4 170 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fortf ingen som vet var man emaljerar badkar? Sthlms län
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Kommer ihåg nåt tv-program där de lämnade in ett gammalt nött badkar till en billackerare som fixade till det för en bilig penning jämfört med om man skulle lämna det till re-emaljering. Några lager hård klarlack ovanpå lacken och det kan nog bli skitfint, antagligen bra mycket ömtåligare än emalj men är man försiktig så..
/Kalle
/Kalle
Tack! Det badkaret vi har nu är lackat. Det "nya" ska emaljeras - kanske, om det inte är för dyrt. Lacken har fått en del rispor när man rengjort badkaret och blir lite ojämnt i färgen, mycket färg i hårprodukter, lätt att något blir liggande utan att sköljas bort. Annars ser det rätt bra ut, har hållt bra.
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Om jag har förstått det rätt, innebär "remaljering" att badkaret målas.
Mitt "nya" hus från 1950. vars badkars emalj var förstörd av porer, spacklades med Plastic padding och penselmålades först med grundfärg och sedan med täckfärg 2ggr. Båda var 2komponentsfärg.
badkaret grovrengöres en gång om året enl. följande: först med grov kökssvamp och rengöringsmedel, sedan med rubbing för billack, och sist lägger jag på ett lager hårdvax, även det för billack.
Resultatet blir strålande, men badkaret lite halt.
Summa summarum: en nog så bra budgetvariant på "remaljering" som har hållit bra i över tio år. Jag hade gjort på samma vis igen, men sprutlackat istället, då pendeldragen syns något.
Mitt "nya" hus från 1950. vars badkars emalj var förstörd av porer, spacklades med Plastic padding och penselmålades först med grundfärg och sedan med täckfärg 2ggr. Båda var 2komponentsfärg.
badkaret grovrengöres en gång om året enl. följande: först med grov kökssvamp och rengöringsmedel, sedan med rubbing för billack, och sist lägger jag på ett lager hårdvax, även det för billack.
Resultatet blir strålande, men badkaret lite halt.
Summa summarum: en nog så bra budgetvariant på "remaljering" som har hållit bra i över tio år. Jag hade gjort på samma vis igen, men sprutlackat istället, då pendeldragen syns något.
Klicka här för att svara