18k läst
112 svar
Fortkörningsböter
GK100 skrev:
Lägg ingen möda på detta nino du blir bara onödigt frustrerad och senare också desillusionerad. Som sagt får du säkert ett föreläggande skickat och bara att betala då när du dessutom haft tid att tänka. Onödigt att låta kvarnen mala i nästa steg det kostar ju om inte dig direkt så ändå helheten.
Har du inga formfel att hitta är det i dessa fall som Thomas_Blekinge skrev en fars som iofs kan vara intressant en gång men ändå onödig. Att däremot utnyjja sitt sk rådrum och inte skriva på direkt om man känner det oklart kan man gott göra.
Jag håller med. Leta upp en öde 70-väg istället och åk under säkra former fram och tillbaka på den i 160km/h så har du på mindre än en repa tjänat in hela boten med moms.... allt efter det är ren vinst.
Som jag skrev tidigare så gick fälten ihop till ett 150m bort och en bil nån meter bakom och en bil som svängde ut framför.
Vi kan lämna orsaken då det verkar som om man alltid blir dömd i tinget oavsett...
Vi kan lämna orsaken då det verkar som om man alltid blir dömd i tinget oavsett...
Tvinga alltid bakomliggande bilar som ligger för nära att öka avståndet på ett eller annat vis! Då slipper man sådana här bekymmer. De flesta ökar avståndet direkt om man blinkar med bromsljusen åt dem. Hjälper inte det så släpper man bara gaspedalen tills de kör om. De är idioter nämligen som tycker att du kör för långsamt och vill pressa dig att köra snabbare.
150 meter i 100 km/h är i runda slängar 5 sekunder. Bromsar man in under den tiden så blir det kanske det dubbla. Att du inte skulle få ner hastigheten till beskedliga 20 km/h på 10 sekunder är helt orimligt.
Ditt resonemang håller inte.
Ditt resonemang håller inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag gjorde så på E4 häromåret. Jag körde 120, en bil låg så nära bakom att jag inte såg något annat i backspegeln än övre delen av motorhuven och personerna i bilen. Inget av vägbanan var synligt. En osedvanligt idiotisk körning, vi höll på att köra om ett tiotal bilar som låg relativt tätt, jag skulle inte kunnat flytta på mig.
Jag nuddade bromsen, för att blinka med bromsljuset. Och blev nästan rädd över resultatet. Bilen bakom panikbromsade, och bara "försvann", jag hann se hur tjejen som satt som passagerare började skrika åt föraren. Den kom aldrig ifatt igen.
Jag nuddade bromsen, för att blinka med bromsljuset. Och blev nästan rädd över resultatet. Bilen bakom panikbromsade, och bara "försvann", jag hann se hur tjejen som satt som passagerare började skrika åt föraren. Den kom aldrig ifatt igen.
Nyfniken skrev:
Är inte med på hur du menar? Med facit i hand så gjorde jag fel men jag tror att jag kommer reagera lika om jag kommer i en liknande situation... visst hade jag säkert kunnat gå ut till vänster och därefter bromsat hårt men det är ju ingen naturlig reaktion (inte för mig iaf)Nyfniken skrev:
Du kommer med all sannolikhet få kallelsen i brevlådan som vanlig post, i två olika brev på olika dagar, så kallad förenklad delgivning.nino skrev:
http://www.domstol.se/Delgivning/Forenklad-delgivning/
Jag menar att i vissa situationer så är det ok att bryta mot trafikregler. Även med polisens goda minne.nino skrev:
Det här är inte en av dem, du hade alternativ. Slösa inte bort våra pengar. Betala bötern.
Rätt eller fel av ts känns som spekulation vi var inte på plats och såg det hela. Jag hade säkert gjort samma sak.
Dock tror jag att det bästa är att betala och svära lite. Att dra det till rätten är bara korkat. Chansen att vinna är väl lika stor som vinna högsta vinsten på lotto.
Dock tror jag att det bästa är att betala och svära lite. Att dra det till rätten är bara korkat. Chansen att vinna är väl lika stor som vinna högsta vinsten på lotto.
nino skrev:
För det första så är filbytet betydligt ineffektivare än en fullbromsning så om du inte tänker "trail-breaka" dig ut det så är det troligtvis effektivare att bara stampa på bromsen. Sen så är det så att man tar ner farten extremt snabbt från 80 till säg 30km/h. Bromsa är en panikreaktion och om det inträffar på riktigt så skiter man i vad man har bakom sig. Att byta fil och bromsa ner för att man har en bil bakom sig är en kontrollerad manöver och att byta fil och gasa förbi är också en kotrollerad manöver.
Jag dömmer absolut inte dig, jag hade med största sannolikhet gjort exakt samma sak men jag tror det är kvalificerat skitsnack när du säger att det var det säkraste alternativet och hänvisar till bilen bakom och riskerna med att bromsa. Du blåste om fanskapet och där råkade bylingen stå med sin laser helt enkelt. Du får nog bara ta det som en man och vara glad att dom inte tog dig när du var uppe i 120 istället.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Numera gäller ju dessutom prövningstillstånd för hovrätten, och det skall mycket till för att få det när det handlar om fortkörningsböter.useless skrev:
Fsn: jag brukar verkligen inte åka för fort hela tiden, frun säger att jag alltid åker 80...
Dessutom så blir det en rondellen ca 300m från där dom stod så nå 120 blås hade jag inte legat på även om jag varit 100 säker på att ingen polis fanns i närheten.
Men som sagt, bil ut framför, snabb blick i backspegeln, ser en bil nära, dubblafält som jag ser går ihop, sväng ut, stampa... 200hk turbo så går det undan... = fel beslut
Sen om det är skitsnack eller inte.... mitt beslut som jag får leva med
Dessutom så blir det en rondellen ca 300m från där dom stod så nå 120 blås hade jag inte legat på även om jag varit 100 säker på att ingen polis fanns i närheten.
Men som sagt, bil ut framför, snabb blick i backspegeln, ser en bil nära, dubblafält som jag ser går ihop, sväng ut, stampa... 200hk turbo så går det undan... = fel beslut
Sen om det är skitsnack eller inte.... mitt beslut som jag får leva med
