18 283 läst ·
112 svar
18k läst
112 svar
Fortkörningsböter
Så tror jag också.K knipo skrev:Personligen tror jag att du kommer att åka på böterna i tingsrätten även om du förklarar hur det gick till. Eftersom du kunde gå ut i vänsterkörfält så undvek du den direkta faran och kunde i det läget ha bromsat ned farten istället för att öka farten.
Men det är bara vad jag tror efter att ha läst din förklaring.
Skulle du gå vidare till tinget så önskar jag dig lycka till, och då får du gärna skriva hur det gick!
Jag misstänker att det i de flesta fall är extremt olämpligt att ange som skäl för fortkörningen att det berodde på händelser, nära-olycka-tillbud eller något liknande.
Så länge inbromsning eller kraftig inbromsning skulle kunnat varit ett alternativ så vinner nog det i rättstillämpningen.
Bättre chans är det nog att fokusera på formella fel.
Var lasern kalibrerad, testad vid platsen innan övervakningen började. Fanns det behörig mätkonrollant, hade den som styrde pistolen tillräckligt färsk utbildning. Fanns platsprotokoll och var det korrekt.
Jämföra serienummer på pistol och protokoll, ta bilder på allt sådant osv osv
Titt som tätt glömmer farbror blå av sig lite, eller rundar regler. Kanske missat att utbildningen var ett halvår för gammal osv.
Då har man en gyllene chans att få boten avskriven.
https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Erkänna fortkörning är bara dumt vet flera som nekat och gått fria däremot att hoppas på förmildrande omständigheter är nog kört
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det kan nog vara en bra strategi att inte "erkänna" direkt på plats, utan fundera lite över vad som egentligen hände.
En kollega gjorde en misslyckad omkörning av en polisbil. Polisbilen låg i 100 på 110 sträcka, motorväg. Kollegan körde om, men ägnade troligen för stor uppmärksamhet på hur poliserna skulle reagera över omkörningen. Han observerade inte att en annan bil kom i ca 200 i vänsterfilen. Den snabba bilen fick panikbromsa. Poliserna stoppade kollegan och hävdade grov vårdslöshet i trafik, drog körkortet på plats.
Han ringde någon dag senare och fick prata med ett polisbefäl, som konstaterade att poliserna i bilen var färska och saknade befogenhet att dra körkort på plats (förvånar mig, trodde att polismans befogenhet gäller oavsett erfarenhet), och målet avskrevs.
Min personliga gissning är att de oerfarna poliserna hade skrivit en för dålig rapport som inte skulle hålla vid en rättslig prövning. Och att befälet såg att det inte dög, kollegan var väldigt upprörd över att de inte stoppade fortköraren istället.
En kollega gjorde en misslyckad omkörning av en polisbil. Polisbilen låg i 100 på 110 sträcka, motorväg. Kollegan körde om, men ägnade troligen för stor uppmärksamhet på hur poliserna skulle reagera över omkörningen. Han observerade inte att en annan bil kom i ca 200 i vänsterfilen. Den snabba bilen fick panikbromsa. Poliserna stoppade kollegan och hävdade grov vårdslöshet i trafik, drog körkortet på plats.
Han ringde någon dag senare och fick prata med ett polisbefäl, som konstaterade att poliserna i bilen var färska och saknade befogenhet att dra körkort på plats (förvånar mig, trodde att polismans befogenhet gäller oavsett erfarenhet), och målet avskrevs.
Min personliga gissning är att de oerfarna poliserna hade skrivit en för dålig rapport som inte skulle hålla vid en rättslig prövning. Och att befälet såg att det inte dög, kollegan var väldigt upprörd över att de inte stoppade fortköraren istället.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Fördelen med att betala böterna på plats om man vet att man trampat lite hårt på gasen är att man inte hamnar i belastningsregistret vid "vanlig" fortkörning, accepterar du ett strafföreläggande eller förlorar i rätten så finns det i 5 års tid i belastningsregistret.
Avgift till brottsofferfonden betalar man bara för brott som har fängelse i straffskalan.
Edit: andre på brottsofferfondsavgiften...
Avgift till brottsofferfonden betalar man bara för brott som har fängelse i straffskalan.
Edit: andre på brottsofferfondsavgiften...
"Den som dömts för ett brott som kan ge fängelse ska betala en avgift till Brottsofferfonden. Avgiften är 500 kronor för brott som har begåtts före den 1 februari 2015 och 800 kronor för brott som har begåtts den 1 februari 2015 eller senare. Pengarna går till verksamhet och projekt som är till nytta för brottsoffer."Andreas_kalmar skrev:
Tittade lite på protokollet och funderade på en sak, står att dom stod 106m öster om 80 skylt och mätte på ca 220m (var 2 före mig som blev tagna) rimligtvis så måste det väl vara en enkel 80 skylt inte att hastigheten blev 80 där?
Lasern kalibrerad 1mån tidigare. Funktionskontroll utförd 1510, jag blev stoppad runt 1532.
Står nåt om daglig tror jag men har inga anteckningar med.
Hur får jag reda på utbildning osv på han som skötte lasern?
Lasern kalibrerad 1mån tidigare. Funktionskontroll utförd 1510, jag blev stoppad runt 1532.
Står nåt om daglig tror jag men har inga anteckningar med.
Hur får jag reda på utbildning osv på han som skötte lasern?
[QUOTE="fsn, post: 2735428, member: 20254"]Man kan ju av rättsäkerhetsskäl inte bli dömd i sin frånvaro. Har man inte för avsikt att närvara så skall man väl vara ganska tydlig med det. Dyker man inte upp så skjuts rättegången upp och man får en påbackning med 500kr (så var det iallafall 1998 när dom skulle ha mig till tinget för en liknade sak).[/QUOTE]
Jodå, det går alldeles utmärkt. Åtminstone i de förhandlingar som gäller fortkörningar.
