Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag gjorde ett litet test härom morgonen men anledning av att det här i tråden hävdats att det inte går att hålla avståndet i Stockholms morgonrusningstrafik.

Jag åkte mellan Västberga och Haga Norra, dvs den mest trafikerade snutten väg i hela Sverige, mitt under morgonrusningen. Jag körde i filen längst till vänster och höll ett avstånd på cirka 60-70m till framförvarande. Det låg säkert 4 bilar på samma sträcka i filen bredvid.

Slutsats:
Vi kom alla fram ungefär samtidigt.
0 bilar kände sig tvingade att runda mig, blinka eller tuta pga mitt "tilltag"

Och nu det intressanta, hur många bilar svängde in i utrymmet framför mig? Får jag höra några kvalificerade gissningar?

När du lägger fram det sådär så kan jag väll gissa på antigen inga eller två!

MathiasS skrev:
Jag gjorde ett litet test härom morgonen men anledning av att det här i tråden hävdats att det inte går att hålla avståndet i Stockholms morgonrusningstrafik.

Jag åkte mellan Västberga och Haga Norra, dvs den mest trafikerade snutten väg i hela Sverige, mitt under morgonrusningen. Jag körde i filen längst till vänster och höll ett avstånd på cirka 60-70m till framförvarande. Det låg säkert 4 bilar på samma sträcka i filen bredvid.

Slutsats:
Vi kom alla fram ungefär samtidigt.
0 bilar kände sig tvingade att runda mig, blinka eller tuta pga mitt "tilltag"

Och nu det intressanta, hur många bilar svängde in i utrymmet framför mig? Får jag höra några kvalificerade gissningar?
Jag brukar köra på det viset oavsett inner eller ytterfil, brukar inte vara några problem med att bilar slänger sin in mera än om man kör för nära. Skillnaden är bara att när väl någon byter fil så blir det odramatiskt och smidigt för då lättar jag bara något på gasen så jag får ett bra avstånd till bilen som svänger in. Värre vore det väl om man låg för nära och var tvungen att bromsa hårt p.g.a. bilen som bytte fil, då är risken för kökrock betydligt större.

Men så får man väl inte göra!!! Tänk, då kan det ju bli smidigt ;)
Jag gissar på fyra bilar!

I min hemstad så har de nu max 30km/h i hela innerstaden.
Jag förstår tänket, men det blir lite fel ändå...
Förut så var det stort sett bara max 30km/h utanför dagis eller andra "högriskområden".
Nu är det lätt att missa...

Med facit i hand så har jag, nu några år senare, till slut lärt mig hålla 30, men det tog lååång tid. Nu känns det nästan som att man kör fort när man ligger i 50 i tätbebyggt område.

Ang bakomvarande bilar som är sällskapssjuka och måste ligga jättenära, så brukar det funka att slå på strålkastarrengöringen ett par gånger. Bakomvarande bil blir "duschad". Då brukar de fatta och backa av lite :)

V8dc skrev:
...
Ang bakomvarande bilar som är sällskapssjuka och måste ligga jättenära, så brukar det funka att slå på strålkastarrengöringen ett par gånger. Bakomvarande bil blir "duschad". Då brukar de fatta och backa av lite :)
Det där var ett bra tips - man kanske skull installera ett extra munstycke med typ glykol (smetigt som attans) och duscha bakomvarande med i dessa fall ? :D

En sak ang. "duschning" - tänk på moped och mc förare - spolarvätska är inte skönt att få i ögonen eller ens ansiktet ! :(

/K

Apprpå duschning

I den period på året som vi är i nu räcker det med att gå ut mot vägrenen så drar man upp mängder av sand och smågrus som blästrar bilar som ligger för nära bakom.

Den dagen en moppe kommer ikapp på landsvägen så är det nog dags att köpa busskort istället :D
Samma med MC, fast tvärt om. De slickar nästan aldrig dragkroken, utan kör om direkt.

klaskarlsson skrev:
Det där var ett bra tips - man kanske skull installera ett extra munstycke med typ glykol (smetigt som attans) och duscha bakomvarande med i dessa fall ? :D

En sak ang. "duschning" - tänk på moped och mc förare - spolarvätska är inte skönt att få i ögonen eller ens ansiktet ! :(

/K
Den som spolar mig på MC med flit kan se sig själv förlora en backspegel.

