11 484 läst ·
149 svar
11k läst
149 svar
Fortkörning genom byn/bostadsområde
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej. Vet att det finns en dom, där en äldre man bromsade för att markera för bakomvarande, vilket ledde till krock, och den äldre mannen fälldes. För vårdslöshet i trafik tror jag. Nu misstänker jag dock att mannen uppgav att han bromsade för att bakomvarande låg för nära, och angav inget svepskäl.bra-byggare skrev:
Sen tror jag att det är bra att komma på ngt större än en ekorre, risk för att det inte anses så ansvarsfullt att tvärnita istället för att köra pga en ekorre.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
När det gäller påkörning bakifrån så skall det nog vara att man uppger att man tvärnitat bara "för att" som är den enda orsaken till att bakomvarande kommer undan.
Annars är det ganska klart formulerat i lagen att alla trafikaneter måste anpassa avståndet till framförvarande fordon !
När jag hade min byggbil (en 18 år gammal Hilux) så hände detatt jag faktiskt satte huvudet mot nackstödet och drog till ordentligt på bromsen när man tex skulle ned från 90-70 eller 70-50 om ngn idiot hade legat och dragit 3m bakom i flera km !
Avståndet brukade efter det öka rätt markant !!
Jag har själv blivit påkörd bakifrån på min mc - det var inte kul - och också i princp en olycka som man själv inte kan undvika förutom att försökaha extra marignaler själv till sin framförvarande...
Med familjebilen och med familjen i så vill jag dock inte göra likadant utan då är det mer en markering med bromsljusen. Jag brukar inte spela låtsaspolis - om folk villom -låt dom komma om osv
Men just för dåligt avstånd tar jag inte ! Särskilt om bakomvarande inte ens kör om om jag saktar ned, går ut mot kanten och dom får tillfälle !!?
/K
Annars är det ganska klart formulerat i lagen att alla trafikaneter måste anpassa avståndet till framförvarande fordon !
När jag hade min byggbil (en 18 år gammal Hilux) så hände detatt jag faktiskt satte huvudet mot nackstödet och drog till ordentligt på bromsen när man tex skulle ned från 90-70 eller 70-50 om ngn idiot hade legat och dragit 3m bakom i flera km !
Avståndet brukade efter det öka rätt markant !!
Jag har själv blivit påkörd bakifrån på min mc - det var inte kul - och också i princp en olycka som man själv inte kan undvika förutom att försökaha extra marignaler själv till sin framförvarande...
Med familjebilen och med familjen i så vill jag dock inte göra likadant utan då är det mer en markering med bromsljusen. Jag brukar inte spela låtsaspolis - om folk villom -låt dom komma om osv
Men just för dåligt avstånd tar jag inte ! Särskilt om bakomvarande inte ens kör om om jag saktar ned, går ut mot kanten och dom får tillfälle !!?
/K
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Är det någon som ligger för nära bakom länge, så brukar jag tillämpa en ganska effektiv metod, jag liksom släpper gasen en stund och sedan ökar och sen släpper en stund igen - då brukar de tröttna på att köra nära väldigt snart
så man behöver inte alls göra några farliga omotiverade plötsliga inbromsningar...
Jag har en gång blivit omkörd av en långtradare när jag körde i 110 på en 90 väg (men då var det nerförsbacke och ganska många år sedan, numera har de väl spärrad maxfart)
Jag har en gång blivit omkörd av en långtradare när jag körde i 110 på en 90 väg (men då var det nerförsbacke och ganska många år sedan, numera har de väl spärrad maxfart)
Jag läste den tidigare i em. Bilisten uppger att han körde ca 30 km/tim så vad hade det hjälpt med 30 i stället för 50?puu skrev:
Mest undrar jag varför det fanns en 3-åring och andra barn på trottoaren i bostadsområdet, utan några vuxna på plats, kl 21:15 en disig, regnig och mörk onsdagkväll?
Aftonbladet
"Den treåriga flickan rusade ut i gatan i centrala Landskrona och blev påkörd."
"Polisen uppger att flickan först befann sig på trottoaren tillsammans med andra barn. Vuxna rusade till efter olyckan och stämningen var chockad och upprörd."
Kvällsposten
En treårig flicka dog i går kväll när hon blev påkörd av en bil i Landskrona. Flickan lekte med några andra barn och sprang rakt ut på gatan utan att se sig för.
"Polisen uppger att flickan först befann sig på trottoaren tillsammans med andra barn. Vuxna rusade till efter olyckan och stämningen var chockad och upprörd."
Kvällsposten
En treårig flicka dog i går kväll när hon blev påkörd av en bil i Landskrona. Flickan lekte med några andra barn och sprang rakt ut på gatan utan att se sig för.
Grejen är. Oavsett om det finns vuxna eller inte i närheten måste man alltid räkna med att barn inte agerar rationellt. De kan rusa ut framför bilar helt plötsligt. Och det måste man räkna med. T.o.m. 30 är aldeles för fort om det står ett gäng ungar precis bredvid vägen. Tyvärr är det väldigt svårt för vissa att fatta det, uppenbarligen.
