Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tja!

Jag är en sån låtsaspolis och idiot som blockerar vägen!

Grejjen är att jag har ganska nyss tagit körkort och tycker inte att jag har särskilt bra koll på bilen och jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera om älgen kliver ut i vägen. Därför försöker jag att lära mig att hålla rätt hastighet, åtminstone tills jag vet hur jag fungerar i trafiken. Detta är inte alls ok på den lilla 70 vägen jag kör till och från stan. Folk ligger nästan alltid i 90 och man lägger sig gärna precis bakom och hetsar någon kilometer innan man bränner om i någon kurva eller på något krön.

Om man ligger och hetsar precis bakom så är det ju kört om älgen kommer oavsett om jag håller rätt hastighet eller inte, då blir jag ju påkörd bakifrån, frontalkrock eller whiplash, vad ska man välja? Det är ju extra tråkigt när man får fingret för att man håller rätt hastighet :( Då är det inte lätt att göra rätt!

Jag lovar att jag ska försöka lära mig att köra som en idiot men innan jag kan det så är jag tacksam om folk håller avståndet.

Smelly skrev:
Tja!

Jag är en sån låtsaspolis och idiot som blockerar vägen!

Grejjen är att jag har ganska nyss tagit körkort och tycker inte att jag har särskilt bra koll på bilen och jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera om älgen kliver ut i vägen. Därför försöker jag att lära mig att hålla rätt hastighet, åtminstone tills jag vet hur jag fungerar i trafiken. Detta är inte alls ok på den lilla 70 vägen jag kör till och från stan. Folk ligger nästan alltid i 90 och man lägger sig gärna precis bakom och hetsar någon kilometer innan man bränner om i någon kurva eller på något krön.

Om man ligger och hetsar precis bakom så är det ju kört om älgen kommer oavsett om jag håller rätt hastighet eller inte, då blir jag ju påkörd bakifrån, frontalkrock eller whiplash, vad ska man välja? Det är ju extra tråkigt när man får fingret för att man håller rätt hastighet :( Då är det inte lätt att göra rätt!

Jag lovar att jag ska försöka lära mig att köra som en idiot men innan jag kan det så är jag tacksam om folk håller avståndet.
Jag tycker inte att du är en låtsaspolis. Du håller hastigheten, det är inte samma sak. Så länge du, som någon skrivit tidigare, hjälper de som vill köra om genom att vara tydlig med hur du planerar din körning, hålla höger, och eventuellt använda väggrenen (om du tycker att det är lämpligt i den aktuella situationen) så tycker jag inte att du gör några fel, tvärtom.

Snarare fel på andra i trafiken som stressar, inget att haka upp sig på, kör man 50-60 på en 70-väg så kan man ju köra in på en p-ficka och släppa förbi folk, beror ju helt och hållet på vad man som förare bedömmer, kanske är halt, inte bytt däck, viltsträckor, dimma,snöfall etc etc.

Viktigast är att du inte stressas av andra utan kör i din rytm utan att "hämnas".

Visst inge kul om man har en bil 4-5m bakom en längre tid, brukar ibland nudda bromspedalen så att det ser ut som att jag bromsar, brukar funka :)

Sedan att folk kör om på det mest sämsta läget är deras ansvar inte ditt, så länge du håller samma hastighet och håller till höger och du behöver inte hålla mer än vad du är säker på dvs på höger sida om mittstrecket.Finns det en bredare väggren så blinkar man in dit så länge man har bra sikt framåt.

Hänt ibland att jag kört in på en P-plats just för att släppa förbi trafik, speciellt då jag vet att vägen är slingrig och saknar bra omkörningsmöjligheter.

Alpha skrev:
Snarare fel på andra i trafiken som stressar, inget att haka upp sig på, kör man 50-60 på en 70-väg så kan man ju köra in på en p-ficka och släppa förbi folk, beror ju helt och hållet på vad man som förare bedömmer, kanske är halt, inte bytt däck, viltsträckor, dimma,snöfall etc etc.

Viktigast är att du inte stressas av andra utan kör i din rytm utan att "hämnas".