Johnny Viking skrev:
Den som spolar mig på MC med flit kan se sig själv förlora en backspegel.
Håll avståndet då ;)

Självklart så spolar iallafall inte jag på en hoj.
Det vore ju oansvarigt.

Mikael_L
V8dc skrev:
I min hemstad så har de nu max 30km/h i hela innerstaden.
Jag förstår tänket, men det blir lite fel ändå...
Förut så var det stort sett bara max 30km/h utanför dagis eller andra "högriskområden".
Nu är det lätt att missa...
Aha, en Strängnäsbo tro...? ;)

Så rätt gissat :)

Nu ska jag bekänna en svår ungdomssynd...Jag ägde en Opel Manta av den delikata årgången 1982. En årgångsbil alltså.

På den vred vi runt spolarmunstycket till framlysena och riktade strålen ut i sidled och duschade folk som gick och cyklade på vägkanten.

Det var inte så snällt kanske men som 18-åring och nästan okysst så var det ganska skoj vill jag minnas.

V8dc skrev:
Håll avståndet då ;)

Självklart så spolar iallafall inte jag på en hoj.
Det vore ju oansvarigt.
Det gör jag - i synnerhet om jag kör mc ! :)

Men ligger man i en bilkö i 0-10km/h är det avståndet rätt litet - och spolarmunstyckena brukar nå ganska långt bakom bilen i låga farter :)

Mc (eller moppe - hmm!?) som ligger tätt bakom mig om jag kör bil är jag f.ö. inte så arg på - om det händer ngt så är det värst för dom själva...300 kg mc+förare vs 1500 kg bil . . .

/K

Mikael_L skrev:
Aha, en Strängnäsbo tro...? ;)
Eskilstuna är minst en lika trött stad. Väldigt konstiga politiker i dessa städer som prompt ska minska ner alla gators hastigheter, samt minska bredden på dom. Snacka om att förbereda sig för framtiden ... Not. De kommer få riva upp allting igen om 10 år när det är kö genom hela stan (vilket den är redan nu .. snudd på).

Bara i Sverige bygger vi mindre och mindre gator. I alla andra städer så förstorar man och ser till att man klarar av den ökande mängden trafikanter.

Johnny Viking skrev:
Eskilstuna är minst en lika trött stad. Väldigt konstiga politiker i dessa städer som prompt ska minska ner alla gators hastigheter, samt minska bredden på dom. Snacka om att förbereda sig för framtiden ... Not. De kommer få riva upp allting igen om 10 år när det är kö genom hela stan (vilket den är redan nu .. snudd på).

Bara i Sverige bygger vi mindre och mindre gator. I alla andra städer så förstorar man och ser till att man klarar av den ökande mängden trafikanter.
Hmm.
Å ena sidan är det ju dumt att trängseln ökar.

Men å andra, tredje,fjärde osv sidan så är det ju såhär:
1. I de flesta städer är ytan begränsad, att riva hus för att bygga gator ligger ju inte direkt i tiden - och borde inte göra det heller.
2. På de flesta ställen begränsar sig den värsta rusningen till 3-5 h /dag. Att bygga ut vägar för hundratals miljarder är ett väldigt dyrt sätt att lösa desa proppar
3. Att uppmuntra folk att ställa bilen och/eller åka på andra tider är bra mycket effektivare och samhällsekonomiskt. Det finns väldigt många som faktiskt inte behöver bilen och som inte skulle lida alls, kanske tom tvärtom, på att åka en välfungerande lokaltrafik.
4. Om man ständigt underlättar för ett oeffektivt transportsätt så uppmuntrar man ju till mer av den varan. Häri ligger förstås en balansgång, man måste uppmuntra till effektivare (miljövänligare,mer ekonomiska osv) sätt - utan att totalt sabba för dom som faktiskt behöver bilen. Tex är ringleder och kringfarter bra eftersom man slipper transporter, tung trafik och genomfartstrafik inne i städerna.
5. Är framtiden verkligen stora fyrhjuliga fordon byggda för 5-7 personer där vi sitter en och en ? Kan det möjligen finnas andra lösningar framöver ?

Jag är inte ngn miljömupp - jag tycker tex att många utbyggnader är bra, nödvändiga och att fler behövs. Men att lösa trafikinfarkten tex här i stockholm med bara fler vägar håller inte !

/K

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.