Fortfarande, vart står det att det inte var några vuxna på plats?, jag tycker det står att vuxna rusade dit.morsan skrev:Aftonbladet
Kvällsposten
Men jag håller med om det besynnerliga med att 3 åringar leker 21.00 vid vägen ...
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det som också är väligt svårt för vissa att förstå är att föräldrar måste ta ansvar för sina barn. Det är ohyggligt tragiskt när olyckor av den här sorten sker men grejen är ju den att bilar har vägar att köra på, fort eller långsamt, och gångare har sina platser att vara på.
De undertoner som kan skönjas verkar det som om bilister måste vara på sin vakt för barn som kan springa ut oavsett om det är 30-sträcka eller motorväg.
De undertoner som kan skönjas verkar det som om bilister måste vara på sin vakt för barn som kan springa ut oavsett om det är 30-sträcka eller motorväg.
sandhall skrev:Grejen är. Oavsett om det finns vuxna eller inte i närheten måste man alltid räkna med att barn inte agerar rationellt. De kan rusa ut framför bilar helt plötsligt. Och det måste man räkna med. T.o.m. 30 är aldeles för fort om det står ett gäng ungar precis bredvid vägen. Tyvärr är det väldigt svårt för vissa att fatta det, uppenbarligen.
Rörande påkörning bakifrån...
För en del år sedan stod jag vid en stoppskylt vid infarten till samhället här. På den tiden körde jag min svarta KingCab 4x4...
Plötsligt känner jag hur bakänden lyfter sig och bilen knuffas till lite, jag går ut och tittar och under bakänden, under dragkroksplattan har en liten röd honda? kilat sig fast!!!!
I bilen sitter en förvirrad tant skakande och efter kommer hennes väninna som springer ur bilen och frågar varför hon inte stannat?
"Jag såg honom inte!" var tantens stammande svar.
Hmm, rätt omöjligt att missa mina bakljus som var en meter upp *S*
Hennes väninna berättade att de precis köpt bilen så troligen hade tanten suttit och pillat på några knappar istället för att titta framåt.
Nåväl, jag lägger i fyrhjulsdriften, rullar bort från den röda lilla kilformade saken, konstaterar att min dragkroksplatta hade lite röd färg på sig medans tanten kunde beställa bärgning. En dragkroksplatta löser tydligen ut lite deformationszoner om den träffar rätt.
Undrar fortfarande om de fick en trevlig kväll för sen körde jag.
/Kent
För en del år sedan stod jag vid en stoppskylt vid infarten till samhället här. På den tiden körde jag min svarta KingCab 4x4...
Plötsligt känner jag hur bakänden lyfter sig och bilen knuffas till lite, jag går ut och tittar och under bakänden, under dragkroksplattan har en liten röd honda? kilat sig fast!!!!
I bilen sitter en förvirrad tant skakande och efter kommer hennes väninna som springer ur bilen och frågar varför hon inte stannat?
"Jag såg honom inte!" var tantens stammande svar.
Hmm, rätt omöjligt att missa mina bakljus som var en meter upp *S*
Hennes väninna berättade att de precis köpt bilen så troligen hade tanten suttit och pillat på några knappar istället för att titta framåt.
Nåväl, jag lägger i fyrhjulsdriften, rullar bort från den röda lilla kilformade saken, konstaterar att min dragkroksplatta hade lite röd färg på sig medans tanten kunde beställa bärgning. En dragkroksplatta löser tydligen ut lite deformationszoner om den träffar rätt.
Undrar fortfarande om de fick en trevlig kväll för sen körde jag.
/Kent
Jag tror att man måste se till sin egen kapacitet, vilken kontroll o hur säker man är på sig själv i trafiken, så går det bra
MEN
tror att KTm 525 o många andra måste tänka till..
även om du anser dig ha full kontroll o kan köra oavsett hastighet så kan du inte ha kontroll över andra.
Jag tänker alltid, jag kan ha kontroll över min bil, vet hur den funkar o hur cool jag kan va i trängda situationer, men om du i bilen framför eller bakom har det... det vet jag inte.. bäst att ta det lugnt när det är bilar runt omkring, när jag vill gasa på...
kallas också att ta hänsyn
olyckor händer lätt oavsett sträcka men olycka och vårdslös är två olika saker i mina ögon, döm inte alla för att de varit m i en olycka..
Som många har skrivit så blir jag lycklig att många iallafall följer 50 o 30!!
MEN
tror att KTm 525 o många andra måste tänka till..
även om du anser dig ha full kontroll o kan köra oavsett hastighet så kan du inte ha kontroll över andra.
Jag tänker alltid, jag kan ha kontroll över min bil, vet hur den funkar o hur cool jag kan va i trängda situationer, men om du i bilen framför eller bakom har det... det vet jag inte.. bäst att ta det lugnt när det är bilar runt omkring, när jag vill gasa på...
kallas också att ta hänsyn
olyckor händer lätt oavsett sträcka men olycka och vårdslös är två olika saker i mina ögon, döm inte alla för att de varit m i en olycka..
Som många har skrivit så blir jag lycklig att många iallafall följer 50 o 30!!