Visst inge kul om man har en bil 4-5m bakom en längre tid, brukar ibland nudda bromspedalen så att det ser ut som att jag bromsar, brukar funka :)

Sedan att folk kör om på det mest sämsta läget är deras ansvar inte ditt, så länge du håller samma hastighet och håller till höger och du behöver inte hålla mer än vad du är säker på dvs på höger sida om mittstrecket.Finns det en bredare väggren så blinkar man in dit så länge man har bra sikt framåt.

Hänt ibland att jag kört in på en P-plats just för att släppa förbi trafik, speciellt då jag vet att vägen är slingrig och saknar bra omkörningsmöjligheter.
Håller i grund med dig var och en måste ta ansvar för sin egen hastighet, och man kan inte skylla den på någon annan bilist. Dock så måste man nog fråga sig om man är redo att köra bil om man alltid ligger 10-20 km under hastighetsgränsen. Då pratat jag inte om dåliga väglag, motljus, mycket trafik, fel på bilen eller andra legitima faktorer för att sänka tempot, utan jag pratar om de personer som bara tycker att det känns säkert att köra lite sakta, alltid liksom.

Alpha skrev:

Håller i grund med dig var och en måste ta ansvar för sin egen hastighet, och man kan inte skylla den på någon annan bilist. Dock så måste man nog fråga sig om man är redo att köra bil om man alltid ligger 10-20 km under hastighetsgränsen. Då pratat jag inte om dåliga väglag, motljus, mycket trafik, fel på bilen eller andra legitima faktorer för att sänka tempot, utan jag pratar om de personer som bara tycker att det känns säkert att köra lite sakta, alltid liksom.

Sen verkar många bilister inte alls ha förstått 3 sekunders regeln, eller snarare tillämpningen av nyttan av denna.

Hatar när folk ligger en i röven fast de inte kan köra om, gör de det så brukar jag vänta att bromsa om det blir nedsatt hastighet från t.ex. 90 till 70 och bromsa till ordentligt för att sänka hastigheten. Efter det brukar de hålla avståndet.

Men kan jag så går jag åt sidan för att släppa förbi folk, men ibland är det inte möjligt, men jag vill inte ha de i röven på bilen om man måste bromsa snabbt bara för att de inte kan hålla avstånd.

Man kan också tända upp dimlljusen bak

Bezt skrev:
Hatar när folk ligger en i röven fast de inte kan köra om, gör de det så brukar jag vänta att bromsa om det blir nedsatt hastighet från t.ex. 90 till 70 och bromsa till ordentligt för att sänka hastigheten. Efter det brukar de hålla avståndet.

Men kan jag så går jag åt sidan för att släppa förbi folk, men ibland är det inte möjligt, men jag vill inte ha de i röven på bilen om man måste bromsa snabbt bara för att de inte kan hålla avstånd.
Håller helt med dig om folk som ligger för nära där det inte går att köra om/när de inte har ambitionen att köra om. Och att bromsa så att de får sig en tankeställare är effektivt. Dock mycket farligt, och dessutom är risken stor att du dels råkar värst ut vid en krock, dels får skulden för olyckan. Betänk att många som ligger för nära gör det för att de saknar fantasi och/eller är svaga förare, inte alls säkert att de är med när du bromsar. Dimljus som Robert_Maria säger är nog en bättre ide.

Jag gjorde tvärt om i min ungdom och körde ifrån i bil som låg och nosade mej i häcken. Tyvärr visadet det sig vara en civil polisbil.

Tur att dom inte drog in körkortet på den tiden när man körde i 170.. Men böterna sved.

Men inser ni som anser att er fart är er ensak och "sköt dig själv och skit i andra" att det är helt ok att utsätta sina medtrafikanter för fara? Alpa skriver Sedan att folk kör om på det mest sämsta läget är deras ansvar inte ditt, men jag har varit med om omkörningar där personen som kör om mig utsätter både mig och andra trafikanter för livsfara.