Om brottet förväntas bli böter kan tingsrätten döma utan att den tilltalade är närvarande.
Jodå, det går alldeles utmärkt. Åtminstone i de förhandlingar som gäller fortkörningar.
Om brottet förväntas bli böter kan tingsrätten döma utan att den tilltalade är närvarande.
Jag är ganska säker på att du kan betala fram tills rättegången, konstigt vore det annars.nino skrev:
Kan man betala efter man blivit kallad till tinget?
Jag har en bra bit att åka dit och beroende på arbetsläget så kan eller kan jag inte åka det vet jag först när jag vet vilket datum det blir...
Körfältet gick ihop till ett kanske 150m längre fram så det var bara att gasa som gällde...
Även polismannen sa att hastigheten sjönk vid mätningen.
Ska man ringa och begära in protokoll på lasern nu eller ska man göra det senare, fotade av dom men det ena fick jag inte med hela på bilden
Men är inte helt säker.
Alla brott kommer in i brottsregistret, även fortkörningar. De gallras efter fem år.NetNut skrev:
Fördelen med att betala böterna på plats om man vet att man trampat lite hårt på gasen är att man inte hamnar i belastningsregistret vid "vanlig" fortkörning, accepterar du ett strafföreläggande eller förlorar i rätten så finns det i 5 års tid i belastningsregistret.
Avgift till brottsofferfonden betalar man bara för brott som har fängelse i straffskalan.
Edit: andre på brottsofferfondsavgiften...
Lite fakta och egna åsikter blandat.
- Det blir ingen extra avgift vid fortkörning, det är penningböter på fortkörning och alltså inte ett brott med fängelse i straffskalan. Försvarare med mera får du antagligen bekosta själv, även eventuella vittnens kostnader om du åberopar dem. Polisens vittnesmål mot dig är dock gratis såklart.
Du kan nog räkna med att polisen hade rätt behörighet och din förklaring kommer nog inte hålla i tingsrätten av den enkla anledningen att den inte avskriver dig från ansvar, du skulle bromsat.
Jag kan förstå vissa som nekar i vägkanten, men har väldigt lite förståelse för folk som inte godtar ett strafföreläggande från åklagaren sen. Det kostar samhället en massa pengar med rättegång och du körde ju beviserligen för fort.
- Angående brottsregistret så hamnar du självklart där oavsett om du erkänner direkt när du stoppas eller blir dömd i tingsrätten, är absolut ingen skillnad. Det gallras sedan efter 5 år om du inte begår något mer brott, då nollställs tidsräkningen igen.
- Alla poliser får omhänderta körkortet, men händelsen som beskrevs i det inlägget låter inte som vårdslöshet i trafik. Säkert därför det inte blev något när rapporten skulle granskas av ansvarigt befäl.
- som sagts tidigare så kan du dömas i din frånvaro om du blivit delgiven tid och datum för huvudförhandlingen men ändå inte kommer.
- Det blir ingen extra avgift vid fortkörning, det är penningböter på fortkörning och alltså inte ett brott med fängelse i straffskalan. Försvarare med mera får du antagligen bekosta själv, även eventuella vittnens kostnader om du åberopar dem. Polisens vittnesmål mot dig är dock gratis såklart.
Du kan nog räkna med att polisen hade rätt behörighet och din förklaring kommer nog inte hålla i tingsrätten av den enkla anledningen att den inte avskriver dig från ansvar, du skulle bromsat.
Jag kan förstå vissa som nekar i vägkanten, men har väldigt lite förståelse för folk som inte godtar ett strafföreläggande från åklagaren sen. Det kostar samhället en massa pengar med rättegång och du körde ju beviserligen för fort.
- Angående brottsregistret så hamnar du självklart där oavsett om du erkänner direkt när du stoppas eller blir dömd i tingsrätten, är absolut ingen skillnad. Det gallras sedan efter 5 år om du inte begår något mer brott, då nollställs tidsräkningen igen.
- Alla poliser får omhänderta körkortet, men händelsen som beskrevs i det inlägget låter inte som vårdslöshet i trafik. Säkert därför det inte blev något när rapporten skulle granskas av ansvarigt befäl.
- som sagts tidigare så kan du dömas i din frånvaro om du blivit delgiven tid och datum för huvudförhandlingen men ändå inte kommer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Jag skulle med största sannolikhet också gasat, men jag tror inte det håller. Du får stopp på bilen på 40-50 meter från 100 km/h om så behövs och eftersom du gasade upp till 99 så bör du lätt kunna sänka farten rejält, kanske även stanna om så behövs på dessa 150 m.nino skrev:
Vad gäller om det är dumt att erkänna på plats så kan jag förstå tanken, men det är inte alltid dumt. Jag har två fortkörningsböter i mina dagar, båda har jag erkänt på plats då jag visste att jag hade kört för fort. Den första var många år sedan. Jag körde klart för fort på motorväg (110 km/h). Polismannen som stoppade mig hade legat bakom mig ett tag och visade tre hastigheter 155 km/h, 149 km/h och 139 km/h*. Jag fick välja och valde då såklart 139 och fick behålla körkortet. Hade jag inte erkänt på plats kan jag misstänka att jag hade blivit rapporterad för en högre hastighet, så helt dumt behöver det som sagt inte vara att erkänna på plats.
* Det var inte möjligt för mig att se polisbilen, om någon funderar på hur jag kunde missa den