Jag har pendlat, enkel väg 28 mil, och på de milen jag har hunnit avverka hinner man se mycket. och är en sådan förare som håller hastigheten eller något över (beroende på sikt och väglag) och dessutom underlättar för omkörning för min egen säkerhets skull. Jag vill inte ha någon som nosar mig i arslet eller ligger bakom och hetsar. Jag har varit med om att bli omkörd när jag själv höll 110 på 90-väg på en slingrig, smal, dålig väg mitt i Lappland. Problemet? Att föraren bakom bilen som låg bakom mig redan hade påbörjat sin omkörning av oss båda. Då låg vi tre i bredd och hade det funnits en bro hade jag kört rakt in i räcket, så pass långt ut i vägrenen låg jag (och var tvungen att ligga). Det är bara ett exempel av många. Eller när man blir omkörd där det inte finns sikt... Här uppe är det extremt många som genar i kurvorna, i synnerhet tyskar och andra turister som inte är vana vid de många kurvorna, och det finns helt enkelt inte plats. Skulle den omkörande bilen få möte skulle det smälla för oss alla tre. Så: det är dessvärre inte ens egen ensak. Det finns många andra som är inblandade också.

Kan också nämna att jag känner en man som körde alltför fort. Mitt i vintern och mörkt. Han fick möte, bländade av, och såg inte älgen framför sig förrän det var försent. Och han hann inte väja på grund av sin fart. Han är totalförlamad idag.

mycke_nu skrev:
Jag gjorde tvärt om i min ungdom och körde ifrån i bil som låg och nosade mej i häcken. Tyvärr visadet det sig vara en civil polisbil.

Tur att dom inte drog in körkortet på den tiden när man körde i 170.. Men böterna sved.
Så brukar jag göra med de BMW:ar som ligger ett par meter bakom mig i 100 knyck, när det är bilar framför som stoppar upp på motorvägen. När det väl släpper framför växlar jag ner, trycker plattan i botten och låter turbon arbeta (accelererar inte så långt som till 170 dock). Mitt gamla rostiga SAAB-skrälle från -95 har i.a.f. tillräckligt med kraft att få de flesta tjänstebilsmodeller av BMW att se ut som om de stod stilla. Mycket roande faktiskt. :D

Har själv varit med om andra som kört om både mig själv i lägen som varit direkt olämpliga samt sett slalomåkare sick sacka för fullt.Även tvingats bromsa in pga mötande omkörning.Gillar det inte(vem gör det?), man kan ju själv bara vara uppmärksam bakåt och framåt och vara beredd på att agera.

Fortfarande inte mitt ansvar över andras idiotval, men rent generellt så har vi ju alla ansvar i trafiken.

Kommer nog aldrig förstå vitsen med det farliga beteéndet, visst det finns droger, alkohol, stress, adrenalinkick, aggressivitet, mm som inte hör hemma i trafiken men ändå finns den dagligen på våra vägar.

Håller själv inte alla gånger hastigheten på 90-110 vägar men anpassar den efter behov alltifrån om man har passagerare till väder, klockslag, trafik, mm.Undviker att köra "efter klockan".

Jo, jag menar inte att det är mitt ansvar hur de kör och det skulle aldrig falla mig in att leka polis, men deras beteende kan ju dessvärre vara av direkt konsekvens för mig. Det är ju det. Vi har inte bara ansvar för oss själva och våra passagerare utan även för våra medtrafikanters säkerhet. Tyvärr är det inte alla som inser det (och det är denna diskussion ett utmärkt exempel på).

Daniel_N skrev:
Håller helt med dig om folk som ligger för nära där det inte går att köra om/när de inte har ambitionen att köra om. Och att bromsa så att de får sig en tankeställare är effektivt. Dock mycket farligt, och dessutom är risken stor att du dels råkar värst ut vid en krock, dels får skulden för olyckan. Betänk att många som ligger för nära gör det för att de saknar fantasi och/eller är svaga förare, inte alls säkert att de är med när du bromsar. Dimljus som Robert_Maria säger är nog en bättre ide.
Nåväl borde kunna vara min rätt att kunna sänka farten om hastighetsbegränsningen ändras, skulle vilja höra den bortförklaringen av den som ligger bakom om den skulle köra in i mig bara för att jag anpassar hastigheten till laglig fart.
Dimljus körde jag förr i tiden men tycker inte det är lika effektivt.
Jag brukar även trycka bak huvudet mot nackstödet, man minskar risken för whiplash skada en hel del om man gör så.

A
Att bli vållande till en påkörning bakifrån för att man bromsat är nog ingen risk. Om jag bromsar tvärt för att "jag tyckte jag såg en ekorre som sprang över vägen" och den bakom mig kör in i mig för att han inte höll avståndet så lär han bli vållande 100 gånger av 100.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.